Seat

SEAT groeit voor 4e jaar op rij, Ateca jaagt SEAT-verkopen aan

SEAT heeft in 2016 voor het vierde jaar op rij meer auto’s verkocht. De Spaanse autofabrikant leverde in totaal 410.200 auto’s af, 2,6 procent meer dan in 2015 en het beste resultaat sinds 2007. In de laatste vier jaar zijn de verkopen van SEAT met 27,8 procent gestegen. Dat betekent dat het merk afgelopen jaar 89.200 auto’s meer verkocht dan in 2012.

Het verkoopsucces van SEAT komt voor een groot deel op het conto van de nieuwe Ateca, die sinds juli bij de dealers staat en waarvan afgelopen jaar al 24.200 exemplaren werden verkocht. Door de grote vraag naar de SUV stegen de verkopen van SEAT in de tweede helft van 2016 met 5,3 procent. Mede dankzij de Ateca boekte SEAT in de eerste negen maanden van 2016 een winst van 137 miljoen euro, wat elf keer zoveel is als in dezelfde periode een jaar eerder.

Verkooprecord Leon
Naast de Ateca deden ook de Leon en Alhambra het buitengewoon goed. Beide modellen sloten 2016 af met verkooprecords. De Alhambra, die in 2016 twintig jaar bestond, schreef dubbele groeicijfers (+ 13,6%) en werd 30.700 keer verkocht. De verkopen van de Leon stegen met 3 procent tot 165.000 exemplaren, waarmee SEAT’s bestseller zijn beste resultaat boekte sinds zijn introductie in 1999.

3e pijler onder SEAT
SEAT-directeur Luca de Meo is blij met de resultaten van zijn merk. “Ons productoffensief is nog maar net gestart en toch hebben we weer een jaar afgesloten met positieve resultaten. Door de succesvolle introductie van de Ateca kunnen we met optimisme naar de toekomst kijken. Het model is gloednieuw, maar is nu al de derde pijler onder het succes van SEAT. In 2017 gaat de Ateca nog veel meer bijdragen aan de verkopen van SEAT. Bovendien starten we het jaar met de vernieuwde Leon en introduceren we de vijfde generatie Ibiza en de nieuwe Arona, waardoor we onze verkoopdoelen nog hoger kunnen stellen.”

320.000 voertuigen afgeleverd in West-Europa
De SEAT-verkopen in West-Europa groeiden in 2016 tot 319.900 eenheden, een plus van 2,2 procent ten opzichte van 2015. SEAT’s verkoopcijfers in West-Europe zijn de beste sinds 2007.

Ook verkoopstijging in Nederland
Ondanks de onzekere Nederlandse markt heeft SEAT afgelopen jaar in ons land 8.447 auto’s verkocht, waarmee het merk een marktaandeel van 2,2 procent wist te bemachtigen. SEAT heeft daarmee een stijging van 16 procent ten opzichte van zijn marktaandeel in 2015 gerealiseerd.

Geef een reactie