Kwaliteit heeft bij Kia topprioriteit en daarin wordt veel geïnvesteerd. Neem bijvoorbeeld de fabriek in het Slowaakse Žilina. Hier zijn zelfs een op de tien medewerkers verantwoordelijk voor of betrokken bij kwaliteitsprocessen. Die investeringen werpen vruchten af. Niet voor niets is Kia in het onlangs uitgebrachte Auto Bild Quality Report 2015 op de eerste plaats geëindigd. Kia is hard op weg naar haar ultieme doel: ‘zero defects’ in de productie.
In het jaarlijkse kwaliteitsonderzoek van Auto Bild wordt de klanttevredenheid, betrouwbaarheid en de lange-termijn kwaliteit van de twintig grootste automerken in Duitsland onderzocht. De totaalscore van ieder merk wordt berekend op basis van zeven onderdelen; klanttevredenheidsonderzoek, aantal terugroep en-herstelacties, het meest recente TÜV-rapport, garantiewerkzaamheden door de fabrikant en drie categorieën die de redacteuren van Auto Bild zelf verzorgen (lange-duur testresultaten, werkplaats testresultaten en een analyse van kritieken uit meer dan 10.000 ingezonden lezersbrieven). Kia deelt de toppositie met Mazda.
Streven naar perfectie
Bij Kia staan klanttevredenheid, kwaliteit en optimalisering van de productie al jaren voorop. De Koreaanse autoproducent streeft naar perfectie, een belofte die ook ligt opgesloten in de garantietermijn van 7 jaar. “In de afgelopen jaren hebben wij grote vooruitgang geboekt door ervaringen van onze klanten nauwkeurig te monitoren”, aldus Stefan Jokel, Quality Manager bij de Kia-fabriek in Slowakije. “Aan het einde van de productielijn voeren wij steekproefsgewijs grondige kwaliteitsinspecties uit. Controleurs controleren hierbij de meest voorkomende en actuele klantreacties en (garantie)claims.”
Pro-actieve audits
Jokel: “De bevindingen in de finale inspectie, gekoppeld aan de klantreacties en claims, bespreken wij intern in regelmatige audits met alle verantwoordelijke managers om te kijken waar wij verbeteringen kunnen doorvoeren. Sinds kort focussen wij ons ook op opmerkingen van klanten in de eerste drie maanden na de aflevering van de nieuwe Kia. Dat is een nog pro-actievere benadering, omdat wij hiermee in een vroeg stadium mogelijke kwaliteitsissues kunnen signaleren en mogelijke toekomstige ontevredenheden in de kiem kunnen smoren.”
Regelmatige job rotation
Kia besteedt ook veel aandacht aan haar medewerkers. De kans op fouten in de productie is kleiner als medewerkers het naar hun zin hebben. “Werkplezier bevorderen wij bijvoorbeeld door mensen geregeld te laten wisselen van werkstation bij de assembly shop waar de auto’s worden afgemonteerd. Wij zijn recentelijk begonnen met een proef om dat zelfs iedere twee uur te doen. Wij verwachten meer scherpte en aandacht voor de montagehandelingen, waardoor wij de kans op mogelijke routinematige fouten verder beperken. Het is een volgende stap in onze ‘zero defects’ strategie” besluit de Quality Manager.
One thought on “Kwaliteitscontrole bij Kia tot in perfectie geregeld”