Ford introduceert de nieuwe Ford Focus. Deze nieuwste versie van de bestverkochte auto ter wereld heeft een fraai en gestroomlijnd ontwerp met het kenmerkende nieuwe Ford gezicht, een opnieuw ontworpen cockpit, vele nieuwe technologieën en nog efficiëntere motoren.
Ford introduceerde de eerste generatie van de Focus in 1998. Sindsdien zijn er wereldwijd meer dan 12 miljoen van verkocht, waaronder 6,9 miljoen in Europa. Vorige maand werd de huidige Focus uitgeroepen tot de bestverkochte auto ter wereld, op basis van een analyse door Ford van de Polk-registratiegegevens over de eerste negen maanden van 2013. Ook in 2012 was de Ford Focus de bestverkochte auto ter wereld. Ford schat dat er in 2013 wereldwijd 1,1 miljoen exemplaren van de Focus zijn verkocht, inclusief meer dan 300.000 in China. Hiermee is de Focus de bestverkochte passagiersauto ter wereld in de snelst groeiende markt voor nieuwe auto’s.
Stijlvol ontwerp
Ford heeft een luxere en geavanceerdere Focus ontworpen waarvan het nieuwe uiterlijk de wereldwijde ‘One Ford’-filosofie uitdraagt, die ook te zien is in de nieuwe Mondeo en Fiesta.
De nieuwe Focus is beschikbaar in de nieuwe kleuren Deep Impact Blue en Glace Blue en heeft een lagere en bredere uitstraling met een geheel nieuw ontworpen voorzijde. De motorkap heeft een meer dynamische vorm gekregen en strekt zich uit van de voorste dakstijl tot de hoeken van het bovenste gedeelte van de grille, die een omgekeerde trapeziumvorm heeft.
Slankere, minder hoekige koplampen en rechthoekige, langwerpige mistlampen zorgen voor een onderscheidend front. Subtiele verchroomde details zorgen voor een eleganter uiterlijk. Ook de achterkant van de auto is gestroomlijnder, door een nieuwe indeling van de achterklep en slankere achterlichten. Bij het ontwerpen van het interieur van de nieuwe Focus heeft Ford goed geluisterd naar de klanten. Het resultaat is een intuïtievere indeling, met minder knoppen en schakelaars op het stuurwiel en het dashboard. De nieuwe zwarte satijnen en verchroomde details dragen bij tot een rustigere en modernere uitstraling.
De nieuwe middenconsole met verschuifbare armsteun zorgt voor meer opbergruimte. Zo kunnen tegelijkertijd een literfles en een beker van 0,4 liter worden meegenomen. De nieuwe Ford Focus is significant stiller geworden vanwege de dikkere vloerbekleding, dikker glas in de zijruiten en een betere isolatie van het motorcompartiment.
“We zijn tegemoet gekomen aan de behoefte aan meer eenvoud binnen de auto. We hebben een duidelijker visuele samenhang gecreëerd tussen de belangrijkste onderdelen en hebben het aantal knoppen in de cabine aanzienlijk verminderd,” aldus Martin Smith, Executive Design Director van Ford Europa.
SYNC 2 met touchscreen
De nieuwe Focus wordt de eerste Ford in Europa met SYNC 2. Dit geavanceerde in-car connectiviteitssysteem beschikt over een 8-inch kleurentouchscreen met een hoge resolutie en geavanceerde spraaksturing voor eenvoudiger toegang tot audio, navigatie, klimaatbeheersing en mobiele telefoons.
Daarnaast biedt het navigatiesysteem van SYNC 2, als eerste in Europa, een split-screendisplay met gedetailleerde snijpunten, hardop uitgesproken straatnamen, weergaven met 3D-snelwegverbindingen en grensmarkeringen, alsmede de MICHELIN Guide en MICHELIN Green Guide. Met behulp van SYNC 2 kunnen bestuurders eenvoudigere “one-shot”-navigatiebestemmingen opgeven en het systeem vragen een favoriete artiest “af te spelen”. Als u simpelweg op de spraakbesturingsknop drukt en “Ik heb honger” zegt, verschijnt er een lijst met restaurants in de buurt waarvan u de routes kunt opvragen.
Innovatieve technologieën
De nieuwe Focus tilt het veelgeprezen “fun-to-drive”-DNA naar een hoger niveau door verbeterde handelbaarheid en stuurprecisie. De Ford-ontwikkelaars hebben een meer solide, responsiever en “connected-to-the-road”-gevoel gecreëerd door de structurele stevigheid aan de voorkant te verhogen, de geometrie van de wielophanging te herzien, de laterale stevigheid van de “stuurrelevante” wielophangingslagers te verhogen, de schokdempers aan te passen en een nieuw Electronic Stability Programme te gebruiken. De elektrische stuurbekrachtiging is ook aangepast om de bestuurder nog meer weggevoel te geven.
De nieuwe Focus is de eerste Ford die is uitgerust met de nieuwe handsfree-technologie voor loodrecht inparkeren, waarmee bestuurders achteruit in parkeervakken tussen andere auto’s kunnen rijden.
De huidige Focus introduceerde het fileparkeersysteem Active Park Assist, waarmee, nadat de bestuurder op een knop heeft gedrukt, ultrasonische sensoren worden gebruikt om parkeerplaatsen te zoeken en de auto te besturen terwijl de bestuurder het gaspedaal en de rem bedient. Door plaatsing van twee nieuwe sensoren op de achterkant van de nieuwe Focus werkt de functie voor loodrecht parkeren op dezelfde manier.
Deze twee extra sensoren maken ook deel uit van twee andere nieuwe technologieën:
• Cross Traffic Alert waarschuwt de bestuurder bij het achteruitrijden vanaf een parkeerplaats voor naderende auto’s. Dit systeem, dat werkt met radar met een bereik tot 40 meter, geeft drie verschillende waarschuwingssignalen af wanneer het een naderende auto detecteert.
• Park-Out Assist helpt bestuurders bij het wegrijden vanaf een parallelle parkeerplaats, waarbij het systeem de besturing overneemt terwijl de bestuurder het gaspedaal en de rem bedient.
Ford heeft ook het Active City Stop verbeterd. Dit systeem activeert automatisch de remmen om zo aanrijdingen helpen te voorkomen. Het werkt nu ook met snelheden tot 50 km/u, in tegenstelling tot de 30 km/u in de huidige versie.
Ford introduceert ook het Pre-Collision Assist-systeem in Europa. Dit systeem werkt op dezelfde wijze als Active City Stop, maar met een veel groter voertuigdetectiebereik. Het ondersteunt de bestuurder bij hogere snelheden (bijvoorbeeld op de snelweg) door waarschuwingen te genereren en zo nodig te remmen.
De huidige Adaptive Cruise Control-technologie stelt Ford-bestuurders in staat om op een vastgestelde afstand ten opzichte van de voorligger te blijven rijden, zelfs wanneer die auto langzamer rijdt. Voor wanneer Adaptive Cruise Control niet is ingeschakeld, introduceert Ford voor het eerst in Europa het nieuwe Distance Alert and Indication-systeem. Hiermee kunnen bestuurders een voorkeurssnelheid instellen die ze ten opzichte van de voorligger willen aanhouden. Als de bestuurder dichterbij komt, genereert het systeem eerst een 3-fasen-waarschuwing (van grijs naar geel naar rood) op het dashboard voordat een geluidssignaal klinkt.
Daarnaast wordt de nieuwe Focus voor het eerst uitgerust met de MyKey-technologie van Ford. Met behulp van MyKey kan een sleutel worden geprogrammeerd – gewoonlijk bedoeld voor jonge bestuurders – waarmee de topsnelheid en het maximumvolume van het audiosysteem worden beperkt, of zelfs geheel worden uitgeschakeld als bestuurder en passagiers geen veiligheidsgordels dragen. Met behulp van dit systeem kan worden voorkomen dat de bestuurder veiligheidstechnologieën zoals Electronic Stability Control en Active City Stop, die helpen om ongevallen bij lage snelheden te vermijden of de gevolgen ervan te verminderen, deactiveert.
Geavanceerde verlichting
Met behulp van het geheel vernieuwde Adaptive Front Lighting System worden de stralen van de nieuwe Bi-Xenon HID-koplampen nu aangepast aan de wegindeling. Met behulp van dit systeem worden het omgevingslicht van een auto en objecten op de voorliggende weg ingeschat. Vervolgens worden de stralingshoek en -intensiteit van de koplampen ingesteld op een van zeven beschikbare instellingen, afhankelijk van de snelheid, stuurhoek en afstand tot een voorliggend object.
Bij hoge snelheden (zoals op een snelweg) worden de koplampen naar boven bewogen, waardoor een langere, rechtere straal licht wordt geprojecteerd voor meer zichtbaarheid op grotere afstand. In steden, waar langzamer worden gereden en sprake is van intensere straatverlichting, wordt de lichtbundel meer naar beneden gericht, zodat de direct voorliggende weg sterker wordt verlicht. Bij het nemen van bochten met lagere snelheden wordt een straal licht naar de zijkant van de weg geprojecteerd om zo het zicht op fietsers en voetgangers te verbeteren. Ook bestuurders die bochten met een hogere snelheid nemen, worden door het systeem ondersteund doordat het licht verder in de bocht wordt geprojecteerd.
Alle reeds eerder in de Focus geïntroduceerde technologieën zijn ook in de nieuwe Focus leverbaar. Een voorbeeld hiervan is Door Edge Protector: een buffer tegen ongeval schade in de vorm van een beschermingsflap die de deurranden afdekt direct nadat de deur is geopend.
Nieuwe motoren – krachtig en zuinig
Dankzij nieuwe aandrijvingsopties hebben veel uitvoeringen van de nieuwe Focus een aanzienlijk lager brandstofverbruik dan het huidige model. Het brandstofverbruik van de meest verbeterde dieseluitvoering is 19 procent lager, en van de meest verbeterde benzine-uitvoering 17 procent lager.
De nieuwe Focus is de eerste Ford in Europa met de zuinige nieuwe 1.5 EcoBoost-benzinemotor (150 pk en 180 pk). Er komt ook een model beschikbaar dat wordt uitgevoerd met de nieuwe 1.5 TDCi-dieselmotor (95 pk en 120 pk). De Focus blijft beschikbaar als 1.0 EcoBoost (100 pk en 125 pk) die is uitgeroepen tot ‘International Engine of the Year’ in 2012 en 2013. Ford introduceert ook een extra zuinige 1.0 EcoBoost versie met een CO2-uitstoot van 99 g/km: de eerste niet-hybride gezinsauto op benzine in Europa met een CO2-uitstoot van minder dan 100 g/km.
De 120 pk sterke 1.5 TDCi-dieselmotor met automatische transmissie die volgend jaar wordt geïntroduceerd, zorgt voor een verbetering van 19 procent ten opzichte van het gelijkwaardige huidige Focus-model. De nieuwe Focus 1.0 EcoBoost automaat verbruikt 19 procent minder brandstof dan het vergelijkbare model dat hiermee wordt vervangen. Het 2.0 TDCi-dieselmodel met 150 pk is goed voor een verbetering van 14 procent in de uitvoering met een handmatige versnellingsbak (13 procent met een automatische transmissie).
“Of het nu gaat om diesel of benzine: de nieuwe Focus is uitgerust met motoren met een fascinerende combinatie van aanzienlijk verbeterd brandstofverbruik en verrassende kracht, aangevuld met de emissievrije optie die onze elektrische versie Focus Electric biedt,” zegt Joe Bakaj, vicepresident Productontwikkeling bij Ford Europa. “De nieuwe 1.5 EcoBoost profiteert van technologieën die voor het eerst zijn toegepast in de 1.0 EcoBoost, zoals een geïntegreerd uitlaatspruitstuk en kortere slag om zo een zuinigere en stillere en soepelere motor te bewerkstelligen.”
De nieuwe Focus met automatische transmissie is uitgerust met schakelpeddels aan het stuurwiel waarmee bestuurders kunnen schakelen terwijl ze hun handen aan het stuurwiel houden.
De nieuwe Focus is in Europa leverbaar met de volgende aandrijflijnen.** (zie overzicht in bijgaand Word document)
Om tegemoet te komen aan de groeiende vraag naar de Focus (die in meer dan 140 landen wordt verkocht), heeft Ford de wereldwijde capaciteit voor het bouwen van de auto uitgebreid naar acht fabrieken op vier continenten. De fabrieken in Duitsland, de VS, Rusland, China, Thailand, Vietnam, Taiwan en Argentinië hebben een gecombineerde capaciteit voor een jaarlijkse productie van meer dan 1,5 miljoen eenheden, en bouwen gemiddeld met een snelheid van meer dan twee auto’s per minuut. In Europa wordt door Ford elke 90 seconden een nieuwe Focus gebouwd.
De nieuwe Ford Focus is naar verwachting in het vierde kwartaal van 2014 leverbaar in Nederland. De Nederlandse uitvoeringen, prijzen en specificaties zullen in een later stadium bekend worden gemaakt.