Veel vermogen is geen garantie voor topprestaties. Een intelligente aandrijflijn is minstens zo belangrijk. Diverse acceleratietests met de Range Rover Sport SVR op gras, gravel, sneeuw en zand bewijzen dat. Land Rover’s Terrain Response 2 technologie zet de power van de 405 kW (550 pk) en 680 Nm sterke V8 onder deze sterk wisselende omstandigheden om in snelle sprinttijden.
Sinds de verkoopstart van de Range Rover Sport SVR in het voorjaar van 2015 maakt deze creatie van Jaguar Land Rover Special Vehicle Operations indruk. Veel kopers zijn aangetrokken door de zeer snelle acceleratie van 4,7 seconden naar 0-100 km/u. Maar dat is nog maar een fractie van de prestaties die de Range Rover Sport SVR te bieden heeft.
Bij de meeste sportieve auto’s gaat de handdoek in de ring zodra strak, droog asfalt plaats maakt voor slechtere wegen met minder grip of voor onverharde wegen. Zo niet bij de Range Rover Sport SVR, want dan is de super-SUV in zijn element zoals blijkt uit diverse sprinttests op alle soorten ondergrond met de standaard gemonteerde Michelin 275/45 R21 All Season banden.
Land Rover’s Terrain Response 2 technologie, de intelligent aangestuurde vierwielaandrijving, garandeert bij verminderde grip optimale tractie. Het systeem is via een knop op de console tussen de voorstoelen af te stemmen op diverse soorten ondergrond: General Driving, Dynamic, Grass/Gravel/Snow, Mud en Ruts, Sand en Rock Crawl. Gasreactie en schakelmomenten worden aangepast en de tractie wordt zo optimaal mogelijk verdeeld over de wielen. Ook stuurt het systeem de Continuously Variable Damping, onderdeel van de Anti-Roll Control technologie, om de carrosserie stabiel te houden. Het levert indrukwekkend snelle acceleratietijden op.
Ondergrond | Rijmodus | 0-100 km/u tijd |
Asfalt | Dynamic | 4,7 seconden |
Gras | Gras, gravel en sneeuw | 5,5 seconden |
Gravel | Gras, gravel en sneeuw | 5,3 seconden |
Sneeuw | Gras, gravel en sneeuw | 11,3 seconden |
Modder | Modder en geulen | 6,5 seconden |
Zand | Zand | 5,5 seconden |
De sprinttests zijn gedaan op de Rockingham Motor Speedway in het Britse Corby, op Land Rover’s eigen testbanen in Engeland en op een winterse testfaciliteit in Arjeplog in het noorden van Zweden. Voor de acceleratieproef op zand ging het testteam naar Pendine Sands bij Carmarthen Bay in Zuid-Wales.