In navolging van de vernieuwde SEAT Leon presenteert SEAT nu de verder aangescherpte en vernieuwde Leon CUPRA. Op basis van de ijzersterke, bekende CUPRA-eigenschappen – een sportief design en een buitengewone prijs-kwaliteitverhouding – heeft SEAT het prestatieniveau van het succesvolle model nu naar een nog hoger niveau getild. Waarmee het Spaanse merk voor het eerst in zijn historie een model introduceert dat de 221 kW/300 pk aantikt.
Net als de overige uitvoeringen van de vernieuwde Leon krijgt de CUPRA de allernieuwste technologieën en voorzieningen. Als onderdeel van de geavanceerde veiligheids-, comfort- en connectiviteitssystemen beschikt hij optioneel nu bijvoorbeeld over Traffic Jam Assist, Lane Assist, Adaptive Cruise Control en Pedestrian Protection, evenals Keyless Entry en een start/stop knop. De elektronische handrem is eveneens standaard. Het Media System Plus met zijn 8 inch grote scherm is de topversie van een nieuwe generatie infotainmentsystemen en voor het eerst heeft de Leon CUPRA een optionele draadloze telefoonlader in de middenconsole die tevens voorziet in een GSM-versterker voor gebieden met een slecht bereik.
Krachtigste SEAT-model ooit
De 2.0-liter TSI-motor in de Leon CUPRA levert nu 221 kW/300 pk. Daarmee is de CUPRA het krachtigste serieproductiemodel dat SEAT ooit geproduceerd heeft. Niet alleen is de krachtbron 10 pk sterker dan zijn voorganger (voorheen 290 pk), belangrijker is dat het maximumkoppel van 350 Nm naar 380 Nm is toegenomen. Dit koppel is bovendien beschikbaar over een breed toerengebied van 1.800 tot 5.500 tpm. Waarmee de motor niet alleen indrukwekkende cijfers laat zien, maar zijn prestaties ook maximaal te benutten zijn.
Link naar het verleden
De SEAT Leon CUPRA krijgt tevens vierwielaandrijving voor de ST-versie, in combinatie met de DSG-transmissie met dubbele koppeling. Echte liefhebbers herinneren zich ongetwijfeld nog de eerste generatie Leon CUPRA uit 2000, die eveneens vierwielaandrijving had. Nu legt de Leon CUPRA ST DSG 4Drive de lat nog veel hoger op het gebied van prestaties en veelzijdigheid.
Om die prestaties zo optimaal mogelijk over te brengen op het asfalt, heeft de Leon CUPRA standaard adaptive chassis controle (DCC), progressieve besturing en een elektronisch sperdifferentieel. De sportieve kwaliteiten van de CUPRA kunnen op commando worden aangepast dankzij het CUPRA Drive Profile met vijf rijstanden: Comfort, Sport, Eco, Individual en, vanzelfsprekend, de CUPRA-stand.
De vernieuwde SEAT Leon CUPRA arriveert in het voorjaar van 2017 in Nederland.