Jaguar Land Rover gaat nieuwe technologie op het gebied van connectiviteit en autonoom rijden (CAV) testen in een real-life omgeving. De fabrikant investeert in een speciale, 41 mijl lange testroute op de Britse wegen nabij Coventry en Solihull waar de systemen onder realistische omstandigheden worden getoetst. Een baanbrekend onderzoek zal daarbij helpen toekomstige autonome auto’s een ‘menselijk rijgedrag’ mee te geven.
Jaguar Land Rover investeert miljoenen in het zogeheten UK-CITE project (UK Connected Intelligent Transport Environment). Dit is de eerste testroute die in het Verenigd Koninkrijk in gebruik wordt genomen voor de ontwikkeling van ‘vehicle-to-vehicle’ en ‘vehicle-to-infrastructure’ technologie.
Gedurende het drie jaar durende project zullen circa honderd met elkaar communicerende en (deels) zelfrijdende auto’s worden getest, evenals nieuwe communicatieapparatuur langs de testroute. Het UK-CITE project maakt het mogelijk verschillende communicatietechnieken op (zeer) hoge snelheden te testen. Het gaat daarbij om het uitwisselen van informatie tussen voertuigen en met de infrastructuur, inclusief stoplichten en matrixborden.
“De ontwikkeling van CAV-technologie vergroot de veiligheid, verbetert de rijervaring en verkleint de kans op files dankzij een betere doorstroming. En met de nieuwe technologie kunnen we nog beter inspelen op de vraag naar connected services”, zegt dr. Wolfgang Epple, Director of Research & Technology bij Jaguar Land Rover.
Vehicle-to-infrastructure technologie is een belangrijke pijler voor de ontwikkeling van intelligente verkeerssystemen. De informatie die nu op matrixborden wordt getoond, zal in de toekomst direct op het dashboard van de auto worden getoond. En behalve het informeren van bestuurders kunnen op deze wijze ook autonome voertuigen worden geïnformeerd over eventuele gevaren of veranderde verkeerssituaties, zodat het voertuig tijdig kan anticiperen. Deze communicatietechnologie – de zogenoemde ‘Over the Horizon’ waarschuwingssystemen – zal Jaguar Land Rover eveneens uitvoerig testen.
Autonoom voertuig die niet voelt als een robot
Een belangrijke eigenschap van autonome voertuigen is dat die zich zo ‘natuurlijk’ mogelijk gedragen – alsof de auto door een mens wordt bestuurd en niet door een robot. Daarom is Jaguar Land Rover ook nauw betrokken bij het ‘MOVE-UK’ project, dat parallel aan het UK-CITE project wordt gehouden.
In Londen wordt een testvloot ingezet om vast te stellen hoe verschillende bestuurders reageren op dagelijkse rijomstandigheden. Er wordt zoveel mogelijk data verzameld over het rijgedrag en de besluitvorming van bestuurders, zowel in rustige als complexe verkeerssituaties. Denk aan drukke kruispunten, files, wegwerkzaamheden, rotondes en naderende hulpdiensten.
“Voor een succesvolle introductie van autonome voertuigen moeten we ons meer dan ooit richten op de bestuurder. De acceptatie van en het vertrouwen in zelfrijdende auto’s zal sneller verlopen als het voertuig op dezelfde wijze reageert als een menselijke bestuurder. Door het menselijke rijgedrag uitvoerig te analyseren, kunnen wij ervoor zorgen dat toekomstige, autonome Jaguars en Land Rovers zich niet simpelweg als een robot gedragen”, benadrukt dr. Epple.