Volvo Cars kondigt de productie van een lichtgewicht driecilinder benzinemotor aan. De volledig nieuwe krachtbron is geheel in Zweden ontwikkeld en maakt deel uit van de toonaangevende Drive-E-motorenfamilie.
‘We hebben de laatste jaren enorme stappen gemaakt bij Volvo. Dankzij investeringen van moederbedrijf Zhejiang Geely Holding Group hebben wij onze positie als toonaangevende motorenbouwer heroverd. Het ontwikkelingsprogramma van de nieuwe driecilindermotor is zeer vooruitstrevend en we zijn inmiddels gestart met het testen van prototypes’, zegt Peter Mertens, Senior Vice President Research & Development bij Volvo Car Group.
Volvo heeft een rijke historie als het gaat om in eigen huis ontwikkelde zes-, vijf- en viercilindermotoren. De introductie van een nieuwe driecilindermotor is een logische stap in Volvo’s zorgvuldig uitgestippelde downsizing-strategie. De toepassing van baanbrekende technologie en nieuwe analysetechnieken maken het mogelijk om meer vermogen dan ooit te halen uit een kleinere cilinderinhoud en bij een lager brandstofverbruik.
‘We hebben veel geleerd tijdens de ontwikkeling van de viercilinder Drive-E-motoren en hebben die kennis vertaald naar een zeer responsieve, compacte en krachtige driecilindermotor. Deze krachtbron is voornamelijk voor het nieuwe CMA-voertuigplatform ontwikkeld, maar zal ook in de Volvo 60-serie worden toegepast. Dankzij Volvo’s beproefde turbotechnologie levert de motor meer dan voldoende koppel en vermogen, terwijl hij voldoet aan de Euro 7-emissienorm’, zegt Michael Fleiss, Vice President Powertrain bij Volvo Car Group.
‘Bijzonder is dat de driecilindermotor kan worden gebouwd op dezelfde productielijn als de viercilinders. Dat biedt een hoge mate van flexibiliteit, waardoor we snel kunnen inspelen op de vraag. Dit is een belangrijke ontwikkeling voor Volvo Cars. De Drive-E driecilindermotor is ontwikkeld met het oog op de toekomst en vormt een technisch hoogtepunt in de historie van Volvo’, besluit Mertens.