Tijdens de Dutch Design Week, die deze week plaats vindt in Eindhoven, presenteert Van Eijk & Van der Lubbe de gloednieuwe collectie Experience in Motion. Onder andere Volvo’s ontwikkelingen en innovaties op het gebied van zelfrijdende auto’s diende ter inspiratie van de collectie die nu te zien is tijdens de Dutch Design Week. De afgelopen maanden onderzochten de ontwerpers de karakteristieken van het automerk Volvo om een mobiele beleving te creëren die past bij de toekomst van dit vervoersmiddel. Hoe technologische innovaties en maatschappelijke ontwikkelingen het autorijden of autonoom rijden volkomen veranderen staat hierin centraal.
“Met het autonome rijden verandert ook de beleving van de auto. Deze collectie toont onze visie op een kwalitatieve en interactieve invulling van de reistijd als het besturen van de auto overbodig wordt,” lichten Niels van Eijk & Miriam van der Lubbe toe. De studio presenteert met Experience in Motion een verblijfsruimte in de contouren van de Volvo XC60, gemaakt van een bijzonder textiel met verschillende Volvo-verwijzingen, waarin producten gepresenteerd worden die het sociale aspect van de auto van de toekomst onderstrepen en ontmoeting centraal zetten.
Nederlandse overheid wil autonoom rijden in Nederland mogelijk maken Volvo rijdt momenteel met een test van tientallen zelfrijdende auto’s op de openbare weg rondom het Zweedse Göteborg. In 2017 zijn dit honderd auto’s met ‘reguliere’ gebruikers. Dit doet Volvo in nauwe samenwerking met de Zweedse overheid. Het verzamelen van testinformatie op de openbare weg is van essentieel belang voor het onderzoek. Daarom is Volvo verheugd dat ook de Nederlandse overheid plannen heeft om testen met zelfrijdende auto’s in Nederland toe te staan.