Kia heeft in 2016 in totaal 18.678 nieuwe personenauto’s geregistreerd. Hiermee is Kia het populairste Aziatische automerk van Nederland en bezet het Koreaanse merk de zevende positie in de algemene verkoopstatistieken, zo blijkt uit officiële cijfers van RDC. Vorig jaar eindigde Kia nog op de tiende plaats.
Het marktaandeel van Kia steeg ten opzichte van 2015 met 19,6%: van 4,08% in 2015 naar 4,88% in 2016. De totale markt in 2016 daalde van 448.925 naar 382.825 registraties, een daling van 14,7%.
“Wij zijn voor het eerst in de geschiedenis het bestverkochte Aziatische automerk in Nederland en daar zijn we heel trots op”, aldus Sjoerd Knipping, Director Sales bij Kia Motors Nederland. “Kia heeft dit resultaat te danken aan de succesvolle introducties van de nieuwe Sportage, de nieuwe Niro en de nieuwe varianten van de Optima. Ook de huidige Picanto deed het heel erg goed in zijn laatste jaar. Maar bovenal is dit succes tot stand gekomen dankzij de inspanningen van al onze dealers.”
“Wij investeren consequent in effectieve marketingactiviteiten en dat werpt zijn vruchten af”, zegt Kim Kreber, Director Marketing bij Kia Motors Nederland. “Ook wordt Kia meer en meer geassocieerd met hoge kwaliteit en een kenmerkend en tijdloos design. Deze combinatie zorgt ervoor dat wij als merk nog steeds enorm groeien.” Dit jaar steeg Kia vijf plaatsen op de lijst van The Best Global Brands 2016.
Voor 2017 kondigde Kia al een modellenoffensief aan. Dat start met de onthulling van een verrassend nieuwe, sportieve Kia in Detroit op 8 januari a.s. Verder staat onder meer de eerder onthulde Kia Rio en de nieuwe Kia Picanto op het programma. “In 2017 willen wij onze derde positie in de particuliere markt vasthouden en met name verder groeien in de zakelijke markt. Met een sterk productgamma in combinatie met een gelijker speelveld op het gebied van bijtelling zien wij het komende jaar met veel vertrouwen tegemoet”, zegt Knipping.
Bericht Beeld