De nieuwe Ford GT biedt vijf verschillende aandrijfmodi waarmee bestuurders van de koolstofvezel supercar het vermogen van 647 pk* perfect kunnen afstemmen op de omstandigheden op de openbare weg of op het circuit.
Deze aandrijfmodi zijn:
• Normaal, voor dagelijks verkeer
• Nat, voor het rijden bij slecht weer
• Sport, speciaal voor liefhebbers van een sportieve rijstijl
• Circuit, om te racen
• V-Max, voor maximumsnelheid op rechte stukken
Ford Performance heeft geluisterd naar de feedback van eigenaren van supercars en komt nu met een Ford GT die geschikt is voor dagelijks gebruik en ook op het circuit perfect tot zijn recht komt.
“Ons streven was het vereenvoudigen van de ervaring”, zegt Derek Bier, manager Ford GT. “Ervoor zorgen dat bestuurders altijd met plezier in deze auto rijden, had voor ons topprioriteit. Het was daarom van essentieel belang om deze auto geschikt te maken voor vrijwel elke situatie.”
Elke rijmodus is speciaal afgesteld voor een unieke rijomgeving. Door lessen uit het Ford GT-raceprogramma toe te passen, was Ford Performance in staat om voor elke modus een uniek instrumentenclusterscherm te ontwerpen. De elementen in deze schermen krijgen prioriteit op basis van de rijmodus en zorgen voor een optimale beleving van de rijervaring.
“Als er naar een andere instelling wordt geschakeld, worden er elektronische, mechanische en aerodynamische elementen gewijzigd”, zegt Nick Terzes, Engineering Supervisor van de Ford GT.
Door op het Formule 1-achtige stuurwiel een knop om te zetten, wordt de supercar vrijwel onmiddellijk omgezet van een scherp sturende straatauto naar een ultieme raceauto die perfect is afgesteld voor topsnelheid en neerwaartse kracht.
Ford GT beschikt ook over een geavanceerd en tegelijkertijd gebruikersvriendelijk Launch Control-systeem dat altijd optimale grip levert voor een perfecte snelle start. Dit systeem is ontworpen voor gebruik op een circuit en is beschikbaar in alle modi, met uitzondering van Nat.
Het systeem wordt in het instrumentendisplay geactiveerd met behulp van de bedieningselementen op het stuurwiel. Als het systeem is geactiveerd, verschijnt er een wit ‘LC’-pictogram in het cluster. Op dit moment houdt de bestuurder met de linkervoet het rempedaal ingedrukt terwijl hij met de rechtervoet het gaspedaal volledig indrukt. Zodra het systeem gereed is, verandert de kleur van het ‘LC’-pictogram in groen. Als de bestuurder nu de linkervoet van het rempedaal haalt, accelereert de Ford GT in een duizelingwekkend tempo.
Normaal
Wanneer de modus Normaal wordt geselecteerd, wordt de bodemvrijheid van de Ford GT ingesteld op 120 mm, zodat verkeersdrempels, kuilen en steile opritten geen problemen opleveren. De kalibratie van de gasklep en de transmissie is geconfigureerd voor een standaardrijstijl. De regelsystemen voor tractie en stabiliteit zijn niet aanpasbaar.
Als er een snelheid van 145 km/u is bereikt, wordt de achterspoiler automatisch geactiveerd voor optimale aerodynamica. Bij een snelheid van 130 km/u wordt de spoiler weer gedeactiveerd. Wanneer de sensoren een krachtige remactie detecteren, wordt de spoiler geactiveerd om als luchtdrukrem te fungeren.
In de modi Normaal en Nat, is Comfort als wielophangingsstand beschikbaar. Door op de knop voor Comfort te drukken, worden druk en terugslag in de dempers aangepast waardoor hobbelige wegen minder voelbaar zijn.
Nat
In de rijmodus Nat worden de standaardconfiguraties van de rijmodus Normaal geactiveerd, maar wordt voor meer stabiliteit de responsiviteit van de gasklep aangepast zodat de bestuurder overweg kan met de verminderde grip op een door regen glad geworden oppervlak.
Sport
In de rijmodus Sport worden de gasklepinstellingen aangepast voor een betere responsiviteit van de 3.5-liter V6 EcoBoost-motor met dubbele turbocompressor en het systeem dat turbovertraging tegengaat. Dit systeem is ontwikkeld op basis van de Ford GT-raceauto waarmee Le Mans werd gewonnen, en zorgt ervoor dat de turbocompressors blijven draaien zodat er een boost kan worden gegeven wanneer dit nodig is.
De instellingen voor stabiliteit en tractie zijn nu door de bestuurder instelbaar via het AdvanceTrac®-systeem, waardoor er nog drie instellingen beschikbaar komen. Ruimere parameters voor slippen, driften en overstuur stellen gebruikers in staat om de handelbaarheid en de rijdynamiek van de Ford GT te verkennen.
“De door de bestuurder uitgevoerde acties krijgen een snellere respons, zodat een kleine verandering in de gasklepstand al tot een snellere acceleratie leidt”, aldus Terzes. “Schakelen naar een andere versnelling gaat sneller en de koppeling wordt razendsnel in- of uitgeschakeld voor een snellere acceleratie.”
Circuit
De modus Sport kan effectief worden gebruikt op veel circuits, in het bijzonder waar een hogere rijhoogte noodzakelijk is. De rijmodus Circuit is daarentegen speciaal geoptimaliseerd voor raceomstandigheden.
Als de transmissie in de pitstraat in de parkeerstand staat, kan door een draai aan de knop de rijhoogte hydraulisch met 50 millimeter worden verlaagd. De veerverhouding wordt aangepast en de demping wordt in de stugste stand gezet. De achterspoiler, compleet met Gurney-flap, wordt geactiveerd en de aerodynamische openingen aan de voorkant worden gesloten voor maximale neerwaartse kracht. Dit alles gebeurt in nog geen twee seconden.
“Deze modus is alleen bedoeld voor op een circuit”, zegt Terzes. “Zelfs wanneer je vanuit Sport naar Circuit gaat, is de controle aanzienlijk anders. In deze modus is de auto in alle opzichten geoptimaliseerd voor het circuit.”
V-Max
V-Max is een term die ingenieurs gebruiken om maximale snelheid aan te duiden. In de gelijknamige modus is alles erop gericht om de Ford GT zo hard mogelijk te laten rijden.
De rijhoogte is gelijk aan die in de modus Circuit, maar alle aerodynamische elementen zijn ingetrokken om de luchtweerstand tot een minimum te beperken. Stabiliteitsbeheer blijft actief om ervoor te zorgen dat de auto zich in een rechte lijn naar voren beweegt. V-Max kan alleen worden geactiveerd wanneer de Ford GT stationair is en in de parkeerstand staat.
“Uiteindelijk is de V-Max maar voor één doel ontworpen, namelijk om de GT in een rechte lijn zo hard mogelijk te laten rijden. En dat is gelukt”, aldus Terzes.
Overzicht aandrijfmodi
Nat | Normaal | Sport | Circuit | V-Max | ||
Te gebruiken | Rijden in natte omstandigheden | Normaal rijden in droge omstandigheden | Sportief rijden in droge omstandigheden | Optimale instellingen voor circuitgebruik (niet voor op de openbare weg) ** | Optimale instellingen voor het bereiken van maximumsnelheid (niet voor op de openbare weg)** | |
Regelsysteem voor stabiliteit en tractie | Actief, niet aanpasbaar | Actief, maar is aanpasbaar | Actief, niet aanpasbaar | |||
Launch Control | Niet beschikbaar | Beschikbaar | ||||
Rijhoogte en demping wielophanging | Hoog met normale demping | Hoog met sportieve demping | Laag met circuitdemping | |||
Comfortdemping | Beschikbaar | Niet beschikbaar | ||||
Kalibratie transmissie | Normaal | Sport | ||||
Turbocompressor met anti-turbovertraging | Niet actief | Actief | Niet actief | |||
Achterspatbord | Actief bij snelheid hoger dan 145 km/u | Actief bij snelheid hoger dan 113 km/u | Altijd geactiveerd | Wordt niet geactiveerd | ||
Luchtdrukrem | Wordt geactiveerd bij snelheid boven 121 km/u met gemiddelde reminspanning |
* Amerikaanse waarden, Europese waarden moeten nog worden gecertificeerd
** Modus kan alleen in parkeerstand (P) worden geselecteerd