Het motto van het eeuwfeest van BMW is THE NEXT 100 YEARS. Net als in de afgelopen honderd jaar staan ook de komende honderd jaar in het teken van pionieren en een heldere focus op de toekomst. Het is de rode draad in het eeuwfeest, dat in 2016 diverse evenementen en activiteiten kent.
Het motto van het eeuwfeest is THE NEXT 100 YEARS. Net als in de afgelopen honderd jaar staan ook de komende honderd jaar in het teken van pionieren en een heldere focus op de toekomst. Het is de rode draad in het eeuwfeest. Een nieuwe corporate identity, inclusief een nieuw embleem en een flink geüpdatete website lichten al een tip van de sluier op. Het embleem bestaat uit vier met elkaar verbonden driehoeken die samen een pijl vormen. De vier elementen in het ontwerp staan voor de kernwaarden van de BMW Group: verantwoordelijkheid, vertrouwen, pioniersgeest en succes. Ze reflecteren ook de diversiteit van het concern, de merken en de medewerkers. De website van BMW Group, www.bmwgroup.com, is ingrijpend vernieuwd, met nieuwe technische features en content. De site biedt een complete range aan mogelijkheden die online communicatie nu te bieden heeft.
Aftrap jubileumjaar op 7 maart 2016.
Precies honderd jaar nadat BMW AG officieel is opgenomen in het handelsregister, verrichtte BMW Group de aftrap van een jaar vol activiteiten. Het begon maandagochtend 7 maart met de ontvangst van de internationale journalisten voor een persconferentie in het nieuwe BMW Group Classic-gebouw aan de Moosacher Straße 66 in München – waar het ooit allemaal begon voor BMW. In de middag werden nog eens zo’n tweeduizend zakelijke relaties, politici en wetenschappers verwelkomd in de Olympiahalle in München. Ze waren getuige van een spectaculaire multimediashow met de belangrijke momenten uit de historie van BMW Group en met een visie op toekomstige mobiliteit. Tastbaar gemaakt met de onthulling van de zelfstandig rijdende BMW VISION NEXT 100.
Eeuwfeest wereldwijd te volgen via online streaming.
Het succes van BMW Group is ook te danken aan de gedreven medewerkers. Wereldwijd geeft de onderneming werk aan meer dan 122.000 mensen op 140 locaties. Zij konden via een live stream de presentatie in de Olympiahalle live volgen. In München volgden 30.000 medewerkers in de Allianz Arena de presentatie en onthulling via een live videoregistratie. Een hoogtepunt voor alle medewerkers was het Associates’ Symbol, dat bestaat uit een hele reeks foto’s die de afgelopen periode zijn gemaakt van BMW mensen over de hele wereld.
BMW Group World Tour:
‘Iconic Impulses. The BMW Group Future Experience’.
Conceptvoertuigen onder de vlag van BMW Vision zijn onderdeel van de BMW Group World Tour, een reizende tentoonstelling met stops in China, Groot-Brittannië en de Verenigde Staten. Het studiemodel BMW VISION NEXT 100 is te zien in Beijing en later ook in Londen, waar tevens twee andere Vision studies worden getoond: toekomststudies van MINI en Rolls-Royce. Los Angeles is de laatste stop van de World Tour. De Verenigde Staten zijn voor BMW een van de belangrijkste markten. Hier debuteert het laatste Vision-studiemodel, van BMW Motorrad.
De focus op tot de verbeelding sprekende mobiliteitsoplossingen ligt ook duidelijk opgesloten in de titel van de World Tour: ‘Iconic Impulses. The BMW Group Future Experience’. De tentoonstelling geeft bezoekers het beeld van een onderneming met een brede visie op toekomstige individuele mobiliteit die verder gaat dan kortetermijndenken. De tentoonstelling schetst diverse toekomstige trends die van sterke invloed kunnen zijn op de automotive industrie en op onze samenleving. Dat zijn:
- Nieuwe mogelijkheden door digitalisering en connectiviteit
- De groeiende rol van technologie in ons leven
- De visie van BMW Group op een duurzame toekomst
- De sterke aandacht van BMW Group voor maatschappelijke betrokkenheid
BMW Group World Tour data:
Beijing (5-15 mei) – BMW VISION NEXT 100 debuteert in Azië
Londen (16-26 juni) – Onthulling MINI en Rolls-Royce Vision-studies
Los Angeles (11-16 oktober) – Werelddebuut BMW Motorrad Vision
BMW Group wil tijdens de reizende tentoonstelling ook in debat met geselecteerde groepen en stakeholders om met elkaar te bespreken hoe mobiliteit zich in de toekomst verder kan ontwikkelen. Het doel is uitwisseling van ideeën en kennis tussen mensen van uiteenlopende achtergrond en de experts binnen BMW Group.
Twee exposities, een festival.
Future Experience in de ‘double cone’ bij BMW Welt.
De kerncomponenten van de BMW Group World Tour exhibition in Beijing, Londen en Los Angeles zijn ook te zien in BMW Welt in München. Deze Future Experience in de ‘double cone’ van BMW Welt is op 22 maart open voor het publiek. Een extra hoogtepunt voor BMW Welt, dat inmiddels al zo’n drie miljoen bezoekers per jaar ontvangt.
Expositie: ‘100 Masterpieces’ in het BMW Museum.
100 Masterpieces is een tentoonstelling in het teken van het eeuwfeest. De mijlpalen uit de historie van BMW Group staan hier in de schijnwerpers. Vanaf 10 maart kunnen bezoekers van het BMW Museum iconische modellen als de BMW 328, de BMW 507 en de BMW 2002 Turbo beleven aan de hand van hun eigen verhaal. Belangrijke beslissingen die een keerpunt waren in de honderdjarige historie van BMW krijgen eveneens speciale aandacht in 100 Masterpieces.
‘BMW Festival – THE NEXT 100 YEARS’. BMW-festijn voor medewerkers en voormalig medewerkers en fans.
Van 9 t/m 16 september 2016 vindt in München het BMW Festival – THE NEXT 100 YEARS plaats in het Olympiapark, inclusief het Olympisch stadion en de ‘Parkharfe’, die normaliter de parkeerplaats is voor bezoekers van het park. Het BMW Museum, BMW Welt en het gebied rond het hoofdkantoor met de kenmerkende vier cilinders vormen eveneens het decor van dit grootse festival, dat een feestelijk slot krijgt met een BMW Festival Night. De eerste is exclusief voor medewerkers van de BMW Group, de tweede is toegankelijk voor het publiek. Beroemde namen en internationale sterren uit de wereld van de muziek betreden het podium. Bekende dj’s zorgen voor de juiste festivalsfeer.
Speciale publicaties in teken van eeuwfeest.
Ter ere van het honderdjarige bestaan brengt BMW Group een reeks publicaties uit. Die belichten de historie, maar ook toekomstige issues als de beschikbaarheid van energie, demografische verandering, globalisering, digitalisering en mobiliteit. Het is een mix van essays, reportages, studies en interviews met experts en daarmee een weerspiegeling van de diversiteit van de BMW Group en van de merken BMW, MINI, Rolls-Royce en BMW Motorrad.
One thought on “BMW Group THE NEXT 100 YEARS eeuwfeest”