Ze worden gebruikt voor het minimaliseren van achtergrondgeluid op een zakenvlucht, of voor het wegfilteren van het geroezemoes van forensen in een trein: hoofdtelefoons met omgevingsgeluidonderdrukking hebben voor miljoenen mensen van het reizen een rustiger en prettiger ervaring gemaakt. Ford heeft nu hetzelfde principe ook op auto’s toegepast.
Bij Active Noise Control van Ford worden drie strategisch in het interieur geplaatste microfoons gebruikt voor het oppikken van onwenselijke geluiden van de motor en de transmissie. Deze geluiden worden onderdrukt met behulp van tegengestelde geluidsgolven uit het audiosysteem, zonder nadelige gevolgen voor het volume van muziek en spraak.
“Of de bestuurder nu luistert naar een favoriete afspeellijst, afstemt op een radiozender of alleen even wil bijkomen van de eisen die het leven tegenwoordig stelt, het ervaren van geluid – en, net zo belangrijk, stilte – kan een fundamenteel onderdeel zijn van een prettige autorit,” zegt Dr Ralf Heinrichs, Supervisor Noise Vibration Harshness van Ford Europa. “De Mondeo Vignale met Active Noise Control biedt bestuurders een hoger comfortniveau en minder storende afleidingen.”
Active Noise Control maakt deel uit van een reeks innovaties voor de luxe Ford Mondeo Vignale die de geluidskwalititeit verbeteren. Een ander voorbeeld is akoestisch glas dat de geluidsisolerende eigenschappen van de voorruit en de voorportierramen kan verbeteren. Akoestisch glas heeft een speciale akoestische laag die dunner is dan een mensenhaar. Die zorgt ervoor dat er minder windruis naar binnen dringt.
“Lawaai is verstorend en kan de bestuurder afleiden en stress veroorzaken,” zegt Dr John Cartwright, Chief Medical Officer van Ford of Britain. “Ford haalt ongewenst geluid van de aandrijving weg en ondersteunt daarmee klanten die een ontspannen en comfortabele autorit willen.”
Ontworpen voor een fijn geluid
Elke Ford wordt uitgebreid getest om lawaai, vibraties en stugheid te helpen minimaliseren. Daarvoor wordt op enorm veeleisende wegoppervlakken gereden, zowel in de echte wereld als op Ford-testlocaties met steenslagwegen en sommige van de ergste kuilen ter wereld. De van de grond af nieuw ontworpen Mondeo Vignale biedt bestuurders en passagiers een optimale geluidservaring.
Een voorbeeld: door het motorcompartiment te isoleren met schuim in plaats van fiberglas is bij de Mondeo Vignale de overdracht van aandrijvingslawaai naar de cabine met maximaal 2 decibel verminderd. Geluiddempend materiaal dat is aangebracht aan de onderkant van de carrosserie, in de wielkasten en in de voor- en achterportieren houdt het geluid van de banden tegen en de nieuwe integrale multilink-wielophanging achter draagt ook bij tot een vermindering met maximaal 3 decibel van rijgeluiden.
De Mondeo Vignale is ook een van de eerste Europese Ford’s die profiteren van de expertise van het kort geleden ingestelde wereldwijde Vehicle Harmony-team. Het testen zorgt er ook voor dat alle geluiden in de cabine, de binnenverlichting en de manier waarop oppervlakken aanvoelen, correct zijn en elkaar aanvullen – van het geluid dat de richtingaanwijzers maken tot het geluid dat klinkt als de schakelaar voor de achterruitverwarming wordt ingedrukt.
“Het interieur van een auto is een waardevolle, maar complexe ruimte met honderden zorgvuldig gepositioneerde individuele functie-elementen, net als instrumenten in een orkest. Als de klant harmonie wil ervaren, moeten deze instrumenten op elkaar zijn afgestemd. Daarvoor is het Vehicle Harmony-team opgericht,” zegt Erika Tsubaki, Design Supervisor van Ford Europa.
Vignale en Sony
Sony-technici hebben heel wat uren besteed aan het perfect afstemmen van het Vignale-audiosysteem, met als resultaat een geweldige akoestische ervaring met een aangepaste stereomodus en een reële surroundsound.
“Onze technici zijn tot het uiterste gegaan bij het ontwerpen van het audiosysteem voor de Mondeo Vignale, om ervoor te zorgen dat onze klanten worden ondergedompeld in een luxe audio-ervaring. Om deze luxueuze ervaring mogelijk te maken, is vooral aandacht besteed aan het weergeven van geluid zoals de artiest het heeft bedoeld en aan het versterken van de akoestische emotie met de ‘look, touch en feel’ van ons elegant gestileerde en zorgvuldig geconstrueerde middenpaneel,” zegt Ian Hubbard, Global Automotive Entertainment Director van Sony Europe Limited.
Het audiosysteem van Sony bestaat uit 12 luidsprekers van hoge kwaliteit en een geraffineerde DSP-versterker. Hiermee wordt muziek luisteren een ervaring om u tegen te zeggen. De Klasse-D-versterker, met tien onafhankelijke kanalen, is gebouwd voor efficiëntie. Deze versterker is kleiner en verbruikt minder energie dan conventionele versterkers. Bovendien heeft deze versterker functies zoals stereo- en surround-DSP-modi en snelheidsafhankelijke volumeregeling.
De luidsprekers zijn geoptimaliseerd met behulp van de expertise van Sony, waardoor een uitzonderlijk lineaire karakteristiek en een uitzonderlijke toonbalans is bereikt. In de lage- en middentonenluidsprekers in het audiosysteem van Sony is veelal gebruikgemaakt van het materiaal polypropyleen. Dit materiaal biedt stabiele prestaties tijdens de hele levensduur van de auto, op een manier die zelfs door het beste fibermateriaal niet kan worden geëvenaard. De hogetonenluidsprekers met een meerlaags ‘soft dome’ geven een helder, onvervormd geluid in de hoge frequenties.
Het nieuwe matzwarte elektronische bedieningspaneel met elegante witte verlichting zorgt voor intuïtieve, ergonomische bedieningselementen die een perfecte mix van stijl, vorm en functie bieden.
“Het audiosysteem van Sony past perfect bij de elegante Mondeo Vignale en geeft deze een luxueuze uitstraling en een gevoel van tijdloosheid – naast de allernieuwste geavanceerde technologieën”, aldus Erika Tsubaki.
Geavanceerde productiecontroles
De Mondeo Vignale is de eerste auto die wordt geïntroduceerd als onderdeel van het unieke Vignale-product en de bijbehorende bijzondere eigenaarservaring. De Mondeo Vignale wordt geproduceerd in de hypermoderne megafabriek in Valencia, en met de hand afgewerkt door zes meestervaklieden in het Vignale Centre van Ford, waar de auto’s nog eens aan honderd extra tests worden onderworpen.
Bij de fabriek in Valencia hoort een ‘kraak en piep’-circuit van 300-meter waarmee technici kunnen controleren of alles in de auto klinkt zoals het hoort, en of alle onderdelen netjes en goed vastzitten. Ford heeft kort geleden ook als eerste een test geïntroduceerd die rekening houdt met het toenemend gebruik van audio die via Bluetooth vanuit externe apparaten zoals smartphones wordt gestreamd. Via de externe poort en een bedrade verbinding wordt een volledig scala aan muzieknoten afgespeeld om ervoor te zorgen dat deze manier van afspelen voldoet aan dezelfde gebruikersverwachtingen als audio die via de cd-speler en radio wordt beluisterd.
De Ford Vignale Mondeo is leverbaar in vierdeurs- en Wagonvarianten en biedt superieure verfijning, een uniek design en uitrustingsniveau met gewatteerd lederen interieur met ’tuxedo’-stiksel, exclusieve Vignale Nocciola-metaallak en speciale lichtmetalen velgen.
One thought on “Ford ontwikkelt reusachtige ruisonderdrukkende hoofdtelefoon”