Nederland zat vorig jaar nog in de top 10 van EU-landen waar de meeste auto’s werden verkocht (+ 19%). Dit jaar verwachten brancheorganisaties als RAI en BOVAG een verkoopdaling richting 10%. Daarmee duikelt Nederland naar de onderkant van de ranglijst, want in Europa stijgt de autoverkoop in 2016 naar schatting gemiddeld met 5,5%. Kredietverzekeraar Euler Hermes onderzocht de wereldwijde autoverkopen. Die laten een extreem wisselend beeld zien.
Johan Geeroms, senior riskmanager bij Euler Hermes: “De wereldwijde autoverkoop voor 2016 ziet er uiterst wisselvalig uit. Europa, China en de VS laten nog een mooie stijging zien, India hapert, Japan glijdt weg, Rusland en Brazilië blijven in een duikvlucht. Het lijkt alsof de automotive-industrie gevangen zit in een dubbele houdgreep. Aan de ene kant zijn er de invloeden vanuit de overheid. Denk aan fiscaal en monetair stimuleringsbeleid en ook politieke risico’s (zoals de Amerikaanse verkiezingen en politieke onzekerheid in de opkomende landen). Aan de andere kant staat de auto-industrie voor enorme investeringen voor een koolstofvrije toekomst met zelfsturende (autonome) voertuigen.”
Wereldwijde ontwikkelingen
Euler Hermes schetst in het onderzoeksrapport ‘Public bumpers for the automotive market’ de volgende ontwikkelingen:
– Europa
De groei van de autoverkopen komt dit jaar uit op 5,5%. Bijna alle landen dragen hieraan bij, maar dat geldt dus niet voor Nederland. Ons land blijft achter omdat er eind vorig jaar een enorme run ontstond op fiscaal vriendelijke modellen. Per 1 januari van dit jaar wijzigde de regels voor zakelijke bijtelling. Hoogvliegers in Europa zijn dit jaar Italië en Spanje met groeicijfers tot +10%. Ook Frankrijk en Duitsland noteren mooie scores met respectievelijk +6% en +5%. Voor het Verenigd Koninkrijk verwacht Euler Hermes voor dit jaar een bescheiden groei van 1% en een scherpe terugval van -9% voor volgend jaar.
– China
De Chinese automarkt koelt af na jaren van spectaculaire groei. In 2013 was de groei nog 16% en in 2014 10%. Vorig jaar was er een forse terugval naar 5%. Dankzij belastingvoordelen zoals BTW-verlaging voor zuinige en compacte auto’s veert de verkoopgroei dit jaar op tot 8%. Overigens is de groei van elektrische auto’s opvallend. Waarschijnlijk rijdt volgend jaar ongeveer de helft van alle elektrische auto’s in de wereld in China rond. Het land stelde een grote subsidiepot beschikbaar voor producenten, waardoor China nu zo’n 190 kleine elektrische autoproducenten telt.
Voor 2017 voorspellen de onderzoekers van Euler Hermes voor China een groei van de autoverkopen van 5%.
– Opkomende landen
De politieke en economische onzekerheid in opkomende landen hebben grote gevolgen voor de auto-industrie. Brazilië en Rusland kampen dit jaar met een verdere terugval van de autoverkopen van respectievelijk -19% en -11%. Dat betekent een halvering van de autoverkopen in minder dan vier jaar. Na een paar mooie jaren is in India de vaart eruit. Voor dit jaar resteert een minimale groei van 1%. Turkije valt nog verder terug en komt uit op een daling van de groei met -1%.
– Verenigde Staten
Gedreven door de lage rente en de lage brandstofprijzen, bereikt de VS een recordverkoop van 18 miljoen voertuigen. Dat betekent voor 2016 een groei van 1%. Mocht de FED de rente verhogen en zou de olieprijs verder normaliseren dan voorziet Euler Hermes voor 2017 (in vergelijking met 2016) een terugval van de autoverkopen van 2% in de VS.
– Japan
De Japanse automarkt zigzagde de afgelopen jaren door de sterke yen en de stimuleringsmaatregelen van de overheid. De BTW-verhoging in 2015 veroorzaakte een terugval van 14%. Mocht de aangekondigde btw-verhoging voor volgend jaar worden uitgesteld -daar ziet het naar uit- dan zouden de autoverkopen in 2017 kunnen aantrekken.
Opnieuw uitvinden
De groei van de wereldwijde autoproductie vertraagt volgens de onderzoekers van Euler Hermes van 2% in 2015 en 2016 tot 1% in 2017. Riskmanager Geeroms: “Na een jaar dat gekenmerkt werd door de sjoemelsoftware van VW lijkt de keuze voor echte schone auto’s doorgebroken. Er is veel aandacht voor het voertuig van de toekomst: schoon en intelligent. Het heeft de automotive sector net dat zetje in de rug gegeven om zichzelf opnieuw uit te vinden.”