Citroën zet zijn strategie van internationalisering door en profileert zich steeds meer als een wereldmerk. Eén op 4 verkochte Citroëns is voortaan bestemd voor de Chinese markt, die de kern van deze strategie vormt en waarvoor Citroën vandaag in de C42 op de Champs Elysées de nieuwe C3-XR onthult. De nieuwe C3-XR is een compacte SUV die robuustheid, elegantie en dynamisme uitstraalt.
Citroën zet vaart achter zijn internationaal ontwikkelingsbeleid en verstevigt zijn status als wereldmerk. Deze internationalisering heeft de laatste maanden een nieuwe dimensie aangenomen met een groei van de wereldwijde verkoop van +7% in het eerste kwartaal van 2014, een stuk hoger dan de groei van de markt (+4%).
China ligt aan de basis van dit offensief en is met meer dan 1 op 4 verkocht exemplaar van Citroën voortaan de grootste markt voor het Franse merk. Ook daar groeit Citroën sneller dan de markt met een stijging van de verkoopcijfers van 19% aan het einde van augustus 2014 tegenover 12% groei van de markt. Deze groei berust op een netwerk van bijna 470 verkooppunten, dat als eerste uit de enquête JD Power 2014 komt wat klantentevredenheid betreft. Ook het succes van producten als de C-Elysée en de C4 L toont aan dat Citroën zich doet gelden door een concreet en modern antwoord te geven op de verwachtingen van deze nieuwe klanten.
Het is dan ook geen verrassing dat Citroën vandaag de C3-XR onthult, een nieuw model dat in China eind dit jaar geïntroduceerd wordt. Dit nieuwe aanbod belichaamt een volstrekt moderne aanpak van de SUV, met aan de basis de waarden van Citroën: een sterk design, een opmerkelijk comfort en technologische keuzes ten behoeve van het welzijn. Een onthulling op een symbolische plaats, de C42 op de Champs-Elysées, om de 50ste verjaardag te vieren van de diplomatieke relaties tussen Frankrijk en China en om de Franse afkomst van deze SUV te onderstrepen.
De C3-XR lijkt erg op de concept car die in april 2014 in Peking werd voorgesteld. Het is een zuiver product van het design centrum van Citroën dat zijn knowhow en zijn creativiteit aangewend heeft om een SUV te ontwerpen met een onmiddellijk herkenbare stijl die robuustheid, elegantie en dynamisme uitstraalt. Het comfort, een onderscheidend element van Citroën, is van het beste niveau dankzij een voorbeeldige binnenruimte, een ruime en gastvrije stuurcabine, en een ophangingscomfort vergelijkbaar met dat van de beste berlines. De Citroën C3-XR is ook voorzien van de nieuwste innovaties voor meer gebruiksgemak dankzij zijn technologische uitrustingen (keyless entry & start, achteruitrijcamera, grip control…) en dankzij zijn connectiviteit via de telematicadiensten van Citroën.
De C3-XR wordt in december geïntroduceerd en zal in Wuhan geproduceerd worden. Hij zal vanaf de lancering verkrijgbaar zijn met een THP 160 S&S-motor gekoppeld aan een EAT6-versnellingsbak van de nieuwste generatie.