ŠKODA viert de tachtigste verjaardag van één van de meest onderscheidende series uit z’n bestaansgeschiedenis: de ŠKODA Popular Sport Monte Carlo. Het succes van de Popular Sport in de rally van Monte Carlo vormde in 1936 de aanleiding voor ŠKODA om een exclusieve serie sportieve roadsters, cabrio’s en coupés onder die naam uit te brengen. Tot 1939 bouwde ŠKODA zeventig exemplaren. Ze worden nu beschouwd als de meest aantrekkelijke klassiekers van het merk.
Nadat ŠKODA in de Rally van Monte Carlo onverwacht een tweede plaats veroverde met een Popular met een licht opgevoerde 1.500 cc viercilindermotor, besloot het merk het succes van de roadster te vieren met een nieuwe gelimiteerde serie sportieve modellen. Onder de naam Popular Sport Monte Carlo kwamen aantrekkelijk gelijnde modellen op de markt die net als de rallywagen waren voorzien van een opgevoerde motor. De gebruikte 1.4-liter viercilinder uit de Rapid leverde 31 pk (23 kW) waarmee de modellen een top van 110 km/u konden bereiken. Om die toen ongekende snelheid aan te kunnen, waren de ŠKODA Popular Sport Monte Carlo-modellen uitgerust met geavanceerde hydraulische remmen, onafhankelijke wielophanging en transaxle-techniek.
Vanaf de introductie in oktober 1936 op de Mondial de l’Automobile in Parijs bouwde ŠKODA tot januari 1939 zeventig exemplaren van de Popular Sport Monte Carlo. In verschillende motorvarianten verlieten 24 Spartaans uitgevoerde en 17 luxueuze roadsters, 23 coupés, 2 cabrio’s en 4 kale chassis’ de fabriek. Van dat aantal hebben zo’n twaalf exemplaren de tijd overleefd; ze behoren tot de meest gezochte klassiekers van ŠKODA. Het fabrieksmuseum in Mladá Boleslav heeft sinds 1968 een Popular Sport Monte Carlo uit 1937 in zijn bezit. De fabriek zet deze tweezitter met regelmaat in tijdens klassiekerevents. Een tweede exemplaar wordt momenteel met liefde voor het detail gerestaureerd in de werkplaats van het ŠKODA Museum.