BMW

De nieuwe generatie BMW 5 Serie, maar dan virtueel

Geautomatiseerde meettechniek genereert nauwkeurige 3D-data van nieuwe generatie BMW 5 Serie Sedan. De BMW Group is de eerste autofabrikant ter wereld met een volledig geautomatiseerde optische meetcel. De BMW Group is de eerste autofabrikant ter wereld met een volledig geautomatiseerde optische meetcel. In de productiefaciliteit in München creëert BMW met deze precieze meettechniek een uiterst nauwkeurig virtueel beeld van een nieuwe auto. Eventuele, nauwelijks zichtbare afwijkingen kunnen hiermee in een vroeg stadium worden ontdekt en verholpen. De volgende generatie BMW 5 Serie Sedan is het eerste model dat profiteert van deze nieuwe techniek.

BMW gebruikt de optische meetcel in de aanloop naar serieproductie. Het systeem is een belangrijk onderdeel van de digitaliseringstrategie van het productieproces van de BMW Group en ondersteunt de hoge kwaliteitsmaatstaven voor het bouwen van premium voertuigen.

Eduard Obst, Head of Geometric Analysis, Measuring Technology and Cubing, Total Vehicle, legt uit: ‘Het is geweldig dat we met deze optische meetcel een belangrijke mijlpaal in het preproductiestadium bereiken. Een eenmalige meting resulteert in een 3D-datamodel van het complete voertuig. Langdurige individuele metingen en databewerking zijn niet langer nodig. Dat bespaart tijd en heeft een grote impact op de kwaliteitsverbetering tijdens de serieproductie.’

P90228106_lowRes_fully-automated-opti

De optische meetcel is voorzien van twee flexibele robotarmen op rails, op de lengte- en de breedte-as van de meetcel. De robotarmen zijn uitgerust met sensoren om een driedimensionaal beeld te creëren van een complete auto. De cel vraagt slechts een beperkte ruimte. Het systeem genereert een uiterst nauwkeurig 3D-datamodel met een afwijking van minder dan 0,1 mm. Een meting neemt slechts enkele dagen in beslag: de helft korter dan eerdere processen waarbij robots met een enkele sensor een 3D-beeld van een auto creëerden.

De sensoren op de robotarmen onthouden referentiepunten en leggen elk oppervlak tot in detail vast. Dat gebeurt met delen van ongeveer 80 x 80 cm per scan. Het systeem voegt deze scans samen om een compleet beeld van het voertuig te vormen. Data-analyse toont direct eventuele afwijkingen en geeft ingenieurs de mogelijkheid om deze al in een vroeg stadium te verhelpen.

De driedimensionale voertuigscan functioneert volledig automatisch en kan zowel overdag als ’s nachts worden uitgevoerd, zodat de capaciteit van de optische meetcel optimaal wordt benut. Aangezien de resultaten direct beschikbaar zijn, duren updatecycli aanzienlijk korter of zijn zelfs overbodig. De meetresultaten en analyses worden online gedeeld binnen het productienetwerk van de BMW Group, zodat de aanpassingen direct kunnen worden overgenomen door de fabriek die het model gaat produceren.

De volledig geautomatiseerde meetcel wordt steeds belangrijker binnen de BMW Group. De techniek is al sinds 2015 in gebruik in de fabriek in München, voor het vervaardigen van matrijzen en het meten van individuele metalen panelen en als controlemiddel. De BMW Group onderzoekt nu de mogelijkheden van het gebruik van geautomatiseerde optische meetmethoden in zijn autofabrieken.

P90228103_lowRes_fully-automated-opti

 

Geef een reactie