Porsche presenteert op de komende autoshow van Detroit in januari de nieuwe 911 Turbo en 911 Turbo S. Beide modellen winnen 15 kW/20 pk aan kracht. De 3,8-liter bi-turbomotor van de nieuwe 911 Turbo is goed voor 397 kW/540 pk en in de nieuwe 911 Turbo S voor 427 kW/580 pk. Andere wijzigingen zijn het aangescherpte design en de verder uitgebreide standaarduitrusting. De 911 Turbo en Turbo S zijn vanaf eind januari 2016 leverbaar als Coupé en Cabriolet.
De vermogenstoename van de 911 Turbo komt op het conto van gewijzigde inlaatkanalen in de cilinderkop, nieuwe injectoren en een verhoogde brandstofdruk. De 911 Turbo S is uitgevoerd met nieuwe turbo’s. Porsche is nog steeds de enige fabrikant die turbo’s met variabele turbogeometrie inzet voor benzinemotoren.
Dynamic Boost
De nieuwe 911 Turbo modellen beschikken over de Dynamic Boost functie. Dat betekent dat de turbodruk ook bij het kort loslaten van het gaspedaal behouden blijft. Dit gebeurt door alleen de brandstofinspuiting te onderbreken, de smoorklep blijft open. Hierdoor reageert de motor vrijwel zonder vertraging op hernieuwd gasgeven. In SPORT- en SPORT PLUS-modus is de reactie nog scherper.
Topprestaties bij een lager verbruik
De nieuwe 911 Turbo S Coupé sprint in 2,9 seconden van 0-100 km/h en haalt een topsnelheid van 330 km/h (12 km/h sneller dan zijn voorganger). De 911 Turbo volbrengt de sprint van 0-100 km/h in 3,0 s en is goed voor een topsnelheid van 320 km/h (+ 5 km/h). Het gemiddelde brandstofverbruik van zowel de 911 Turbo als de 911 Turbo S Coupé bedraagt 9,1 l/100 km. Het gemiddelde van de Cabriolet-versies komt op 9,3 l/100 km. Alle modellen zijn daarmee 0,6 l/100 km zuiniger dan hun voorgangers. Dit komt vooral door het gewijzigde motor- en transmissiemanagement.
Standaard: Sport Chrono Pakket en SPORT Response knop
Het nieuwe GT-sportstuur met een diameter van 360 mm is van hetzelfde ontwerp als van de 918 Spyder. Het stuur biedt ook plaats aan de rijmodus-schakelaar van het Sport Chrono Pakket. Deze draaibare schakelaar maakt het mogelijk om een van de vier rijmodi te kiezen: Normal, SPORT, SPORT PLUS en Individual. In de laatste modus kan de rijder een individuele set-up realiseren en opslaan. In het midden van de schakelaar bevindt zich de SPORT Response knop. Door deze knop in te drukken, worden motor en transmissie op scherp gezet voor 20 seconden lang maximaal accelereren, bijvoorbeeld voor snelle inhaalacties. Een speciale timer laat zien hoeveel SPORT Response tijd er resteert. De SPORT Response functie is in elke rijmodus beschikbaar en kan onbeperkt worden gebruikt.
Sportmodus voor het Porsche Stability Management (PSM)
Het Porsche Stability Management (PSM) van de nieuwe 911 Turbo-modellen heeft nu ook een Sport modus. Deze is beschikbaar in elk rijprogramma en wordt met een knopdruk geactiveerd. Het stabiliteitssysteem grijpt in deze modus duidelijk later in waardoor de bestuurder het grensbereik nog beter kan aftasten. Dat neemt niet weg dat het PSM op de achtergrond altijd actief is. Een lampje en een melding op het combi-instrument herinneren de bestuurder aan de geactiveerde PSM Sport modus. Overigens is het PSM ook volledig uit te schakelen, bijvoorbeeld voor gebruik op een circuit. De PSM-knop dient hiervoor langer ingedrukt te worden.
Alles gericht op dynamiek
De nieuwe 911 Turbo-modellen beschikken standaard over het Porsche Active Suspension Management (PASM). Dit biedt nu een nog betere balans tussen prestaties en comfort. De 911 Turbo S heeft daarnaast ook Porsche Dynamic Chassis Control (PDDC), dat de auto ook in snelle bochten zo veel mogelijk horizontaal houdt. Ook heeft de 911 Turbo S het Porsche Ceramic Composite-remsysteem (PCCB) met keramische remschijven. Nieuwe opties voor de 911 Turbo en Turbo S zijn de rijstrookwisselhulp, die werkt met behulp van radartechnologie en een ‘liftsysteem’ voor de vooras. Dit zorgt tijdelijk voor extra bodemvrijheid om het nemen van drempels en het uitrijden van ondergrondse parkeergarages te vergemakkelijken.
Aangescherpt design
Veel van de nieuwe designelementen van de nieuwe 911 Carrera zijn ook terug te vinden op de nieuwe 911 Turbo modellen. Dit wordt aangevuld met typische Turbo-items. Het nieuwe front met de zijdelingse ‘airblades’ springt direct in het oog. De smalle led-lichten benadrukken samen met de extra lamel in de middelste luchtinlaat de breedte van de auto nog eens extra. De 911 Turbo heeft nu nog bredere wielen: 9 J x 20 vóór en 11,5 J x 20 achter. Ook de 911 Turbo S heeft 20-inch velgen. Deze hebben zeven dubbele spaken en zijn uitgevoerd met een centrale wielmoer. De achterlichten in driedimensionaal design met vierpunts-remlichten zijn bekend van de nieuwe 911 Carrera. De luchtopeningen en de dubbele uitlaatpijpen hebben een nieuw design en het rooster op de motorkap is nu in drie delen uitgevoerd: links en rechts met in lengterichting geplaatste lamellen en een aparte afdekking voor de luchtaanzuiging in het midden.
Nieuw Porsche Communication Management met online navigatie
Evenals de nieuwe 911 Carrera worden ook de nieuwe 911 Turbo modellen standaard geleverd met het nieuwste Porsche Communication Management (PCM). De spil daarvan is het in de middenconsole geïntegreerde multitouchscreen. Dankzij de standaard Connect Plus-module zijn hiermee vele online functies beschikbaar. Het online navigatiesysteem maakt gebruik van real-time verkeersinformatie. Straten en plaatsen kunnen door middel van 360-gradenviews en satellietbeelden worden weergegeven. De invoer van gegevens kan ook via schrijfbewegingen gebeuren. Smartphones zijn via WLAN, Bluetooth of een kabel aan het PCM te koppelen en bepaalde voertuigfuncties zijn ook op afstand te bedienen via een app. Elke 911 Turbo heeft standaard een BOSE Surround Sound System. Op verzoek is een high-end soundsystem van Burmester leverbaar.