SEAT blijft een stijgende lijn aanhouden op weg naar duurzame groei. De verkooptoename in 2014 bracht SEAT afgelopen jaar tot een omzet van 7,497 miljard euro, een stijging van 15,8 procent vergeleken met 2013 en de hoogste omzet ooit in de geschiedenis van het merk. Het resultaat na belasting bedroeg -66 miljoen euro, een verbetering van 56 procent ten opzichte van het jaar ervoor.
“2014 vormt een belangrijke mijlpaal voor ons in ons streven om uit te groeien tot een duurzaam winstgevende onderneming. Niet alleen hebben wij ons verkoopresultaat afgelopen jaar verbeterd – het beste resultaat sinds 2007 –, ook zijn we er op succesvolle wijze in geslaagd het zwaartepunt van onze activiteiten te verschuiven richting de Leon, een model met een grotere winstmarge,” verklaart Jürgen Stackmann, Chairman van SEAT’s Executive Committee.
Leon bestverkochte model van SEAT
De toenemende kracht van markten als Duitsland, Spanje, het Verenigd Koninkrijk en Centraal-Europa en een modelmix met een grotere winstmarge hebben die positieve trend voor de onderneming verder versterkt. Vooral de Leon was afgelopen jaar een groot succes met 154.000 eenheden, 49,9 procent meer dan het jaar ervoor. Daarmee is hij uitgegroeid tot het bestverkochte model van SEAT, en streefde hij voor het eerst de Ibiza voorbij. De groei van de Leon-familie zorgde in 2014 voor een verbetering van de gemiddelde omzet-per-auto, mede dankzij het succes van de Leon ST waarvan 47.000 exemplaren werden verkocht. De afgelopen vijf jaar is de omzet van SEAT met 61 procent gestegen.
In 2014 is SEAT blijven investeren in R&D om een verdere uitbreiding van het modelaanbod mogelijk te maken, en vergrootte het merk de marketinginvesteringen om de merkbekendheid te versterken. Een toename in de afschrijvingen en hogere personeelskosten hadden een negatieve invloed op de resultaten, net als de prijsconcurrentie in West-Europa.
2,6 miljard euro aan investeringen in vijf jaar tijd
Daarnaast verbeterde SEAT zijn EBITDA (resultaat vóór rente, belasting, afschrijving en afbetaling van schulden) met 36 procent tot 300 miljoen euro. De cash flow uit activiteiten nam bovendien met 46 procent toe tot 523 miljoen euro. Met het oog daarop benadrukte Vice-President voor Financiën en Organisatie Holger Kintscher dat “SEAT zich blijft verbeteren in het genereren van eigen middelen om investeringen te financieren en de onderneming op financieel gebied te consolideren”. Afgelopen jaar investeerde SEAT 457 miljoen euro in R&D, over de afgelopen vijf jaar bedroeg het totaal aan investeringen meer dan 2,6 miljard euro.
SEAT verkocht in 2014 in totaal 390.500 auto’s, een toename van 10 procent vergeleken met 2013. 154.000 SEATs kwamen voor rekening van de Leon-familie, de Ibiza is het op één na bestverkochte model van SEAT. Naast deze modellen zorgde het succes van de Audi Q3 voor een totale productie van 442.677 auto’s in Martorell, een toename van 13,5 procent en het hoogste aantal auto’s in de afgelopen twaalf jaar. De verkoop- en productietoename resulteerden in een uitbreiding van het fabriekspersoneel met 800 nieuwe krachten.
Het vizier naar voren gericht
SEAT is voornemens zijn activiteiten in 2015 verder uit te breiden. Gedurende de eerste twee maanden van dit jaar stegen de SEAT-verkopen met 7,5 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2014. Wat met name te danken was aan het verkoopmomentum in ondermeer Spanje, Italië, het Verenigd Koninkrijk, Centraal-Europa en Mexico. Het huidige financiële jaar staat mede in het teken van de voorbereidingen voor de marktintroductie van de eerste SUV van SEAT, die volgend jaar op de Autoshow van Genève wordt onthuld.
One thought on “SEAT verbetert resultaat in 2014 met 56 procent”