Niet alleen bij internationale vakjury´s, maar ook bij de Europese consument is de geavanceerde en meervoudig bekroonde 1.0 EcoBoost-motor van Ford een ongekend succes. Uit cijfers van Ford blijkt dat deze motor tijdens de eerste helft van dit jaar de bestverkopende geblazen benzinemotor in Europa is. Een op de vijf Fords die tot nu toe in dit jaar in Europa zijn verkocht, is uitgerust met een 1.0-liter EcoBoost-motor*. Het motorblok van deze motor is zo compact dat het op een vel papier van A4-formaat past.
In de eerste helft van 2013 verkocht Ford 104.000 auto’s met een 100 pk of 125 pk sterke 1.0 EcoBoost-motor. Van januari tot en met juni dit jaar waren dat er 120.000 – een stijging van ruim 15 procent. In de eerste helft van 2014 was 47 procent van alle verkochte B-MAX Multi-Activity Vehicles, 33 procent van het Focus volume en 30 procent van alle verkochte Fiesta-exemplaren voorzien van deze geavanceerde motor.**
“Onze klanten zijn duidelijk blij met de voordelen van een kleine motor, die een laag verbruik biedt zonder aan raffinement of prestaties in te boeten,” zegt Barb Samardzich, Chief Operating Officer bij Ford Europa. “Er zijn in totaal 11 Ford-modellen met een 1.0 EcoBoost-motor beschikbaar, inclusief de nog te introduceren Ford Mondeo. Bovendien laten de nieuwe 140pk sterke Fiesta Red & Black Editions zien dat deze geavanceerde motor nog meer potentie heeft.”
De 1.0-liter EcoBoost werd in juni van dit jaar wederom uitgeroepen tot ‘International Engine of the Year’ vanwege de rijeigenschappen, de hoge prestaties, het lage verbruik, het raffinement en de geavanceerde technologie en laat daarmee de concurrentie ver achter zich.
“De competitie was dit jaar feller dan ooit, maar de 1.0-liter EcoBoost staat nog fier aan de top, en terecht: deze motor staat voor enorm raffinement, verrassende flexibiliteit en uitzonderlijke efficiëntie,” zegt Dean Slavnich, medejuryvoorzitter van de 16e editie van de International Engine of the Year en redacteur van Engine Technology International, die de prijs uitreikte. “De 1.0-liter EcoBoost-motor laat een sterk staaltje aandrijvingstechniek zien.”
De motor heeft inmiddels 13 belangrijke prijzen gewonnen. Niet alleen heeft de 1.0-liter EcoBoost in drie jaar zeven International Engine of the Year-awards in de wacht gesleept (waarvan drie overall en 4 deelcategorieën, waaronder ‘Best New Engine’ in 2012), maar ook de International Paul Pietsch Award 2013 voor technologische innovatie in Duitsland en de Dewar Trophy van de Britse Royal Automobile Club in het Verenigd Koninkrijk. Ook de Breakthrough Award van het Amerikaanse tijdschrift Popular Mechanics zette de 1.0-liter EcoBoost op zijn naam. Bovendien is Ford de eerste autofabrikant die de Best Engines-trofee van Ward heeft gewonnen voor een driecilindermotor.
De 1.0 EcoBoost-motor is in 2012 in Europa geïntroduceerd en is nu leverbaar voor de Fiesta, de B-MAX, de EcoSport, de C MAX en de Grand C MAX, de Tourneo Connect, de Tourneo Courier, de Transit Connect en de Transit Courier. Later volgt de Mondeo.
Van deze bestverkochte 1.0-litermotor waren al uitvoeringen van 100 pk en 125 pk verkrijgbaar, en onlangs heeft Ford ook een nieuwe 140 pk sterke variant voor de nieuwe Fiesta Red & Black Editions geïntroduceerd. Deze sportieve auto’s zijn de krachtigste volumeproductiemodellen met een 1.0 motor ooit. Ze gaan in 9 seconden van 0 naar 100 km/u, hebben een topsnelheid van 201 km/u tegen een laag verbruik van 4,5 l/100 km en een CO2-uitstoot van 104 g/km.***
Meer dan 200 technici en ontwerpers van de Ford European Research Centres in Duitsland (Aken en Merkenich) en het Verenigd Koninkrijk (Dagenham en Dunton) hebben in totaal ruim vijf miljoen uur gestopt in de ontwikkeling van de driecilinder 1.0 EcoBoost-motor.
De compacte turbocompressor met lage inertie bereikt maximaal 248.000 tpm. Dat is meer dan 4.000 toeren per seconde en bijna twee keer het maximumaantal toeren waarmee de turbocompressoren in de motoren van de F1-raceauto’s draaien. De turbocompressor van de 140 pk sterke 1.0-liter EcoBoost levert een turbodruk van 1,6 bar (24 psi). De maximale verbrandingsdruk is 124 bar (1.800 psi).
“Met deze 1.0-liter EcoBoost creëren we wereldwijd een nieuw ijkpunt op het gebied van aandrijvingstechniek. Deze motor is een groot succes bij de jury die voor ons het belangrijkst is: onze klanten,” aldus Samardzich.
Van alle Ford personenauto´s die tot nu toe dit jaar in Nederland zijn verkocht, is 38 procent uitgerust met deze motor. Nederland is met deze cijfers koploper in Europa. In Denemarken kiest 35 procent van de klanten voor deze motor en in Zwitserland 32 procent. De 1.0-liter EcoBoost is nu verkrijgbaar in 72 landen.