Lexus presenteert met de nieuwe LF-FC Concept een visionaire concept limousine:Lexus Future-Flagship Car/Fuel Cell. De nieuwe limousine is qua technologie- en designrichting de voorloper van Lexus’ toekomstige elektrisch aangedreven brandstofcel topmodel. Een Lexus die door de innovatieve aandrijflijn een bijdrage levert aan het verbeteren van de maatschappij waarin we leven. Lexus is ervan overtuigd dat brandstofceltechnologie een van de oplossingen biedt voor de wereldwijde emissieproblemen, zowel met betrekking tot CO2 als luchtkwaliteit.
Gepassioneerd
Maar de LF-FC Concept is ook een model dat qua design een andere licht werpt op een vierdeurs coupé. Zijn uitgestrekte vormen combineren premium elegantie en ingetogen kracht tot een model boordevol emotionele uitstraling. Lexus zet grote stappen op het gebied van exterieurdesign, craftmanship en ook drivability. Deze nieuwe richting wordt gepassioneerd aangejaagd door concerntopman Akio Toyoda, die als Master Driver “liever achter het stuur zit van een auto dan achter een bureau”, zoals hij het recentelijk op de autoshow NAIAS in Detroit verwoordde.
Gepassioneerd
Maar de LF-FC Concept is ook een model dat qua design een andere licht werpt op een vierdeurs coupé. Zijn uitgestrekte vormen combineren premium elegantie en ingetogen kracht tot een model boordevol emotionele uitstraling. Lexus zet grote stappen op het gebied van exterieurdesign, craftmanship en ook drivability. Deze nieuwe richting wordt gepassioneerd aangejaagd door concerntopman Akio Toyoda, die als Master Driver “liever achter het stuur zit van een auto dan achter een bureau”, zoals hij het recentelijk op de autoshow NAIAS in Detroit verwoordde.
Uitsluitend waterdamp
De aandrijflijn produceert géén CO2, NOx en partikeldeeltjes (PM) maar uitsluitend water. De energie-efficiëntie van een brandstofcel is ongeveer twee keer groter dan die van een huidige benzine- en dieselmotor. Daarnaast is waterstof energiebesparend, biedt het een grotere actieradius en verloopt het tanken van waterstof net zo snel als bij auto’s met conventionele motoren. De aandrijflijn is extreem stil en zeer soepel. Dat maakt waterstoftechnologie uitermate geschikt voor gebruik in luxueuze, premium auto’s.
Vierdeurs coupé
De frisse, nieuwe styling van de LF-FC Concept staat symbool voor de L-finesse designfilosofie van Lexus. Vanuit iedere hoek heeft de agressief en tegelijkertijd elegant vormgegeven vierdeurs coupé een uniek design. Aan de voorzijde vallen de L-vormige dagrijverlichting en een nieuw vormgegeven Spindle Grille met een nieuwe honingraatrooster op. Sportieve 21-inch lichtmetalen velgen met randen van met koolstofvezel verstevigd kunststof (CFRP) geven extra flair aan de toch al dynamische styling.
Zwevende voorstoelen
Het interieur van de LF-FC is een even geavanceerde als elegante gebruikersinterface. De voorstoelen lijken te zweven en op de meervoudig verstelbare achterbank hebben de passagiers meer dan voldoende hoofd- en beenruimte. De stoelen, portieren en het dashboard zijn afgewerkt met hoogwaardig semi-aniline leder, dat de luxueuze ambiance in het interieur versterkt.
Bediening met handbewegingen
Met Touchless Technology volstaan simpele handbewegingen om functies als audio en climate control te bedienen. Een sensor registreert de handbewegingen van de bestuurder, analyseert de beelden razendsnel en voert vervolgens de gewenste opdracht uit.
Krachtig hart
Het brandstofcelsysteem vormt het hart van de LF-FC. Het systeem is gebaseerd op bewezen techniek maar biedt door upgrades nog betere prestaties en meer rijbeleving en efficiëntie. Een elektromotor drijft de achterwielen aan. Verder installeert Lexus in ieder voorwiel één elektromotor. Zo ontstaat All Wheel Drive.
Superieure stabiliteit
Deze innovatieve aandrijflijn zorgt voor een optimale verdeling van het koppel tussen de voor- en achterwielen en uitzonderlijk dynamische rijeigenschappen en superieure stabiliteit. Door strategische plaatsing de Power Control Unit vóór en het accupack achter alsook de in een T-opstelling gemonteerde waterstoftanks, wordt een optimale gewichtsverdeling voor een sportief rijgedrag bereikt.
Autonome rijhulpsystemen
Geautomatiseerde rijtechnologieën en verbeterde hulpsystemen voor herkenning en preventie van gevaar zorgen voor een veilig weggedrag voor alle inzittenden. Dankzij installatie van een stereocamera, speciale radar en zes LIDARs (Laser Imaging Detection And Ranging) ontstaat een 360 graden beeld rondom de auto. Met deze hulpmiddelen kan de LF-FC autonoom van rijstrook wisselen, uitwijken wanneer de remafstand te kort is alsook inhalen, afremmen en accelereren op de snelweg.
Afmetingen Lexus LF-LC Concept
Lengte: 5.300 mm
Breedte: 2.000 mm
Hoogte: 1.410 mm
One thought on “Lexus bepaalt nu al de toekomst van de high end performance limousine”