Opel maakte optimaal gebruik van de internationale presentatie van TCR op het Circuit Jules Tacheny in Mettet, België, op 15 oktober. Bij die gelegenheid toonde Opel voor het eerst zijn nieuwe toerwagen voor privéteams.
De nieuwe Opel Astra TCR combineert ultramoderne racetechniek met een effectief veiligheidsconcept. Desondanks staat de Astra TCR heel dicht bij de productieversie van de nieuwe Astra. Met de Astra TCR kunnen privéteams zowel aan sprintraces als aan langeafstandsraces – zoals de 24-uursrace op de Nürburgring – deelnemen, zonder dat technische aanpassingen nodig zijn.
De vijfdeurs Astra wordt aangedreven door een uiterst efficiënte tweeliter turbomotor die 243 kW (330 pk) levert en een maximumkoppel van 420 Nm (beide bepaald door het ‘Balance of Performance’-concept). Daardoor heeft de Astra TCR met een leeggewicht van 1.200 kilogram voldoende power. Het vermogen wordt naar de voorwielen overgebracht via een sequentiële zestraps sporttransmissie en een dubbele koppeling. De coureur schakelt met schakelpeddels aan het stuur. Als de bestuurder terugschakelt, zorgt een geautomatiseerd dubbel ontkoppelingssysteem voor stabiliteit.
Onderstel
De Astra TCR is aan de voorzijde voorzien van remschijven van 378 mm doorsnee en remklauwen met zes zuigers. Achter monteert Opel remschijven van 265 mm en remklauwen met twee zuigers. De coureur kan de rembalans regelen vanuit de cockpit. Het onderstel kan volledig worden afgesteld en wordt geleverd met ultramoderne schokdempers. De aerodynamica is ook aan te passen aan de uiteenlopende eisen die diverse circuits stellen. De aanpasbare frontsplitter en achterspoiler zijn uit kostenoverwegingen op basis van de reglementen standaardonderdelen, die identiek zijn voor alle TCR-auto’s. Elektronische hulpsystemen zoals ABS en ESP zijn niet toegestaan.
Specificaties 2017
Om te zorgen dat de klantenteams hun Astra TCR meerdere seizoenen kunnen gebruiken zonder technische aanpassingen te moeten doorvoeren, wordt de auto geleverd met voorzieningen die de FIA (de internationale autofederatie) vanaf seizoen 2017 verplicht stelt. De veiligheidsbrandstoftank met een inhoud van 100 liter is er daar een van.
Opel zet zijn succesvolle aanwezigheid in de toerwagenracerij voort en neemt via professionele privéteams deel aan de Touring Car Racing Series (TCR). Behalve Opels deelname als fabrieksteam aan de Deutsche Tourenwagen Masters (DTM) en nationale kampioenschappen als de Super Tourenwagen Cup (STW), is ook de samenwerking met dit soort klantenteams altijd een belangrijk onderdeel van Opels autosportactiviteiten in veel Europese landen. Het concept van de TCR sluit naadloos aan bij Opels aanpak. Met krachtige, indrukwekkende toerwagens die dicht bij de productieauto’s staan en leverbaar zijn voor toegankelijke prijzen, voldoet de TCR ook aan de wensen van klantenteams.
De TCR biedt Opel een perfect platform om zijn nieuwe volumemodel in races te promoten in de voor de Astra belangrijke markten. Dat zijn onder meer diverse nationale kampioenschappen, zoals de Duitse TCR-competitie (ADAC TCR Germany). Maar ook het Europese kampioenschap biedt Opel en zijn privéteams het ideale oefenveld. Het drieledige concept – nationale kampioenschappen, het Europese en het Aziatische kampioenschap én de wereldwijde TCR International Series – stelt deze teams in staat om hun raceauto overal ter wereld te gebruiken.
De Opel Astra TCR is ontwikkeld in nauwe samenwerking met Kissling Motorsport in Bad Münstereifel, sinds vele jaren een partner van Opel. De eerste tests staan gepland voor eind oktober. Vanaf februari volgend jaar worden de eerste Opels Astra TCR afgeleverd aan privéteams. De raceklare Astra TCR is verkrijgbaar voor de concurrerende prijs van € 95.000,- (excl. BTW).