Snelheden boven de 150 km/u, een hellingsgraad van maar liefst 75 procent en een hoogte van 2.170 meter. De Range Rover Sport overwon al deze hindernissen op een skihelling waar zelfs de beste skiërs moeite mee hebben: de legendarische afdaling in het Zwitserse Mürren.
De Range Rover Sport is de allereerste productieauto die deze angstaanjagende skipiste heeft weten te bedwingen. Ben Collin nam plaats achter het stuur van de SUV. De gerenommeerde stuntrijder loodste de Range Rover Sport in een snelle tijd van 21 minuten en 36 seconden door het verraderlijke terrein van de 14.9 km lange route in het Zwitserse Mürren. Daarbij haalde hij snelheden tot maar liefst 155 km/u.
Gedurende de 2.170 meter lange afdaling volgde de Range Rover Sport de route die ook de skiërs afleggen in de ‘hel van Mürren’, een van de oudste en uitdagendste afdalingen in Zwitserland. Behalve sneeuw, ijs en losse stenen moest hij ook modder, los asfalt, gras en gladde stenen trotseren. De Range Rover Sport werd daarbij nadrukkelijk geholpen door zijn Terrain Response-technologie.
Sinds zijn introductie in 2013 is de Range Rover Sport een heus Land Rover-succesverhaal geworden. Hij combineert de terreinkwaliteiten van een SUV met de sportieve prestaties van een sportwagen. Hij is leverbaar met geavanceerd InControl Touch Pro-infotainmentsysteem, Advanced Tow Assist – maakt het manoeuvreren met een zware aanhanger makkelijker – en 2,0-liter Ingenium-dieselmotor.
De Engelse coureur Collins, bekend van zijn rol als ‘The Stig’ in het televisieprogramma Top Gear, werd tot het uiterste gedwongen om de Range Rover Sport in de vele haarspeldbochten en langs steile afgronden op de baan te houden.
Collins, zegt: ‘This was genuinely one of the hardest tests I’ve faced in my driving career. The route was insane and certainly the toughest course I’ve ever completed. It challenged you with every kind of obstacle this side of molten lava and as conditions go, it was about as bad as it gets – torrential weather mixed with cliffs, trees, all kinds of stuff you don’t really want to crash into.’
‘There could only be one winner in the challenge – the mountain or the car. The key to the run was precision: being able to maintain speed and carry that speed down the hill in the way the skiers can do, carving through the turns.’
‘The Range Rover Sport gave me so much help. I had to use the Terrain Response because the grass was like an ice rink and it really got me out of trouble. I believed in the car and it meant we could shed a lot of time over the runs. To be honest I abused it and it just kept on going – I couldn’t have asked for a better machine to do the job.’
Op de prachtige maar verraderlijke berg – met ijs en ijzel op de top – moesten alle krachten van de Range Rover Sport worden aangesproken. Bovenaan de berg bereikte Collins een snelheid van 120 km/u. Aan de voet van de berg, met mist en nat gras, reikte hij tot 155 km/u.
De baanbrekende Terrain Response-technologie stelt de bestuurder in staat om motor, transmissie, centraal differentieel en onderstelsystemen optimaal af te stemmen op de eigenschappen van de betreffende ondergrond.
Op weg naar beneden werd de Range Rover Sport geconfronteerd met gevaarlijke hellingen tot maar liefst 75 procent: steiler dan de meeste zwarte pistes waar beroemde skigebieden, zoals Chamonix, om bekend staan. En dat bij temperaturen onder het vriespunt.
De Range Rover Sport waarmee werd afgedaald was een Range Rover Sport met een 510 pk sterke 5,0-liter V8 benzinemotor. Naast tal van standaard veiligheidsvoorzieningen was de SUV uitgerust met een rolkooi en stevigere banden.
Het is niet de eerste keer dat de Range Rover Sport tot het uiterste wordt gedwongen. In 2013 brak de SUV het lang gevestigde record voor standaard productie-auto’s op het parcours van de Pikes Peak International Hill Climb. In hetzelfde jaar klokt de Range Rover Sport de snelste tijd in de Empty Quarter Woestijnpassage.
https://www.youtube.com/watch?v=AzNOXjpr_i4