De nieuwe Ford Kuga-sports utility vehicle (SUV) is nog geavanceerder en verfijnder, waardoor autorijden eenvoudiger, veiliger en leuker wordt voor steeds meer SUV-klanten in Europa. De nieuwe Kuga beschikt onder andere over het nieuwe SYNC 3 communicatie- en entertainmentsysteem van Ford, innovatieve bestuurdersassistentietechnologieën, een ergonomisch en comfortabel interieur en krachtige en zuinige motoren zoals de nieuwe 1.5-liter TDCi-dieselmotor van 120 pk, met een brandstofverbruik van 4,4 l/100 km en een CO2 -uitstoot van 115 g/km.
De nieuwe Kuga beschikt tevens over de Ford-technologie voor haaks inparkeren waarmee bestuurders handsfree kunnen parkeren in parkeerplaatsen naast andere auto’s. een verbeterde versie van Active City Stop, dat helpt om ongelukken te voorkomen en het Adaptive Front Lighting-systeem, voor optimaal zicht bij weinig licht, zijn tevens aanwezig. Andere geavanceerde technologieën zijn onder andere de handsfree bedienbare achterklep en intelligente AWD (All Wheel Drive) van Ford.
Gebruiksgemak dankzij connectiviteit
Met het nieuwe SYNC 3-connectiviteitssysteem van Ford kunnen bestuurders audio- en navigatiefuncties bedienen, en hun aangesloten smartphones gebruiken door middel van eenvoudige spraakopdrachten in spreektaal. Uit meer dan 22.000 commentaren en inzichten die zijn ontleend aan onderzoeken en enquêtes heeft Ford klantgerichte informatie geput. Al deze informatie zorgt ervoor dat de nieuwe versie het meest klantgericht ontworpen systeem ooit is.
SYNC 3 is sneller, begrijpt vereenvoudigde opdrachten en ondersteunt vijf nieuwe talen. De bestuurder vindt de dichstbijzijne cafes, benzinestations en parkeerterreinen middels één druk op de knop en een gesproken opdracht als: ”Ik wil koffie””’Ik moet tanken” en “Ik moet parkeren”. Op deze manier kunnen ook stations, luchthavens en hotels worden gevonden.
Kuga-bestuurders kunnen het 8″ touchscreen van SYNC 3 op dezelfde manier bedienen als een smartphone. De nieuwe interface beschikt nu over grotere, eenvoudiger bedienbare knoppen en biedt ondersteuning van knijp- en veegbewegingen.
iPhone-gebruikers kunnen Apple CarPlay activeren, de slimmere en veiligere manier om iPhones in de auto te gebruiken.Op deze manier kunnen bestuurders terwijl ze hun ogen op de weg houden onder andere telefoongesprekken voeren, muziek luisteren, berichten verzenden en ontvangen en geoptimaliseerde routebeschrijvingen opvragen voor bepaalde verkeersomstandigheden.. Android™-gebruikers kunnen Android Auto™ activeren. Met Android Auto worden apps en services die bestuurders al kennen en vaak gebruiken, waaronder Google Zoeken, Google Maps en Google Play toegankelijk op veiligere en meer aaneengesloten manieren,. Software kan draadloos worden bijgewerkt via Wi-Fi.
Geavanceerde technologie voor parkeren zonder stress
Dankzij geavanceerde Ford-technologieën op het gebied van bestuurdersassistentie maakt de nieuwe Ford Kuga rijden en parkeren eenvoudiger voor klanten.. De nieuwe functie voor haaks parkeren Perpendicular Parking verbetert de semi-autonome technologie Active Park Assist, die afgelopen jaar door bijna de helft van alle Kuga-klanten werd besteld. Met behulp van extra ultrasone sensoren kunnen bestuurders, nadat ze op de knop voor haaks parkeren hebben gedrukt, naar parkeerplaatsen zoeken die zich naast andere auto’s bevinden of die evenwijdig zijn aan de weg. Perpendicular Parking bestuurt vervolgens de auto terwijl de bestuurder het gaspedaal en de rem bedient.Daarnaast bieden de extra sensoren technologieën die Kuga-bestuurders helpen bij het uitrijden uit parkeerplaatsen:
- Cross Traffic Alert waarschuwt bestuurders bij het achteruitrijden vanaf een parkeerplaats voor naderende auto’s. Dit systeem, dat werkt met een radar met een bereik tot 40 meter, geeft drie waarschuwingssignalen af wanneer het een naderende auto detecteert.
- Park-Out Assist helpt bestuurders bij het wegrijden vanuit een parallelle parkeerplaats bij fileparkeren. Nadat de bestuurder de linker- of rechterkant heeft gekozen, neemt het systeem de besturing over terwijl de bestuurder het gaspedaal en de rem bedient.
De Kuga beschikt over een verbeterde versie van Active City Stop dat helpt om botsingen te voorkomen of de impact te verminderen. Active City Stop werkt nu bij snelheden tot 50 km/u, in plaats van tot 30 km/u. Active City Stop maakt gebruik van sensoren aan de voorzijde van de auto om stilstaande objecten op de voorliggende weg te detecteren en bereidt de remmen voor als de auto een object te snel nadert. Als de bestuurder dan nog niet reageert, verlaagt het systeem het motorkoppel en worden de remmen automatisch geactiveerd om zo de gevolgen van botsingen te beperken, of botsingen helemaal te voorkomen.
Met de MyKey-technologie van Ford kunnen nieuwe Kuga-eigenaren een sleutel programmeren voor jonge bestuurders. Op deze manier kunneninkomende telefoongesprekken worden geblokkeerd, kan de topsnelheid worden beperkt, kan worden voorkomen dat de bestuurdersassistentie en veiligheidsvoorzieningen worden uitgeschakeld, kan het maximumvolume van het audiosysteem worden beperkt en kan het systeem geheel worden uitgeschakeld als inzittenden geen veiligheidsgordels dragen. Het verbeterde MyKey-systeem biedt meer keuzes wat betreft de instellingen voor snelheidsbeperking en snelheidswaarschuwing.
De stijlvolle Kuga
Op de nieuwe Kuga is de nieuwste designtaal van Ford toegepast om de SUV, in lijn met de compacte EcoSport en de nieuwe grote Edge, een stoere, sportieve uitstraling te geven. De grote trapezevormige bovengrille en een kleinere benedengrille worden geflankeerd door gestroomlijnde nieuwe koplampen met LED-dagverlichting, aangevuld door stijlvolle mistlampen.
De opnieuw gestylede achterlampen maken de sportieve look af, en er is tevens een nieuwe serie 17″, 18″ en 19″ lichtmetalen velgdesigns met verschillende afwerkingen verkrijgbaar, waaronder Luster Nickel. De gehele serie is verkrijgbaar in twee nieuwe kleuren: Guard Grey en de levendige kleur Copper Pulse. De elektrisch intrekbare trekhaak kan automatisch worden opgeborgen onder de achterbumper. Zo behoudt de Kuga zijn sportieve uiterlijk. Het zorgvuldig samengestelde interieur van de Kuga is verfijnd voor een ergonomischere, stijlvollere en comfortabelere rijervaring voor inzittenden.
De bedieningselementen op het stuurwiel en voor de airco zijn nog intuïtiever en er zijn minder knoppen en schakelaars aanwezig.Om de bediening en navigatie eenvoudiger te maken zijn de knoppen en schakelaars nog gemakkelijker te herkennen. Het stuurwiel is ook verkrijgbaar met verwarming voor extra comfort bij koud weer,Alle nieuwe Kuga-modellen met automatische transmissie beschikken tevens over schakelpeddelbesturing, zodat bestuurders handmatig kunnen schakelen terwijl ze hun handen aan het stuur houden.
Dankzij nieuwe handige functies is de Kuga nog gebruiksvriendelijker geworden. De elektronische parkeerrem kan moeiteloos worden bediend en biedt meer opslagruimte in de middenconsole. Hierdoor ontstaat ruimte voor meerdere flesjes en bekers, en een nieuw USB-aansluitpunt om mobiele apparaten te integreren en op te laden. Dankzij de portiervergrendelingsindicator kunnen bestuurders in één oogopslag zien of de portieren zijn vergrendeld. De Kuga beschikt tevens over een handsfree bedienbare achterklep, die kan worden geopend of gesloten met een trapbeweging onder de achterbumper. Dankzij de technologie kunnen ouders de kofferbak eenvoudig openen wanneer ze naar de auto teruglopen met hun handen vol tassen, buggy’s of kleuters.
Het nieuwe op Ford Performance geïnspireerde Kuga ST-assortiment en de luxe nieuwe Kuga Vignale zijn ook voor het eerst verkrijgbaar. Dit biedt klanten nog meer keuze qua styling en uitrustingsniveau als onderdeel van het meest uitgebreide Kuga-assortiment ooit. De Kuga ST-line beschikt over een stoere carrosserie- en interieurstyling met unieke ontwerpen voor lichtmetalen velgen en sportstoelen, en sluit zich net als de Fiesta ST-Line, de Focus ST-Line en de Mondeo ST-Line aan bij het nieuwe assortiment ST-Line-modellen van Ford. De nieuwe Kuga ST-Line biedt ook de sportiefste Kuga-rijdynamiek tot nu toe. Dit is te danken aan verbeteringen in het chassis, waaronder een geoptimaliseerde wielophanging en stuurinrichting voor een verminderde rolneiging en een snellere respons.
De luxe Kuga Vignale is verkrijgbaar met exclusieve specificaties, waaronder de unieke parelglans Milano Grigio-carrosseriekleur. Deze luxe uitstraling wordt nog eens extra versterkt door gewatteerd zeshoekig Windsor-leer met opvallende stiksels in tuxedostijl op de stoelen en aan de binnenkant van de portieren.
Vignale is het beste wat het merk Ford in Europa te bieden heeft. Dit moderne en exclusieve label zorgt voor een unieke eigenaarservaring, samen met een bekroond design, een kwalitatief hoogwaardige afwerking, geavanceerde technologieën en een exclusief uitrustingsniveau. De Kuga Vignale is na de Ford Mondeo Vignale, S-MAX Vignale en de Edge Vignale het volgende model dat verkrijgbaar is in Europa.
Krachtige en zuinige motoren
De nieuwe Kuga beschikt over de nieuwste TDCi-dieselmotor of de EcoBoost-benzinemotor voor een optimaal prestatievermogen in combinatie met een lage CO2 -uitstoot voor lagere exploitatiekosten.
Met een brandstofverbruik van 4,4 l/100 km en een CO2 -uitstoot van 115 g/km levert de 1.5-liter TDCi-dieselmotor met 120 pk en een handgeschakelde versnellingsbak met zes versnellingen een duidelijk lager brandstofverbruik ten opzichte van de vorige 2.0-liter TDCi-dieselmotor van 120 pk.
De lage uitstoot wordt mede bereikt door een lean NOX-filter en onderdelen met een speciale DLC-laag (Diamond-Like Coating) voor minder wrijving, en een geavanceerde Variable Nozzle Turbocharger voor een verbeterde luchtinlaat.
De EcoBoost-benzinemotoren met turbocompressor van Ford zijn voorzien van geavanceerde technologieën, zoals directe brandstofinjectie onder hoge druk en Ti-VCT (Twin-independent Variable Cam Timing). De Kuga EcoBoost-aandrijvingsopties omvatten het volgende:
- 1.5-liter EcoBoost-benzinemotor van 120 en 150 pk met handgeschakelde zestraps transmissie en een brandstofverbruik van 6,3 l/100 km
en een CO2 -uitstoot van 145 g/km; - 1.5-liter Ecoboost-motor van 182 pk met automatische zestraps transmissie en vierwielaandrijving met een brandstofverbruik van 7,5 l/100 km en
een CO2 -uitstoot van 173 g/km.
De brandstofbesparende technologieën van Ford zijn toegepast in het gehele assortiment, en omvatten Auto-Start-Stop en Smart Regenerative Charging, waarmee de dynamo op een selectieve manier wordt ingeschakeld en de accu wordt opgeladen als de auto in vrijloop uitrolt en remt. Zo wordt energie teruggewonnen die anders verloren zou gaan.
Beter zicht en verbeterde veiligheid
Het Adaptive Front Lighting-systeem van Ford is voor het eerst aanwezig op de Kuga. Dit systeem bewaakt het omgevingslicht en optimaliseert het zicht automatisch door de stralingshoek van de koplampen in te stellen op een van zeven beschikbare instellingen, afhankelijk van de snelheid, stuurhoek en afstand tot een voorliggend object.
Het Adaptive Front Lighting-systeem beschikt over een Weather-Dependent Lighting-modus die de koplampen automatisch aanpast zodat bestuurders risico’s langs de weg zien bij extreem zware regenval. Nadat een stortregen wordt gedetecteerd, maakt het systeem de bundel van koplampen korter en breder om de berm beter te verlichten en de schittering voor andere bestuurders te verminderen bij een nat wegdek.
De gewelfde motorkap van de nieuwe Kuga heeft een bredere, ononderbroken centrale koepel die niet alleen goed past bij het sportieve nieuwe uiterlijk van de Kuga, maar ook is geconstrueerd voor een nauwkeurigere vervormbaarheid en een betere flexibiliteit van de motorkap, zodat voetgangers beter zijn beschermd bij ongevallen. De motorkap en de achterklep zijn ook opnieuw vormgegeven om schade aan duurdere onderdelen zo veel mogelijk te voorkomen bij botsingen.
De nieuwe Kuga kan verder uitgerust worden met geavanceerde Ford-technologieën, waaronder:
- Intelligente All Wheel Drive, van Ford, waarmee het koppel per wiel wordt aangepast om de handelbaarheid en de grip te optimaliseren, vooral bij gladheid;
- Curve Control, waarmee kan worden voorkomen dat de bestuurder de controle kwijtraakt als hij een bocht neemt met een te hoge snelheid;
- Torque Vectoring Control, wat bijdraagt aan het rijplezier door de wielen aan de binnenkant iets af te remmen voor meer grip en stabiliteit bij het nemen van bochten.