ŠKODA ligt op koers. In de eerste helft van 2016 zag de Tsjechische autofabrikant de verkopen, omzet en winst significant toenemen. Met 569.400 verkochte auto’s (+4,6%) in de periode januari–juni vestigde ŠKODA een nieuw verkooprecord. De omzet steeg met 10,8 procent tot 7,114 miljard euro, waarmee ŠKODA voor het eerst de 7 miljard euro barrière in een eerste half jaar doorbrak. De winst vóór belasting nam met 31,2 procent toe tot 685 miljoen euro.
“Investeringen in de modelreeks betalen zich voor ŠKODA nu uit. De vraag naar onze auto’s gedurende de eerste zes maanden van 2016 overtrof onze verwachtingen. De solide orderportefeuille zorgt ervoor dat we onze productiecapaciteit maximaal kunnen benutten,” verklaart ŠKODA CEO Bernhard Maier. “We verwachten deze groeitrend ook volgend jaar voort te kunnen zetten. Onder meer dankzij ons SUV-offensief, met de ŠKODA KODIAQ als eerste wapenfeit in de startblokken.”
In de eerste helft van dit jaar nam de omzet van ŠKODA met 10,8 procent toe tot 7,114 miljard euro tegenover 6,421 miljard euro in 2015. In dezelfde periode bedroeg de winst vóór belasting 685 miljoen euro (2015: 522 miljoen euro), een toename van 31,2%. De winstmarge steeg tot 9,6 procent, vergeleken met 8,1 procent in de eerste helft van 2015. De netto liquiditeit bedroeg 2,866 miljard euro, terwijl ŠKODA in deze periode 207 miljoen euro investeerde, vergeleken met 146 miljoen euro in de eerste helft van 2015.
“ŠKODA heeft de winstgevendheid in 2016 weten te verbeteren,” aldus ŠKODA CFO Winfried Krause. “De resultaten zijn toegenomen dankzij hogere verkopen, een betere mix van de verkochte modellen en varianten en een optimalisatie van de materiaalkosten.”