25 jaar geleden – op 16 april 1991 – legden ŠKODA en de Volkswagen Group het fundament voor een buitengewoon succesvolle samenwerking. Vanaf dat moment ontwikkelde het Tsjechische merk zich van een regionaal automerk tot een internationaal succesvolle autofabrikant. In het bijzijn van de Tsjechische Minister-President Bohuslav Sobotka, Volkswagen CEO Matthias Müller en Jaroslav Povšík, hoofd van de vakbond KOVO MB, stond ŠKODA CEO Bernhard Maier vandaag stil bij deze historische mijlpaal in de 121-jarige geschiedenis van het merk. Zo’n 500 gasten woonden de jubileumviering in het Laurin & Klement Forum van het ŠKODA Museum in Mladá Boleslav bij.
“ŠKODA is één van de oudste autofabrikanten ter wereld en heeft de afgelopen kwart eeuw dankzij een sterk team van medewerkers een uitzonderlijk succesverhaal geschreven,” verklaarde ŠKODA CEO Bernhard Maier. “Wat begon als fabrikant van één enkel automodel met een jaarlijkse productie van 170.000 auto’s begin jaren ’90, is uitgegroeid tot een internationaal opererende, concurrerende auto-onderneming met zes modellijnen en meer dan 40 –varianten. Vandaag de dag produceert ŠKODA meer dan een miljoen auto’s op jaarbasis in 14 fabrieken op twee continenten en is het merk in meer dan 100 landen vertegenwoordigd. De goede samenwerking tussen ŠKODA en Volkswagen en het competente en zeer gemotiveerde personeel hebben aan de basis gestaan van deze indrukwekkende ontwikkeling van het merk.”
“Het ondersteunen van een stabiele economie, het aantrekken van nieuwe investeringen en het creëren van nieuwe banen behoren tot de prioriteiten van onze regering. ŠKODA AUTO is de afgelopen 25 jaar één van de stuwende krachten achter onze economie geweest. De overheid heeft recent de uitbreiding van het industriegebied van Solnice-Kvasiny in de regio Hradec Králové mede mogelijk gemaakt. ŠKODA AUTO investeert 7,2 miljard Kronen in de locatie en creëert tot 2018 meer dan 2.000 nieuwe banen. De investering onderstreept ook het feit dat ŠKODA AUTO één van de belangrijkste investeerders en werkgevers in Tsjechië is. Ik wens de onderneming een stabiele en succesvolle verdere ontwikkeling toe gedurende de komende jaren,” aldus Minister President Bohuslav Sobotka.
Tot aan 1990 hadden diverse autofabrikanten uit West-Europa en andere regio’s hun interesse in het in 1895 opgerichte automerk aan de Tsjechische overheid kenbaar gemaakt. Die gaf uiteindelijk het groene licht voor een fusie tussen ŠKODA en Volkswagen. Europa’s grootste autoproducent zocht naar een strategische samenwerking met het Tsjechische merk, en was verheugd met de hoogopgeleide, creatieve en efficiënte werknemers van ŠKODA.
Vakmanschap en engineering expertise behoorden altijd al tot de sterke punten van de Tsjechen. Op 28 maart 1991 tekenden de Tsjechische Minister van Industrie, Jan Vrba, en Dr. Carl Hahn, CEO van Volkswagen, de overeenkomst waardoor het toenmalige ‘ŠKODA automobilová akciová společnost’ lid werd van de Volkswagen Group. Op 16 april 1991 werd het document bekrachtigd. Vervolgens vergrootte de Group geleidelijk haar aandeel in het merk, om op 30 mei 2000 exclusief aandeelhouder van ŠKODA AUTO te worden.
“ŠKODA en Volkswagen symboliseren een Europees succesverhaal. 25 jaar geleden was ŠKODA een onderneming met een lange traditie en een enorm potentieel. Tegenwoordig is ŠKODA de grootste exporteur van Tsjechië en één van de meest dynamische automerken ter wereld,” verklaarde Matthias Müller, CEO van de Volkswagen Group. “Digitalisering en elektromobiliteit stellen onze industrie voor aanzienlijke uitdagingen, maar tegelijkertijd bieden ze ook grote kansen. Als onderdeel van de Volkswagen Group voldoet ŠKODA aan alle vereisten om te kunnen omgaan met veranderingen. Niet alleen in het creëren van auto’s, maar ook in het vormen van onze onderneming. Dat doen we gezamenlijk.”
Sindsdien heeft een omvangrijk investeringsprogramma de dynamische ontwikkeling van het merk ŠKODA een verdere ‘boost’ gegeven. Tussen 1991 en maart 2015 werd meer dan 300 miljard Kronen (zo’n 11 miljard euro) geïnvesteerd in nieuwe modellen, onderzoek en ontwikkeling, en in de uitbreiding van de productiemogelijkheden. Met momenteel zo’n 28.500 medewerkers is ŠKODA één van de grootste en meest aantrekkelijke werkgevers in Tsjechië. Het productienetwerk – inclusief ŠKODA’s drie grootste fabrieken in Mladá Boleslav, Kvasiny en Vrchlabí – is in omvang toegenomen dankzij de vestigingen van de Volkswagen Group in China, India, Rusland en Slowakije, en wordt verder versterkt met assemblagefaciliteiten in de Oekraïne en Kazachstan.
“Met dit 25-jarig jubileum hebben ŠKODA en de Volkswagen Group ieder een nieuwe mijlpaal gerealiseerd,” aldus Jaroslav Povšík, hoofd van de vakbond OS KOVO MB. “We kunnen zeer trots zijn op de prestaties van onze werknemers. Zonder hen was het indrukwekkende succesverhaal gedurende de afgelopen 25 jaar ondenkbaar. Opnieuw is bewezen dat het Community Decision model dat Volkswagen op succesvolle wijze heeft geïmplementeerd, zowel voldoening als records garandeert.”
Het kloppende hart van het succesvolle merk ligt nog steeds in Mladá Boleslav, één van de bakermatten van de Europese auto-industrie. De belangrijkste fabriek en het hoofdkantoor van het merk zijn in de 121-jarige historie van ŠKODA altijd op deze plek gevestigd geweest. Pioniers voor de autofabrikant waren Václav Laurin en Václav Klement, die in 1895 de fundering legden voor het automerk zoals we dat vandaag de dag kennen. Toevaliggerwijs waren ze generatiegenoten van Ferdinand Porsche, wiens geboorteplaats Vratislavice op een steenworp afstand van Mladá Boleslav ligt.
ŠKODA is één van de pijlers van de Tsjechische economie. In 2015 was de fabrikant goed voor 4,5 procent van het Tsjechische bruto nationaal product en verantwoordelijk voor zo’n 8 procent van de totale export van het land. In 2015 steeg het aantal afgeleverde auto’s met 1,8 procent tot 1.055.500 auto’s. Tegelijkertijd nam de omzet met 6,2 procent toe tot een nieuwe recordwaarde van 12,5 miljard euro en steeg de winst met 12,0 procent tot 915 miljoen euro. Rond eind maart 2016 was de wereldwijde verkoop van ŠKODA verder gestegen, met 4,3 procent tot 276.600 auto’s, een nieuw record voor de eerste drie maanden van een jaar.
Het aanstaande SUV-offensief zal die groei verder vergroten. Op de Autosalon van Genève blikte ŠKODA met de VisionS showauto alvast vooruit op ŠKODA’s nieuwe designtaal in dit wereldwijd succesvolle segment. Het daaraan afgeleide productiemodel beleeft zijn wereldprimeur in september van dit jaar op de autoshow van Parijs.
One thought on “SKODA en Volkswagen vandaag 25 jaar partners”