De Citroën Jumpy werd in 1995 gelanceerd en sindsdien rolden er zo’n 600.000 exemplaren van de band. Citroën komt nu met een geheel vernieuwde versie, gebaseerd op 80 jaar ervaring op het gebied van lichte bedrijfswagens. De zakelijke gebruiker kan er niet omheen: deze nieuwe Jumpy is ontworpen met in het achterhoofd de termen efficiency en ergonomie om zoveel mogelijk gebruiksgemak en veiligheid te bieden.
Uiteraard is de knowhow van Citroën adequaat ingezet bij het ontwikkelen van de nieuwe Jumpy. Zo is er een telg toegevoegd aan een aanbod lichte bedrijfswagens dat tot het grootste van de markt behoort, waardoor het nu bestaat uit vier complementaire en toch zeer verschillende auto’s: Nemo, Berlingo, nieuwe Jumpy en Jumper.
Het nieuwe modulaire platform zorgt bij de nieuwe generatie Jumpy’s voor een betere constructie die ruimte biedt voor nog meer praktische bruikbaarheid, meer comfort en meer veiligheid. Hij is voorzien van alle nieuwste rijhulptechnieken en uitgerust met zuinige motoren.
De Jumpy richt zich op een brede groep zakelijke gebruikers (bouwvakkers, koeriersdiensten, hulpdiensten, overheid…) en is verkrijgbaar als bestelwagen, combi, dubbele cabine en plancher-cabine. Hij is er in 3 lengtes (XS: 4,60 m, M: 4,95 m en XL: 5,30 m) zodat de klant de auto kan kiezen die bij zijn activiteiten en zijn wensen past.
De nieuwe Citroën Jumpy staat voor:
– design met vloeiende en moderne lijnen. Een karaktervolle stijl die zowel energetisch als veilig oogt;
– een constructie die bij iedere behoefte past en gericht is op functionaliteit, handigheid en ergonomie. Het modulaire platform gebaseerd op de EMP2 biedt tot ruim 1.500 kg nuttig laadvermogen, 6,6 m3 laadruimte en tot 2,5 t trekvermogen;
– 3 beschikbare lengtes met, naast de twee lengtes van 4,95 m en 5,30 m, een unieke versie van slechts 4,60 m, die zowel compact als praktisch is. Net als de twee andere lengtes M en XL, biedt de XS versie een nuttig laadvermogen tot 1.400 kg en passen er in zijn combi-versie 9 personen;
– een beperkte hoogte van 1,90 m bij de XS en M versies maakt de toegang tot parkeergarages mogelijk die vaak lastig is voor bestelauto’s uit dit segment;
– ongekend modulair voor dit segment met Moduwork. Door de passagiersstoel tegen de scheidingswand omhoog te plaatsen, komt er ruimte met een vlakke vloer vrij en ontstaat er dankzij het grote luik in de scheidingswand tot 4 meter nuttige lengte. Bovendien maken het draaibare schrijftafeltje en de tablet- en smartphonehouders een waar mobiel kantoor van de auto;
– handsfree bedienbare zijschuifdeuren. Ze zijn uniek in dit segment en maken laden en lossen makkelijker als je je handen vol hebt met materiaal, pakketten of andere spullen;
– comfort voor lichaam en geest, met een prettig interieur, een verhoogde en ontspannende rijpositie, en ook talrijke opbergmogelijkheden. Rijplezier dat nog wordt verhoogd door een akoestisch comfort van hoog niveau in combinatie met opmerkelijk rijcomfort;
– technieken die het leven eenvoudiger maken zoals Top Rear Vision voor meer zicht tijdens het manoeuvreren, een Head-Up kleuren display en Citroën Connect Nav met de 3D online navigatie met voice control en touch screen;
– technieken ten dienste van veiligheid, onder meer met de functies: Adaptive Cruise Control, Trafic Sign Recognition met Speed Limit, Driver Attention Alert en Active Braking;
– voor dit segment een uitstekend te noemen verbruik en CO2-uitstoot (BlueHDi 115 S&S 6-handbak: 5,1 l/100 km en 133 g CO2) en een goede kilometerprijs dankzij de 1.6 en 2.0 liter dieselmotoren van de laatste generatie met vermogens van 95 pk (210 Nm) met een handbak tot 180 pk (400 Nm) met een EAT6 automaat;
– talrijke mogelijkheden voor ombouwen om te beantwoorden aan de behoeften van alle beroepsgroepen, zoals met name een ombouw tot 4×4 door de specialist Dangel.