Bugatti heeft zijn Bugatti Vision Gran Turismo uit de virtuele wereld van bytes en pixels speciaal voor de 66e International Frankfurt Motor Show (IAA) getransformeerd naar een echte koolstofvezel raceauto. In Frankfurt onthult het Franse supersportwagenmerk het project dat het exclusief voor de PlayStation videogame Gran Turismo heeft ontwikkeld om miljoenen fans over de gehele wereld te bedanken voor hun loyaliteit en enthousiasme. In vervolg op de verkoop van alle 450 auto’s uit de Veyron-serie schrijft de Bugatti Vision Gran Turismo een nieuw hoofdstuk in de geschiedenis van het luxe merk dat zal uitmonden in de onthulling van een nieuwe Bugatti supersportwagen.
“De Bugatti Vision Gran Turismo is de eerste stap in een nieuwe reis die Bugatti is begonnen, volgend op het succesvol afsluiten van het Veyron-hoofdstuk, die zal leiden naar de onthulling van de volgende generatie supersportwagen van Bugatti in een niet al te verre toekomst,” aldus Wolfgang Dürheimer, President van Bugatti Automobiles S.A.S. “Dit project laat Bugatti’s nieuwe designtaal zien die wij hebben ontwikkeld om het nieuwe hoofdstuk te vieren in de geschiedenis van onze onderneming.”
De ontwerpers van Bugatti haalden hun inspiratie uit de illustere racetraditie van het merk. Bugatti genoot vele successen in de racesport in de twintiger en dertiger jaren. De historische inspiratie voor de moderne virtuele raceauto werd met name opgedaan bij de Bugatti Type 57 Tank en diens overwinningen in de 24 Uur van Le Mans in 1937 en 1939. De Bugatti Vision Gran Turismo zal worden uitgevoerd in de klassieke blauwe two-tone kleurstelling van de Type 57 G Tank, die de race in 1937 op zijn naam schreef. Daarnaast verwijst de kleurstelling naar die van de historische Franse raceauto’s in die tijd. Blauw is sindsdien de vaste kleur van Bugatti.
Voor de Bugatti Vision Gran Turismo is afgezien van de systemen die verantwoordelijk zijn voor de luxe en het comfort van de straatlegale Bugatti supersportwagen. Daardoor is de auto lichter geworden en is er ruimte gecreëerd voor de nieuwe, high-performance aerodynamica en de nieuwe lay-out voor de radiator die speciaal zijn ontwikkeld voor de virtuele racebaan. Desondanks zijn de technische voorzieningen van de auto – zoals het design – realistisch, omdat het virtuele project is gebaseerd op de meest actuele en recente simulatiemodellen voor rijdynamiek en aerodynamica van het Bugatti-ontwikkelingsteam.
De ingenieurs hebben berekend dat de Bugatti Vision Gran Turismo op vier secties van het virtuele Le Mans-circuit een topsnelheid boven de 400 km/u haalt. Om die doelstelling te realiseren wordt de Bugatti Vision Gran Turismo aangedreven door een W16-motor die zijn ongelooflijke aandrijfkracht aan alle vier wielen levert.
Het expressieve design van de Bugatti Vision Gran Turismo wordt gemarkeerd door grote oppervlakterondingen die contrasteren met terugwijkende overgangen en krachtige lijnen. De afmetingen van de auto zijn compromisloos atletisch en ontworpen voor maximale prestaties. De cockpit ligt zo laag mogelijk tussen de vier grote wielkasten en wordt volledig omgeven door gespierde vleugels. Zelfs wanneer hij stilstaat straalt de auto met middenmotor, het V-vormige front en de korte overhang achter een krachtige voorwaartse beweging uit. Het resultaat is een dynamische “ready-to-race” uitstraling die de indruk geeft van onmiddellijke, grote kracht.
Achter bevindt zich een kinematisch systeem voor de achtervleugel dat de luchtweerstand en de neerwaartse druk controleert (DRS). Een interessant detail op het dak is de NACA inlaat, die met zijn lichtblauwe afwerking niet alleen opvallend sportief is, maar ter hoogte van het dak ook op de meest aerodynamische manier zorgt voor toevoer van koellucht naar de motor zonder turbulentie te creëren bij de doorvoer naar de achtervleugel. De scherpgerande achterkant van de auto zorgt door zijn vorm voor een uitstekende rijstabiliteit, voert hete lucht van het motorcompartiment weg en, niet minder belangrijk, laat de virtuele coureur zien dat een Bugatti van hem wegrijdt.
De architectuur van het interieur zet de duidelijke lijnen van de buitenkant voort. De opvallende centrale vin op het dak wordt teruggevonden in het interieur, waardoor de cockpit wordt afgescheiden van de rest van het interieur en samenkomt bij de centrale middenconsole. Het interieur heeft ook de two-tone afwerking zoals aan de buitenkant. Ieder onderdeel van het interieur is afgestemd op de racesport. Alle indicatoren, displays en controleapparatuur, die zijn geplaatst waar een coureur ze zou verwachten, zijn gemakkelijk af te lezen en kunnen in een split second worden bereikt.
Er bevinden zich vóór de bestuurder twee bolvormige beeldschermen die beide uitstekend afleesbaar zijn. Het display op het stuurwiel toont alle relevante voertuiginformatie. Het tweede display is op de stuurkolom geplaatst en combineert de beelden van de drie camera’s aan de buitenkant van de auto voor een nog veiliger rijervaring.
De Bugatti- designers hebben ook een extra stap gezet bij de lederen bekleding. Een uitzonderlijk licht en duurzaam suède dat tot nu toe alleen is gebruikt voor de raceschoenen van Formule I coureurs, is toegepast voor delen in de cockpit waarvoor grip belangrijk is of die slijtagebestendig moeten zijn, zoals het stuurwiel, het dashboard en de hoofdsteunen. De Bugatti Vision Gran Turismo is de eerste auto die met dit soort materiaal is uitgerust.
One thought on “Bugatti onthult Vision Gran Turismo showauto op IAA Frankfurt”