Audi

Audi zet groei door in eerste zes maanden van 2016

In de eerste zes maanden van dit jaar heeft Audi 953.200 auto’s verkocht, een plus van 5,6 procent vergeleken met dezelfde periode in 2015. Het merk groeide in alle regio’s en dan vooral in Europa, waar voor het eerst meer dan 450.000 auto’s in een half jaar werden afgeleverd (+8,4%). Modellen die sterk hebben bijgedragen aan het succes zijn de nieuwe Audi A4 (+12,3%) en de Audi Q7 (+73,6%). Juni was een bijzonder sterke verkoopmaand met 169.000 afleveringen (+7,4% vergeleken met juni 2015).

Ondanks moeilijke marktomstandigheden is Audi er in geslaagd om in het eerste half jaar de groei door te zetten. Het merk verstevigde zijn leidende positie in Europa en China. In Amerika groeide Audi sterker dan de markt. Audi verwacht het momentum overzees vast te houden, onder meer door de introductie van nieuwe technologieën en modellen zoals de Q7 e-tron, de A6L e-tron, de SQ7 TDI en de Q2. In Europa speelt de introductie van de Q2 en A5 en de vernieuwde A3 een belangrijke rol bij het doorzetten van de groei.

De cijfers
In juni verkocht Audi in Europa 78.700 nieuwe auto’s (+9,8%). In het eerste half jaar kwam het totaal in Europa daarmee op 455.250 eenheden (+8,4%). Vooral de nieuwe modellen zorgden voor een boost: de verkopen van de Q7 verdubbelden vergeleken met dezelfde periode in 2015 en de vraag naar de A4 steeg met bijna 20 procent. In Duitsland bedroeg de groei maar liefst 12,4 procent (166.154 exemplaren). In Italië werden 32.124 Audi’s verkocht (+14,6%) en in Spanje 28.803 (+14,5%).

Succesvol in Noord-Amerika
In Noord-Amerika steeg het aantal verkopen van Audi in het eerste half jaar met 3,5 procent tot 131.450 stuks, waarvan 96.934 in de VS (+3,5%). Grofweg de helft van alle klanten hier kiest voor een SUV – de verkopen van de Q3, Q5 en Q7 samen stegen met maar liefst 24 procent tot 45.195 eenheden. De maand juni was de 66e opeenvolgende maand van groei in de VS voor Audi. Daarbij is Canada ook een belangrijke motor achter de groei in de Noord-Amerikaanse regio. Het verkoopaantal van 15.614 staat voor een groei van 16 procent vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. In de regio Azië-Pacific kwam het totale aantal verkopen van Audi in de eerste zes maanden van dit jaar uit op 339.300 stuks, een groei van 3,9 procent.

Geef een reactie