De BMW M Divisie heeft een bijzondere versie van ’s werelds populairste high-performance zakensedan ontwikkeld. De BMW M5 “Competition Edition” markeert opnieuw een hoogtepunt in de BMW M5 reeks en behoort met zijn 441 kW (600 pk) vermogen en 700 Nm koppel tot de krachtigste BMW’s ooit (verbruik: 9,9 l/100 km; CO2-emissie: 231 g/km)*.
De BMW M5 “Competition Edition” is standaard voorzien van de BMW M DCT transmissie met dubbele koppeling en Drivelogic. Deze versie accelereert in slechts 3,9 seconden van 0 naar 100 km/u. De “Competition Edition” kenmerkt zich door het standaard aanwezige Competition Package en een uitgebreide reeks functionele opties. Exclusief is hij ook dankzij de gelimiteerde oplage van tweehonderd exemplaren.
Meer vermogen en verbeterde handling.
Het hart van de BMW M5 “Competition Edition” is de bekende, hoogtoerige 4,4-liter V8-motor met BMW M TwinPower Turbo techniek. Dankzij de verhoogde turbodruk en aanpassingen aan het motormanagement is het vermogen met 29 kW (40 pk) toegenomen tot 441 kW (600 pk) ten opzichte van de reguliere BMW M5. Het maximumkoppel bedraagt 700 Nm (+ 20 Nm).
De combinatie van het toegenomen motorvermogen en het standaard gemonteerde Competition Package staat garant voor een nog verder verbeterde rijdynamiek. Het performancepakket omvat onder meer een 10 mm verlaagde wielophanging en een stijvere afstelling van veren, dempers en stabilisatoren. Samen met de aangepaste set-up van het op alle BMW M5’s gemonteerde Active M-differentieel, biedt de “Competition Edition” nog meer tractie. Verder is de besturing met BMW M-specifieke Servotronic nog preciezer en responsiever. Ook de M Dynamic Mode van de stabiliteitscontrole DSC (Dynamic Stability Control) is aangepast voor meer sportiviteit. Het resultaat is een BMW M5 “Competition Edition” met de superieure rijdynamiek van BMW M, zowel in het dagelijkse verkeer als op het circuit. Dat laatste geldt vooral in combinatie met de optionele carbon-keramische remschijven.
Exclusieve en dynamische uitstraling.
De BMW M5 “Competition Edition” is direct herkenbaar als exclusieve topversie. De twee leverbare carrosseriekleuren – honderd stuks in Carbonschwarz metallic en honderd stuks in Mineralweiss metallic – accentueren het krachtige lijnenspel. De gesmede en gepolijste BMW M dubbelspaaks 20-inchwielen, afgewerkt in Jetschwarz en met bredere banden (265/35 ZR20 voor, 295/30 ZR20 achter), versterken de imposante uitstraling. Daar dragen de BMW M Performance onderdelen in koolstofvezel, waaronder de diffuser, de spoiler op de kofferdeksel en de buitenspiegelkappen ook aan bij. Tot slot hebben de ‘nieren’ en de ‘kieuwen’ op de flanken (met “M5 Competition” badge) een hoogglanszwarte afwerking.
Hoogwaardige ambiance met onmiskenbare sportieve interieurdetails.
Het interieur biedt allerlei sportieve accenten die perfect aansluiten bij het exclusieve karakter van de BMW M5 “Competition Edition”. Zo zijn de koolstofvezel interieurpanelen voorzien van het logo “M5 Competition 1/200”, wat benadrukt dat dit één van slechts tweehonderd exemplaren wereldwijd is. Verder wordt de sportief-elegante sfeer versterkt door de zwarte Merino-lederen interieurbekleding, de contrasterende stiksels in Opalweiss en Anthrazit vloermatten met Merino-lederen bies in Opalweiss.
De multifunctionele BMW M-sportstoelen voorin zijn meervoudig elektrisch verstelbaar en bieden de ideale combinatie van zitcomfort en zijdelingse steun. De hoofdsteunen vallen op door de in wit geborduurde “/// M5” logo’s. De standaarduitrusting van de BMW M5 “Competition Edition” omvat verder het 1.200 watt Bang & Olufsen High End Surround Sound System, BMW Head-Up Display, Comfort Access, Lane Departure Warning of de optionele BMW Driving Assistant en verwarmbare zetels voorin of het doorlaadsysteem. Voor de Nederlandse markt zijn er enkele exemplaren van BMW M5 “Competition Edition” verkrijgbaar voor 183.176 Euro. Deze bijzondere versie van ’s werelds populairste high-performance zakensedan is per direct te bestellen bij een van de Nederlandse BMW dealers.
*Cijfers gebaseerd op de Europese testcyclus, afhankelijk van bandenmaat