BMW

De nieuwe BMW M4 GTS

Met de BMW M4 GTS – een exclusief, technologisch kunststuk – brengt BMW M GmbH het potentieel van de BMW M4 Coupé naar een nieuw, indrukwekkend hoog niveau. Met zijn krachtige, op de autosport geïnspireerde looks en techniek die gericht is op het leveren van grote prestaties is de BMW M4 GTS nadrukkelijk gericht op het gebruik op het circuit. Dat illustreert ook de rondetijd van 7.28 minuten op de legendarische Nordschleife van de Nürburgring, ’s werelds meest veeleisende circuit. Tegelijkertijd is de sportiefste BMW M4 – net als de andere BMW M-familieleden – uitstekend geschikt voor het gebruik op de openbare weg.

De nieuwe BMW M4 GTS

BMW M GmbH introduceert de BMW M4 GTS als een speciale uitvoering met een beperkt productieaantal van zevenhonderd exemplaren. Daarmee viert het de 30e verjaardag van de BMW M3, die in productie is sinds 1986. BMW M GmbH laat ook zien hoe dit merk staat voor innovatie in de ontwikkeling van baanbrekende techniek, zoals de hoogstaande M-aandrijflijnen, de onderstellen en lichtgewicht constructies. De eerste supersportieve speciale uitvoering in het gamma van de BMW M3/M4 wordt ook aangeboden op de belangrijke Noord-Amerikaanse markt.

De nieuwe BMW M4 GTS

‘Speciale uitvoeringen als de BMW M3 GT, de BMW M3 CSL, de BMW M3 GTS en de BMW M3 CRT maken al decennialang deel uit van het gamma. We zetten die traditie voort met de BMW M4’, zegt Frank van Meel, CEO van BMW M GmbH. ‘Alle modellen versterken het sportieve karakter van het BMW M-label en staan garant voor een exclusieve en opwindende rijervaring. We zijn radicaal te werk gegaan bij het ontwikkelen van de BMW M4 GTS om er een echte sportauto voor het circuit van te maken, die de beste dynamiek biedt en inspirerende prestaties levert. Met de BMW M4 GTS kunnen we laten zien wat mogelijk is met een auto die gewoon op de openbare weg is toegelaten. Eigenaren van een BMW M4 GTS rijden hun auto naar circuits als Spa-Francorchamps, de Nürburgring of Laguna Seca, en daar kunnen ze deelnemen aan bijvoorbeeld zogenoemde clubsport-evenementen.’

P90199426_lowRes

Extra hoog prestatieniveau dankzij innovatieve waterinjectie.
Het hart van elk BMW M-model is de motor. De BMW M4 GTS is voorzien van de meermaals bekroonde zescilinder-in-lijn turbomotor van de BMW M3/M4. Daaraan heeft BMW M innovatieve waterinjectie toegevoegd, waarmee de 3,0-litermotor aanzienlijk meer vermogen levert: 368 kW (500 pk). Het koppel is toegenomen tot 600 Nm. Desondanks zijn het verbruik en de CO2-uitstoot vergelijkbaar met die van de BMW M4 Coupé: 8,3 l/100 km* en 194 g/km*). De BMW M4 GTS is de radicaalste, krachtigste en meest dynamische variant in het gamma. Hij sprint in slechts 3,8 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u en heeft een begrensde topsnelheid van 305 km/u.

De nieuwe BMW M4 GTS

Lichtgewicht ontwerp komt in details tot uitdrukking.
Dankzij de intelligente lichtgewichtconstructie hebben de BMW M-ingenieurs het rijklaargewicht beperkt tot 1.510 kilogram (officieel ECE rijklaargewicht: 1.585 kg). De verhouding tussen het gewicht en het vermogen is een uitstekende 3,0 kg/pk. Dat is een perfecte basis voor een zeer dynamisch rijgedrag. De sterke gewichtsbesparing is bereikt door tal van lichte materialen. In het interieur past BMW M koolstofvezel kuipstoelen toe, een lichtgewicht middenconsole en lichtgewicht deurpanelen. En in plaats van de achterbank plaatst BMW M lichtgewicht zijpanelen en een scheidingswand tussen het interieur en de bagageruimte. Het interieur is met lichtgewicht bekleding afgewerkt en de portieren zijn voorzien van treklussen in plaats van vaste deurgrepen. Het is duidelijk dat tot in detail is gekeken naar gewichtsbesparing.

P90199434_lowRes

* Verbruikscijfers op basis van de EU-testcyclus kunnen afwijken vanwege gespecificeerde bandenmaat.

De gewichtsbesparing is ook van toepassing op zaken die niet zichtbaar zijn. De verstevigingsbuis achter het instrumentenpaneel is gemaakt van lichtgewicht koolstofvezel. En de nieuw ontworpen motorkap, het dak en de verstelbare splitter onder de voorbumper zijn eveneens van met koolstofvezel versterkte kunststof (CFRP) vervaardigd.

Ook de verstelbare achterspoiler is van het lichte, uiterst duurzame hightech materiaal. De vleugel rust op verfijnde, CNC-gefreesde aluminium steunen die zijn bevestigd op het kofferdeksel, dat ook van CFRP is gemaakt. Het laat zien hoe elk detail, hoe klein ook, is verfijnd om gewicht te besparen. Samen met de diffuser – ook al vervaardigd van koolstofvezel – onder de achterbumper optimaliseert de achterspoiler de luchtstroom en vermindert de lift bij de achteras. Het uitlaatsysteem omvat een titanium demper die zorgt voor een gewichtsbesparing van 20%. Het opwindende uitlaatgeluid past perfect bij het BMW M-karakter en roept de sfeer van het circuit op.

De nieuwe BMW M4 GTS

Voorzieningen die de prestaties maximaliseren.
De standaard zeventraps M DCT-transmissie (met dubbele koppeling) kiest in elke situatie de optimale versnelling, zonder onderbreking van de aandrijfkracht. De bestuurder kan ook handmatig schakelen, met behulp van paddles achter het stuur of de versnellingshendel. Het Drivelogic-schakelprogramma en Launch Control zijn aangepast aan het grotere vermogen van de motor.

De uiterst lichte, exclusieve lichtmetalen M-wielen in sterspaakdesign 666 M zijn gesmeed en gepolijst, en afgewerkt in Acid Orange. Ze zijn voorzien van Michelin Pilot Sport Cup 2-banden (voor: 265/35 R19, achter: 285/30 R20) die speciaal zijn ontwikkeld voor de BMW M4 GTS. Deze banden zijn essentieel voor de uitstekende mechanische tractie en feedback in bochten.

De speciale M-schroefvering met geïntegreerde dempers (‘coilover’) zijn speciaal voor de BMW M4 GTS ontwikkeld. Ze zijn instelbaar en dus aan te passen aan de uiteenlopende eisen van circuits. De lichtgewicht M Carbon-keramische remmen bieden optimaal gevoel en zorgen voor uitstekende vertraging, zelfs onder aanhoudend zware belasting, zoals op de limiet op het circuit.

De nieuwe BMW M4 GTS

Exclusieve OLED-techniek: briljant LED-licht.
De vertrouwde dubbele ronde koplampen met vier corona-ringen zorgen voor optimale verlichting van de weg. Ze combineren vooruitstrevende LED-techniek (light-emitting diode) met BMW Selective Beam (grootlichtassistent die verblinding van tegenliggers voorkomt) en adaptieve koplampen.

De L-vormige achterlichten zijn net zo kenmerkend als de koplampen. Innovatieve OLED-achterlichten maken hun werelddebuut op de BMW M4 GTS – de eerste serieproductieauto met deze techniek. OLED (organic light-emitting diode) is een nieuw soort lichtbron die oplicht over zijn gehele oppervlak, met een zeer homogeen effect – heel anders dan LED-verlichting, die het licht in de vorm van punten verspreidt. De platte vormgeving van OLED’s (slechts 1,4 millimeter) en de mogelijkheid om individuele lichtmodules afzonderlijk in te schakelen, bieden nieuwe mogelijkheden voor verlichtingsconcepten en stralen een uitzonderlijke precisie uit. Daarmee benadrukken de achterlichten de breedte van de auto, geven ze hem een nog opvallender en krachtiger uitstraling en zorgen ze voor herkenbaarheid zowel bij daglicht als in het donker.

De nieuwe BMW M4 GTS

Het interieur – exclusief en gericht op de autosport.
De koolstofvezel M-kuipstoelen zijn helemaal in overeenstemming met het thema van het interieur: gewichtsbesparing. De stoelen wegen zo’n 50% minder dan de sportstoelen in de BMW M4 Coupé. Ze bieden een ideale zitpositie en het comfort voor lange ritten, dankzij hun onovertroffen ondersteuning van het lichaam. De exclusieve bekleding in Alcantara en Merino-leder benadrukken – in combinatie met de M-strepen in de rugleuning, de driepunts veiligheidsgordels en de treklussen van de portieren – het karakter van de BMW M4 GTS: het is zowel een high-performance sportauto als een apart model. De BMW M4 GTS voor de Noord-Amerikaanse markt is voorzien van afwijkende M-kuipstoelen (inclusief een rugleuning met uitsneden), die voldoen aan de wettelijke eisen van Noord-Amerika.

Het sportstuur is ook bekleed met het exclusieve Alcantara. De markering van de middenstand accentueert het uiterst sportieve karakter van de BMW M4 GTS. En in plaats van de achterbank is de BMW M4 GTS voorzien van een met glasvezel versterkte kunststof (GFRP) plaat. Het schutbord tussen de cabine en de kofferruimte bestaan uit een koolstofvezel sandwichconstructie. Beide zijn bekleed met Alcantara en samen zorgen ze voor een gewichtsbesparing van ongeveer 40% bij deze componenten.

One thought on “De nieuwe BMW M4 GTS

Geef een reactie