Het kenmerkende rijplezier van MINI wordt verenigd met duurzame mobiliteit. De nieuwe MINI Cooper S E Countryman ALL4 is de eerste plug-in hybride van het Britse automerk. Het model is in staat volledig elektrisch en lokaal emissievrij te rijden, terwijl er geen concessies gedaan zijn op het gebied van rijdynamiek, functionaliteit en veelzijdigheid.
Het kenmerkende rijplezier van MINI wordt verenigd met duurzame mobiliteit. De nieuwe MINI Cooper S E Countryman ALL4 is de eerste plug-in hybride van het Britse automerk. Het model is in staat volledig elektrisch en lokaal emissievrij te rijden, terwijl er geen concessies gedaan zijn op het gebied van rijdynamiek, functionaliteit en veelzijdigheid.
De uiterst efficiënte aandrijflijn wordt gevormd door een driecilinder benzinemotor en een synchrone elektromotor. Samen leveren ze een systeemvermogen van 165 kW/224 pk, terwijl het gemiddelde brandstofverbruik is vastgesteld op 2,1 l/100 km. Dat komt overeen met een CO2-emissie van slechts 49 g/km (volgens NEDC). De MINI Cooper S E Countryman ALL4 combineert de variabele ruimte-indeling van de nieuwste generatie met de ingenieuze eDrive technologie van BMW Group. De voorwielen worden aangedreven door de benzinemotor en de achterwielen door de elektromotor. Daarmee kan de MINI Cooper SE Countryman ALL4 een afstand van circa 40 km geheel elektrisch overbruggen. De elektrische topsnelheid bedraagt 125 km/u.
Door het samenspel van de benzine- en elektromotor is de MINI Cooper S E Countryman ALL4 een vierwielaangedreven auto en bewijst hij ook op onverharde wegen prima uit de voeten te kunnen. “Het plug-in hybride aandrijfconcept past perfect bij de MINI Countryman. Behalve intelligente vierwielaandrijving biedt hij ook volledig emissievrije mobiliteit voor zowel korte als lange afstanden. En dat is uniek in dit segment”, zegt Uwe Seitz, projectmanager van de MINI Cooper S E Countryman ALL4.
Productie exclusief bij VDL Nedcar.
De nieuwe MINI Countryman wordt voor de hele wereld exclusief gebouwd bij VDL Nedcar in Born (Limburg). De SUV vormt het derde model dat VDL Nedcar in productie neemt, want de MINI 3-deurs en MINI Cabrio rollen er al van de band. Het is in de geschiedenis van het bedrijf de allereerste keer dat er een hybride auto geproduceerd zal worden. Dit geeft aan dat het concern veel vertrouwen heeft in de Nederlandse productiefaciliteit. De komst van de nieuwe MINI Countryman levert ongeveer 1.200 nieuwe banen op. VDL Nedcar zal hierdoor dit jaar al omschakelen naar een tweeploegendienst. De productie start op 2 november 2016.
Highlights MINI Cooper S E Countryman.
– De eerste plug-in hybride van MINI
– eDrive aandrijflijn van BMW Group, geoptimaliseerd voor de MINI Countryman
– Driecilinder benzinemotor en elektromotor met 165 kW/224 pk systeemvermogen – Gemiddeld brandstofverbruik volgens NEDC-norm: 2,1 l/100 km
– CO2-emissie volgens NEDC-norm: 49 g/km
– Volledig elektrische topsnelheid 125 km/u, elektrische actieradius circa 40 km
– Nieuwe rijervaring dankzij semi-elektrische ALL4 vierwielaandrijving
– Lithium-ion hoogvoltagebatterij in 2:15 uur op te laden via wallbox
– Drie rijmodi te selecteren via eDrive tuimelschakelaar
– Hybride-specifieke beeldschermen
Pionier in elektrische mobiliteit.
Door de technische expertise en het groeiende aanbod van (semi-)elektrische modellen speelt BMW Group een toonaangevende rol op het gebied van elektrische mobiliteit. Dat geldt ook voor MINI, want de in 2008 gepresenteerde MINI E was de allereerste volledig elektrische auto binnen BMW Group. Meer dan 600 stuks van de elektrische MINI Cooper werden wereldwijd ingezet voor een grootschalig praktijkonderzoek. Het project leverde veel waardevolle informatie over het gebruik van elektrische auto’s.
MINI TwinPower Turbo en eDrive technologie. De plug-in hybride aandrijflijn van de MINI Cooper S E Countryman ALL4 combineert het beste van twee werelden. Onder de motorkap ligt de 1,5-liter driecilinder benzinemotor met nieuwste generatie MINI TwinPower Turbo technologie. De verbrandingsmotor is goed voor 100 kW/136 pk vermogen en een maximumkoppel van 250 Nm bij 1.250 tpm. In de MINI Cooper S E Countryman is de verbrandingsmotor standaard gekoppeld aan een automatische 6-traps Steptronic transmissie die zoals bij elke MINI de aandrijfkrachten verdeelt over de voorwielen.
De tweede krachtbron is de elektromotor die onder laadvloer van de bagageruimte geplaatst is. Deze synchroonmotor levert een opmerkelijk hoog vermogen in verhouding tot zijn formaat en gewicht: 65 kW/88 pk. Een sterke eigenschap van een elektromotor is dat hij direct vanaf stilstand al zijn maximumkoppel levert, in dit geval 165 Nm. De efficiënte elektromotor stuurt zijn krachten via een 1-traps automaat naar de achterwielen en is in staat continu een hoge output te leveren, ook bij hoge snelheden.
Lithium-ion batterij: compact, krachtig en exclusieve productietechnologie. De lithium-ion batterij is direct voor de elektromotor, onder de achterbank gemonteerd. Er zijn vijf modules met zestien batterijcellen per stuk. Ze worden evenals de elektromotor geproduceerd in de Dingolfing fabriek, gespecialiseerd in eDrive techniek van BMW Group. De hoogvoltagebatterij heeft een capaciteit van7,6 kWh en is via een 3,6 kW wallbox in circa 2 uur en 15 minuten op te laden. Via een gewoon stopcontact duurt het opladen circa 3 uur en 15 minuten.
Intelligente energiemanagement voor optimaal rijplezier en efficiency.
Het intelligente energiemanagementsysteem optimaliseert het samenspel van de benzine- en elektromotor voor maximaal rijplezier en efficiency. Door uitsluitend gebruik te maken van de elektromotor rijdt de MINI Cooper S E Countryman ALL4 geheel emissievrij, bijvoorbeeld in stedelijk gebied, maar nog altijd in combinatie met het karakteristieke rijgedrag van MINI. Als veel aandrijfvermogen gewenst is, bijvoorbeeld bij een krachtige acceleratie, ondersteunt de elektromotor de benzinemotor door middel van een boostfunctie. In dat geval levert de eDrive aandrijftechniek een totaal vermogen van 165 kW/224 pk en 385 Nm trekkracht, goed voor een sprint van 0-100 km/u in 6,9 seconden.
Twee motoren, vier aangedreven wielen.
Het intelligente energiemanagementsysteem is gekoppeld aan Dynamic Stability Control (DSC). Hiermee worden tractie en rijstabiliteit continu geoptimaliseerd door het aandrijfsysteem. “Dit resulteert in een intelligente vierwielaandrijving voor optimale tractie in alle omstandigheden”, zegt Seitz. Het samenspel van de benzine-aangedreven vooras en de elektrisch aangedreven achteras is hetzelfde als bij de BMW i8, maar dan omgekeerd en heeft een groot aandeel in de uitzonderlijke rijdynamiek.
eDrive schakelaar: volledig elektrisch met een druk op de knop.
De bestuurder kan via de eDrive tuimelschakelaar kiezen uit drie rijmodi.
AUTO eDRIVE: Volledig elektrische aandrijving tot 80 km/u, met inschakeling van verbrandingsmotor bij hogere snelheden, maar ook bij een krachtige acceleratie en als het laadniveau van de batterij onder de 7% komt.
MAX eDRIVE: Volledig elektrische aandrijving tot 125 km/u, met inschakeling van verbrandingsmotor bij hogere snelheden en bij volgas.
SAVE BATTERY:
Aandrijving door de benzinemotor en houdt het laadniveau van de batterij op minimaal 90%, eventueel bijgeladen door de generator.
Indien de MINI Cooper S E Countryman ALL4 is uitgerust met een navigatiesysteem, gebruikt het energiemanagementsysteem de informatie van de routebegeleiding en de batterijlading voor een zo efficiënt mogelijke rit. Zo worden bepaalde delen bijvoorbeeld elektrisch gereden, andere delen juist niet en wordt het optimale uit de batterijcapaciteit gehaald.
Veelzijdig en variabel interieur.
Dankzij de compacte delen van het eDrive aandrijfsysteem heeft de MINI Cooper S E Countryman ALL4 een ruim en veelzijdig interieur. De hoogvoltagebatterij is onder de achterbank gemonteerd evenals de brandstoftank (35 liter). Mede daardoor is de bagageruimte slechts een fractie kleiner dan bij de reguliere MINI Countryman. Tevens is de rugleuning van de achterbank in delen neerklapbaar (40:20:40). “Alle plug-in hybride aandrijfcomponenten zijn zodanig weggewerkt, dat je er binnenin niets van merkt”, benadrukt Seitz. “Met uitzondering van de knoppen om de verschillende rijmodi te activeren.”
Hybride-specifieke features.
De MINI Cooper S E Countryman ALL4 is te herkennen aan subtiele, maar onmiskenbare exterieurdetails. Bijvoorbeeld de laadaansluiting onder het klepje op het linker voorscherm, de ‘e’ badge op de flanken en de gele ‘S’ op de achterklep en in de grille. Andere kenmerken zijn de gele startknop en de performance-display in het instrumentenpaneel op de stuurkolom.
De MINI Cooper S E Countryman ALL4 is standaard uitgerust met Radio MINI Visual Boost inclusief centraal op het dashboard gemonteerde 6,5-inch beeldscherm. Behalve de MINI Country Timer wordt ook de laadstatus en de ingeschakelde rijmodus getoond. In combinatie met het optionele Wired-pakket en het navigatiesysteem Professional is het model voorzien van een 8,8-inch touchscreen met een nieuw grafisch design en een Touch Controller in de middenconsole.