Met een vanafprijs van € 21.995,- voor de i-Motion-uitvoering geeft Hyundai de nieuwe Hyundai IONIQ Hybrid een kickstart in Nederland. Niet alleen de prijs springt eruit. De Hyundai IONIQ is bovenal een dynamische, complete, zuinige, rijk uitgeruste en modern vormgeven auto met een zeer lage CO2-emissie.
De gloednieuwe Hyundai IONIQ is de eerste auto ter wereld die beschikbaar is met keuze uit drie aandrijfsystemen: hybride, volledig elektrisch en (in 2017) ook als plug-in hybride. Daarmee biedt de Hyundai IONIQ de oplossing voor elke mobiliteitsvraag. De vanafprijs van de Hyundai IONIQ Electric wordt binnenkort bekendgemaakt.
Vanaf september 2016 staat de Hyundai IONIQ bij de Nederlandse Hyundai-dealer als hybride (met een 1.6 benzinemotor van 77,2 kW (105 pk) en een 31,9 kW (43,5 pk) sterke elektromotor), met een gecombineerd vermogen van 103,5 kW (141 pk). Een maand later volgt de volledig elektrische versie IONIQ Electric met 88,2 kW (120 pk). De Hyundai IONIQ Plug-in Hybrid verschijnt in 2017 op de Nederlandse markt.
Hyundai IONIQ zet nieuwe benchmark
De gloednieuwe Hyundai IONIQ vormt een belangrijke mijlpaal in de duurzame strategie van Hyundai, waarbij de focus ligt op het bedenken én produceren van nieuwe innovatieve technieken waar iedereen van kan profiteren. De Hyundai IONIQ is er voor klanten die zoeken naar een auto met een lage of zelfs géén uitstoot. Met andere woorden: met de Hyundai IONIQ doe je het altijd goed. Afhankelijk van de keuze voor de aandrijflijn past de Hyundai IONIQ bij de wensen van elke automobilist, bij elk rijgedrag en bij elke keuze. Met de IONIQ levert Hyundai niet alleen een technisch hoogstandje. Doordat bij de productie ook diverse recyclebare materialen zijn gebruikt – de dakbekleding is gemaakt van bestanddelen uit suikerriet en diverse andere componenten in het interieur zijn vervaardigd van recyclebaar plastic – zet Hyundai een nieuwe benchmark.
Betaalbaar en standaard al zeer rijk uitgerust
De Hyundai IONIQ Hybrid is zeer bereikbaar. De zeer scherpe vanafprijs voor de hybrideversie bedraagt € 21.995,-. De Comfort-uitvoering is er voor € 25.495,- en daarboven heeft Hyundai een volgepakte First Edition voor € 27.995,-. Hyundai heeft in deze prijzen de introductiebonus van € 1.500,- verwerkt. Deze bonus is bedoeld om de introductie van de Hyundai IONIQ een geweldige impuls te geven en is geldig voor geheel 2016.
Hyundai scoort niet alleen met de prijs, maar ook met de zeer rijke standaarduitrusting. De i-Motion is uitgerust met een zestraps automatische transmissie met dubbele koppeling. Deze uitvoering heeft daarnaast een volautomatische airconditioning met gescheiden zones, elektrisch bedienbare ramen, elektrisch inklapbare en verwarmbare buitenspiegels, centrale deurvergrendeling met afstandsbediening, achteruitrijcamera én een supervision cluster met 4,2-inch TFT-scherm met boordcomputer.
Ook op het gebied van veiligheid is er niet beknibbeld. De Hyundai IONIQ is getest om te voldoen aan de zwaarste botsproeven van Euro NCAP. Het model heeft standaard een antiblokkeersysteem, een autonoom remsysteem, een bandenspanningcontrolesysteem, een elektronisch stabiliteitsprogramma, Hill-start Assist Control, Lane Keeping Assist System, een noodsignaleringssysteem en is voorzien van zeven airbags inclusief knieairbag voor de bestuurder. Ook is de Hyundai IONIQ i-Motion uitgerust met Smart Cruise Control. Deze zorgt voor een constante snelheid en houdt ook een veilige afstand tot de voorligger, ook als deze snelheid vermindert.
8-inch LCD-navigatiesysteem belangrijke extra op de Comfort
De Hyundai IONIQ in Comfort-uitvoering voor € 25.495,- heeft als belangrijkste extra’s bovenop de i-Motion-uitrusting: een 8-inch LCD-navigatiesysteem met achteruitrijcamera met dynamische hulplijnen, radio FM/AM, DAB+, SD-card én de besturingssystemen voor infotainment in de auto: Android Auto/Apple CarPlay. Verder profiteert de bestuurder van TomTom LIVE Services en behoort het draadloos opladen van de smartphone ook tot de mogelijkheden. Op een 7-inch TFT-scherm toont het systeem alle belangrijke gegevens.
Andere aansprekende extra’s op de Comfort zijn: 7 luidsprekers Infinity Sound System, een supervision cluster met een 7,0-inch HD TFT-scherm met boordcomputer, de gemakkelijk te bedienen startknop, een smartkey, talrijke chromen accenten op de deuren en raamomlijstingen en Bi-xenon verlichting met LED-positieverlichting.
De First Edition is het topmodel. Deze uitvoering kost € 27.995,- en heeft als belangrijkste extra’s bovenop de Comfort-uitvoering: lederlook bekleding, een elektrisch verstelbare bestuurdersstoel (10 standen), verwarmbare stoelen voor en achter en een verwarmbaar stuurwiel. Op veiligheidsgebied voegt de First Edition een blinde hoek detectiesysteem toe en een waarschuwingssysteem voor achteropkomend verkeer, Rear Cross Traffic Alert genaamd. De First Edition is daarnaast voorzien van een schuif-/kanteldak.
Leidend merk in elektrische mobiliteit
Volgens Jochen Sengpiehl, Vice President Marketing van Hyundai Motor Europe, is Hyundai zeer ambitieus. ‘We willen een van de leidende merken worden op het gebied van elektrische mobiliteit. Een positie bij de eerste drie merken ter wereld in de hybride-, plug-in hybride- en elektrische segmenten is ons doel. Met de Hyundai IONIQ maken we elektrische mobiliteit niet alleen toegankelijk en bereikbaar, we bieden ook iedereen een passende keuze in zijn of haar mobiliteitsbehoefte. Als gevolg daarvan spreken we een geheel nieuwe doelgroep aan. Die noemen we generatie IONIQ. Net zoals zij geloven wij in technologie. Wij geven hen de keuze uit een model met drie aandrijflijnen: hybride, plug-in hybride en volledig elektrisch. Als je een Hyundai IONIQ koopt, doe je het altijd goed. De Hyundai IONIQ is volgens ons dan ook de beste eco-auto met de beste standaarduitrusting, de beste garantie en de beste prijs. De Hyundai IONIQ biedt ook nog eens het meeste rijplezier in zijn klasse. Het is een ijzersterke nieuwe speler die daarnaast in het oog springt met een zeer aansprekend design en een zeer competitieve prijs.’
Pittige respons bij het accelereren
De Hyundai IONIQ Hybrid en Hyundai IONIQ Plug-in Hybrid beschikken beide over de nieuwe 1,6-liter Kappa GDi-benzinemotor met ’s werelds hoogste thermische efficiency (40 procent). De krachtbron werkt volgens het principe van de Atkinson-verbrandingscyclus: door inlaatkleppen langer geopend te houden dan gebruikelijk, nemen zogenoemde pompverliezen (lees: weerstand) af. Dat is gunstig voor het verbruik en de CO2-uitstoot.
3 procent winst voor verbruik
Ook uitlaatgasrecirculatie (EGR) doet op dit front een duit in het zakje, namelijk 3 procent winst voor verbruik. Het systeem koelt de uitlaatgassen en leidt die nog eens een keer door de cilinders, waardoor onverbrande gassen alsnog verbranden. En bijkomend pluspunt: de motor presteert beter. De motor maakt gebruik van kortstondige hoge compressie en een lange onstekingsfase om de efficiëntie te vergroten.
Nieuwe hybride aandrijflijn
De nieuwe 1.6-liter Kappa GDi-benzinemotor is specifiek ontworpen voor de hybride-aandrijflijn en goed voor een maximumvermogen van 77,2 kW (105 pk). In de Hyundai IONIQ Hybrid bedraagt het systeemvermogen van de benzine- en elektromotor 103,6 kW (141 pk) met 265 Nm trekkracht. De elektromotor is goed voor 31,9 kW (43,5 pk), waarbij het maximumkoppel van 170 Nm direct vanuit stilstand beschikbaar is voor een opvallend pittige respons bij het accelereren. De elektromotor haalt zijn kracht uit een 1,56 kWh lithium-ion-polymeerbatterij die is gepositioneerd onder de achterbank, waardoor er een ruime bagageruimte over blijft. De acceleratie van de Hyundai IONIQ Hybrid is krachtiger dan die van menige dieselauto. De topsnelheid bedraagt 185 km/u en de gecombineerde CO2-emissiekomt uit op slechts 79 g/km. Het brandstofverbruik is 3,4 l/100 km.
Hyundai IONIQ Plug-in Hybrid kan 50 km elektrisch rijden
De IONIQ Plug-in Hybrid, die volgend jaar op de Nederlandse markt wordt geïntroduceerd, kan dankzij een 8,9 kWh lithium-ion-polymeerbatterij ongeveer 50 kilometer elektrisch rijden. De elektromotor levert 45 kW (61 pk). Het gecombineerde vermogen van de elektromotor en de 1.6-liter Kappa GDi-benzinemotor bedraagt 103,6 kW (141 pk). Hyundai doelt op een CO2-emissie van slechts 32 g/km.
Zestrapsautomaat met dubbele koppeling
De nieuwe lithium-ion-polymeerbatterij heeft uitstekende energie- en laadkarakteristieken. De hoog voltage batterij levert altijd optimaal vermogen en opladen gaat snel. De benzinemotor in zowel de Hyundai IONIQ Hybrid als de Hyundai IONIQ Plug-in Hybrid is gekoppeld aan een zestraps DCT automatische transmissie met dubbele koppeling. De gehele aandrijflijn van de Hyundai IONIQ heeft een toonaangevend hoge efficiency van 95,7 procent. In de praktijk vertaalt dat zich in een prompte gasrespons, acceleratiekracht, het soepel wisselen van versnelling en minder geluid vanuit de transmissie.
Actieradius van 280 km voor Hyundai IONIQ Electric
De volledig elektrische versie Hyundai IONIQ Electric beschikt over een nagelnieuwe 28 kWh lithium-ion-polymeerbatterij van een nieuwe generatie die lichter, sterker en compacter is. Met deze batterij heeft de Hyundai IONIQ Electric theoretisch een actieradius van 280 kilometer, gemeten volgens de NEDC (New European Driving Cycle). De batterijen wegen 20-30 procent minder dan vergelijkbare Nikkel-Metaal Hydride-batterijen. Tevens neemt het accupakket 40 procent minder volume in beslag, wat de bagageruimte ten goede komt. De 88 kW (120 pk) sterke elektromotor levert vanaf stilstand direct de maximale trekkracht van 295 Nm. Dankzij een moderne eentrapstransmissie accelereert de Hyundai IONIQ Electric naar een topsnelheid van 165 km/u.
Lage luchtweerstandscoëfficiënt van 0,24
De Hyundai IONIQ is een echte blikvanger, waarbij het exterieur krachtig oogt door de vloeiende coupé-achtige lijnen en de talrijke fraaie designdetails. Zijn ranke postuur zorgt voor een efficiënte geleiding van de luchtstroom langs de carrosserie. Dat levert een indrukwekkend lage luchtweerstandcoëfficiënt op van 0,24 en daarmee behoort hij tot de meest aerodynamische modellen in zijn klasse. De voorzijde van de Hyundai IONIQ heeft het kenmerkende familiegezicht van Hyundai, met de hexagonale grille met de geïntegreerde actieve lamellen. Deze lamellen in de grille worden actief gestuurd om de luchtweerstand en luchttoevoer te verbeteren. Ze zijn aan de bovenzijde fraai afgewerkt met een glanzend zwarte lijst die aansluit op de gedistingeerde koplampunits met dagrijverlichting in C-vorm.
Uitgekiend servicepakket
Hyundai biedt bij de Hyundai IONIQ een uitgekiend servicepakket, bestaande uit: een AC-laadkast van 3,7 of 6,6 kWh voor thuis of op het werk, een 6,6 kWh laadkabel én een E-roamingkaart die communiceert met de laadkast waardoor de energiekosten gemakkelijk zijn af te schrijven. Vijf jaar garantie op de laadkast en vijf jaar hostingkosten zijn in dit pakket inbegrepen. Ook de installatiekosten zijn inbegrepen.
De Hyundai IONIQ wordt, net als elke andere Hyundai-personenauto, geleverd met 5 jaar garantie zonder kilometerbeperking. Hyundai geeft daarnaast de in de markt toonaangevende garantie van 8 jaar en 200.000 kilometer op de hoge voltage batterij.
Levering start in september
De levering van de Hyundai IONIQ in Nederland begint in september 2016. In de showroom verschijnen eerst de hybrideversie en de volledig elektrisch aangedreven versie. Deze laatste komt in aanmerking voor 4 procent bijtelling, waardoor de Hyundai IONIQ grote kansen heeft om te excelleren in de zakelijke markt. De Hyundai IONIQ met plug-in hybride-aandrijving volgt in 2017.
Subtiele accenten en fraaie kleuren
De Hyundai IONIQ Hybrid en Hyundai IONIQ Plug-in Hybrid hebben subtiele blauwe accenten in het in- en exterieur. Het elektrische karakter van de Hyundai IONIQ Electric wordt benadrukt door exclusieve koperen accenten, geïnspireerd op de kleur van de koperen draden die wereldwijd als drager voor elektriciteit worden gebruikt. De Hyundai IONIQ is leverbaar in respectievelijk acht kleuren voor de hybride en zeven kleuren voor de elektrische variant.
Technische specificaties Hyundai IONIQ
Hyundai IONIQ Hybrid – Motor, elektromotor en batterij
Motor | |
Type | KAPPA 1.6 ATKINSON GDI |
Cilinderinhoud | 1,580 cc |
Boring x slag | 72 x 97 mm |
Compressie | 13,0 |
Vermogen | 77,2 kW (105 pk) @ 5.700 t.p.m. |
Koppel | 147 Nm @ 4.000 t.p.m. |
Maximumsnelheid | 185 km/u |
Acceleratie 0 -100 km/u | 10,8 sec.* |
Gecombineerd brandstofverbruik | 3,4 l/100 km* |
CO2–uitstoot, gecombineerd | 79 g/km* |
* Afhankelijk van specificaties.
Elektromotor | |
Type | Permanent Magnet Synchronous Motor (PMSM) |
Maximumvermogen | 31,9 kW (43,5 pk) |
Maximumkoppel | 170 Nm |
Batterij | |
Type | Lithium-ion-polymeer |
Capaciteit | 1,56 kWh |
Vermogensafgifte | 42 kW |
Voltage | 240 V |
Hyundai IONIQ Electric – Elektromotor en batterij
Elektromotor | |
Type | Permanent Magnet Synchronous Motor (PMSM) |
Maximumvermogen | 88 kW (120 pk) |
Maximumkoppel | 295 Nm |
Maximumsnelheid | 165 km/u |
Acceleratie 0-100 km/u | 9,9 sec. |
CO2–uitstoot, gecombineerd | 0 g/km |
Batterij | |
Type | Lithium-ion-polymeer |
Capaciteit | 28 kWh |
Efficiëntie | 11,5 kWh/100 km |
Actieradius | 280 km (volgens NEDC) |
Oplader in auto | |
Max. capaciteit | 6,6 kW |
Laadtijd / standaard AC | Ongeveer 4 uur en 25 minuten |
Laadtijd / DC | Ongeveer 30 minuten / 50 kW Ongeveer 23 minuten / 100 kW |
Hyundai IONIQ Hybrid en Electric – Transmissie
Hyundai IONIQ Hybrid
Automaat | 6-traps DCT |
Hyundai IONIQ Electric
Automaat | 1-traps automaat, Single Speed Reduction Gear |
Hyundai IONIQ Hybrid – Overbrengingsverhoudingen automaat
KAPPA 1.6 ATKINSON GDI / 6 DCT | |
1 | 3,867 |
2 | 2,217 |
3 | 1,371 |
4 | 0,930 |
5 | 0,956 |
6 | 0,767 |
Achteruit | 5,351 |
Eindoverbrenging | 4,188 / 3,045 (1e – 4e / 5e – achteruit) |
Hyundai IONIQ Electric – Schakelratio’s
1-traps automaat / 28 kWh batterij | |
Eindoverbrenging | 7,412 |
Hyundai IONIQ Hybrid en Electric – Ophanging en demping
Voor | McPherson met gasdempers |
Achter | Multi-link Type (Hybrid) en torsie (Electric) met gasdempers |
Hyundai IONIQ Hybrid en Electric – Sturen
Type | Rack & Pinion Tandheugel |
Gearing | 2.66 |
Draaicirkel | 10,6 m |
Stuuruitslag | 13,9 : 1 |
Hyundai IONIQ Hybrid en Electric – Remmen
Voor (diameter) | 280 mm |
Achter (diameter) | Hybrid: 262 mm Electric: 284 mm |
Rijassistenten | ABS, EPB (alleen EV), ESC en AEB |
Hyundai IONIQ Hybrid en Electric – Velgen en banden
Hyundai IONIQ Hybrid
Wieltype | Banden |
6.0J x 15-inch lichtmetalen velgen | 195 / 65 R15 |
7.0J x 17-inch lichtmetalen velgen | 225 / 45 R17 |
Hyundai IONIQ Electric
Wieltype | Banden |
6.5J x 16-inch lichtmetalen velgen | 205 / 55 R16 |
Hyundai IONIQ Hybrid en Electric – Exterieur (mm)
Lengte | 4470 |
Breedte | 1820 |
Hoogte | 1450 |
Wielbasis | 2700 |
Bodemvrijheid | 140 |
Overhang voor | 880 |
Overhang achter | 890 |
Spoorbreedte (voor) | Hybrid: 1563 / 1549 (15’’/17’’) Electric: 1555 (16’’) |
Spoorbreedte (achter) | Hybrid: 1577 / 1563 (15’’/17’’) Electric: 1564 (16’’) |
Hyundai IONIQ Hybrid en Electric – Interieur (mm)
Voorstoelen | Achterbank | |
Hoofdruimte Zonder open dak |
994 / 1024 (970 / 1004) | 950 |
Beenruimte | 1073 / 1136 | 906 / 800 |
Schouderruimte | 1425 | 1396 |
Heupruimte | 1366 | 1344 |
Hyundai IONIQ Hybrid en Electric – Inhoud (l, VDA)
Brandstoftank | Hybrid: 45 |
Bagageruimte | Hybrid: min. 550 / max. 1505 (VDA 213 /214) Electric: min. 455 /max. 1410 (VDA 213 / 214) |
Hyundai IONIQ Hybrid en Electric – Gewichten (kg)
Hyundai IONIQ Hybrid
Kentekengewicht | 1.445 (zonder bestuurder voor MRB 1.345) |
Maximum last gewicht | 500 |
Toelaatbaar gewicht | 1.870 |
Hyundai IONIQ Electric
Kentekengewicht | 1.420 (zonder bestuurder) |
Maximum last gewicht | 460 |
Toelaatbaar gewicht | 1.880 |