Volvo maakt de nog ontbrekende gegevens van de Volvo XC90 met D4 dieselmotor bekend. De krachtige Drive-E 2,0-liter viercilinder is in eigen huis ontwikkeld en zet de maatstaf op het gebied van prestaties en CO2-uitstoot. Mede dankzij het opmerkelijk lage voertuiggewicht is de Volvo XC90 D4 de zuinigste dieselversie in zijn klasse.
De Volvo XC90 D4 met 140 kW (190 pk) en 400 Nm heeft een toonaangevende lage CO2-uitstoot van 136 g/km in de gecombineerde cyclus (volgens NEDC). Daarmee zet hij alle concurrenten op achterstand en bewijst Volvo opnieuw zijn expertise als het gaat om CO2-reductie, zonder in te leveren op het gebied van prestaties en rijplezier.
De Volvo XC90 D4 is standaard voorzien van de 8-traps Geartronic automatische transmissie. De standaarduitrusting is zeer uitgebreid met onder meer lederen bekleding en 19-inch lichtmetalen wielen. Hiermee onderscheidt de XC90 zich duidelijk van de concurrentie.
Gewichtsreductie
Behalve met de nieuwe serie Drive-E 2,0-liter viercilindermotoren, maakt de Volvo XC90 ook indruk als het gaat om gewichtsbesparing – een belangrijk onderdeel in de zoektocht naar CO2-reductie. Met een gewicht van 1.842 kilogram is de nieuwe XC90 maar liefst 122 kilogram lichter dan de vorige generatie. Daarmee is de nieuwe XC90 D4 veruit de lichtste SUV in zijn segment. Het gunstige voertuiggewicht komt niet alleen ten goede aan het brandstofverbruik en de dynamische rijeigenschappen van de Volvo XC90, maar heeft ook een positief effect op de motorrijtuigenbelasting. De XC90 D4 valt zelfs in twee gewichtsklassen lager dan zijn lichtste concurrent, die 128 kilogram meer in de weegschaal legt.