Nissan werkt als eerste aan een zogenoemde solid oxide-brandstofcel (SOFC) voor auto’s. De brandstofcel produceert op zeer efficiënte wijze elektriciteit door waterstof uit onder meer bio-ethanol en aardgas te laten reageren met zuurstof uit de buitenlucht – met een vast oxide (keramiek) als elektrolyt.
Met de SOFC heeft een elektrisch aangedreven auto een actieradius die vergelijkbaar is met die van auto’s met een verbrandingsmotor – zo’n zeshonderd kilometer. Bovendien genieten de inzittenden van alle voordelen van elektrische auto’s: een stille aandrijflijn, lineaire vermogensafgifte en snelle acceleratie. Brandstoffen op basis van bio-ethanol, vooral uit suikerriet en maïs, zijn overal verkrijgbaar in Noord- en Zuid-Amerika en in Azië. Nissans nieuwe brandstofcel biedt met toepassing van bio-ethanol milieuvriendelijke, duurzame mobiliteit. De opwekking van elektriciteit in een SOFC veroorzaakt weliswaar CO2-emissie. Maar die wordt geneutraliseerd door het groeiproces van suikerriet waarvan bio-ethanol wordt gemaakt.
De toekomst van brandstofcel voor bio-ethanol
De zogenoemde e-Bio-brandstofcel wordt steeds gebruiksvriendelijker. De mix van ethanol en water is eenvoudiger en veiliger te gebruiken dan andere brandstoffen. De gebruikskosten van een auto met SOFC-brandstofcel zijn verbazend laag – vergelijkbaar met die van elektrische auto’s van nu.
De e-Bio-brandstofcel past in het concept van “Nissan Intelligent Mobility” en bevordert hogere efficiëntie en elektrificatie van mobiliteit, maar ook rijplezier, in de vorm van de 100% elektrische Nissan LEAF, e-NV200 en e-Power, die is voorzien van een grote, in de motor geïntegreerde elektromotor met een grote capaciteit en een generator.