SEAT zit in de lift, ondanks de economische crisis. Dankzij een indrukwekkende groei in verkopen en productie sloot SEAT het jaar 2013 af met de hoogste omzet ooit in de geschiedenis van het merk. SEAT noteerde een omzet van 6,473 miljard, een toename van 6,3% ten opzichte van het jaar ervoor.
De felle concurrentiestrijd in West-Europa (SEAT’s belangrijkste markt), gedreven door de uitdagende economische omstandigheden in deze regio, resulteerde in een lagere winst per auto, één van de belangrijkste factoren voor het operationele resultaat van -217 miljoen euro in 2013, vergeleken met een verlies van 134 miljoen over het jaar daarvoor*. Het operationele resultaat werd bovendien nadelig beïnvloed door hogere kosten voor personeel en herstructurering, evenals een toename in afschrijvingen vanwege de lancering van nieuwe modellen.
Meer dan 2,6 miljard euro aan investeringen in R&D
SEAT heeft de afgelopen vijf jaar enorm geïnvesteerd om zijn toekomst veilig te stellen, tot in totaal meer dan 2,6 miljard euro aan investeringen en R&D kosten. Het verlies na belastingen bedroeg 149 miljoen euro ten opzichte van een verlies van 30 miljoen in 2012. De EBITDA (Earnings Before Interest, Tax, Depreciation and Amortization) van de onderneming verbeterde met 73% tot 221 miljoen euro, terwijl de operationele cashflow met 70% steeg tot 358 miljoen euro. Voor het eerst sinds 2007 werden de investeringen volledig gecompenseerd door de operationele cashflow. Holger Kintscher, Vice-President for Finance and Organization, benadrukte dat “SEAT zijn mogelijkheden om investeringen zelf te financieren aanzienlijk heeft vergroot en tegelijkertijd ook de kwaliteit van zijn zakelijke activiteiten heeft verbeterd.”
Kwaliteit en efficiency
Met meer dan 102.000 afgeleverde auto’s wereldwijd (+44,4%) is de Leon hoofdzakelijk verantwoordelijk voor SEAT’s positieve verkoopprestaties in 2013. In totaal verkocht het merk 355.000 auto’s, een verkooptoename van ruim tien procent. De 5-deurs uitvoering, die het hele jaar leverbaar was, werd het bestverkochte model van SEAT in diverse landen (onder andere in Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Italië en Turkije). SEAT maakte gebruik van de economische crisis om zijn afhankelijkheid van de thuismarkt te beperken en internationaal verder door te groeien, door afgelopen jaar 83% van de productie te exporteren tegenover 75% in 2009.
Samen met de Leon-, Ibiza- en Altea-families en het tweede complete productiejaar van de Audi Q3 realiseerde SEAT het hoogste productievolume in de fabriek in Martorell sinds 2007, met een totaal van meer dan 390.000 auto’s (+3,4%). In het jaar dat de Martorell-fabriek haar 20ste verjaardag vierde, werd de productiefaciliteit beloond met de prestigieuze Automotive Lean Production award voor de efficiency van het productieproces.
Werkgelegenheid
De onderneming bleef één van de meest toonaangevende industriële werkgevers in Spanje en in tegenstelling tot de algehele werkgelegenheid in het land creëerde SEAT op het dieptepunt van de crisis meer dan 1.000 nieuwe banen, waarmee de totale werkgelegenheid bij SEAT toenam van 10.369 tot 11.458 banen afgelopen jaar.
Toekomst
In 2014 breidt het modelaanbod van SEAT zich verder uit, hoofdzakelijk rondom de Leon-familie. Na de onthulling van de Leon Cupra – de snelste en meest krachtige auto uit de geschiedenis van SEAT – op de Autosalon van Genève wordt de Leon ST 4Drive (met vierwielaandrijving) deze zomer de volgende nieuwkomer, aan het einde van het jaar gevolgd door de Leon X-Perience, een crossover gezinsauto. Deze zomer start bovendien de verkoop van de Mii by MANGO, de stadsauto die eveneens in Genève debuteerde en werd ontwikkeld in samenwerking met het uit Barcelona afkomstige modemerk MANGO.
Vliegende start
SEAT ging 2014 van start met een groei in verkopen, met name voor de Leon. In januari en februari stegen de Leon-registraties met 46% vergeleken met dezelfde periode vorig jaar en werden er wereldwijd 18.700 exemplaren verkocht. Bovendien noteerde SEAT tot dusver al 20.000 orders voor de Leon ST sinds de productie van het model in het laatste kwartaal van 2013 op gang kwam.
(*) SEAT stelt zijn individuele financiele overzichten samen op basis van het Spanish General Accounting Plan, zonder zijn zusterbedrijven daarin op te nemen. Volkswagen voldoet aan de internationale accountingnormen (IAS/IFRS) en consolideert de cijfers van SEAT.