Volvo

Alle toekomstige elektrische Volvo’s zullen afkomstig zijn van één technologiestack

Op de Capital Markets Day van Volvo Cars, vandaag in Göteborg, Zweden, onthult Volvo zijn nieuwe baanbrekende benadering van technologie. Deze nieuwe benadering zal de toekomst van de onderneming bepalen door al zijn technische inspanningen in één richting te sturen: auto’s maken die gaandeweg beter worden.

Vanaf de EX90 zullen Volvo’s toekomstige elektrische auto’s gebaseerd zijn op dezelfde fundamentele kern van systemen, modules, software en hardware, genaamd de Volvo Cars Superset tech stack. Het is één technologie- en softwarebasis die alle modules en functionaliteiten bevat die Volvo in zijn toekomstige productlijn zal gebruiken. Net als een set bouwstenen kan het op veel verschillende manieren worden geconfigureerd. Elke nieuwe Volvo zal een selectie of subset zijn van bouwstenen uit de Superset technologiestack, die voortdurend verbeterd en uitgebreid zal worden.

Deze aanpak zorgt ervoor dat de auto’s met de tijd echt beter worden, omdat Volvo’s technische werk gericht is op het verbeteren en uitbreiden van die ene technologiestack. Dit betekent dat het werk aan de EX90 direct ten goede komt aan de ES90 en dat het werk dat voor de ES90 is gedaan wordt voortgezet. Zowel bij de ontwikkeling van de EX60 die daarna komt, als bij het verbeteren van de EX90 die onze klanten al in handen hebben, enzovoort.

“De Superset tech stack van Volvo Cars is een echte game changer: het zorgt ervoor dat al onze technische inspanningen in één richting kunnen worden gekanaliseerd die al onze producten aandrijft, in plaats van te werken aan specifieke autoprojecten,” zegt Anders Bell, Chief Engineering & Technology Officer bij Volvo Cars. “Onze ingenieurs werken aan één superset en verbeteren, vergroten en breiden de mogelijkheden en functies ervan voortdurend uit. Dit zorgt voor een drastisch verbeterde kwaliteit, een snellere marktintroductie en steeds betere auto’s voor onze klanten.”

Closed-loop ontwikkeling

De Superset tech stack aanpak, die Volvo in staat stelt om één merk in veel verschillende smaken te leveren, is emblematisch voor het overkoepelende idee over hoe Volvo auto’s moeten maken. 

Volvo Cars doet nu aan closed-loop ontwikkeling op basis van data, connectiviteit, software en core computing. Deze verschuiving naar core computing is minstens zo belangrijk als de verschuiving naar elektrificatie. Het heeft invloed op alles wat verbonden is met het elektrische systeem van de auto en de potentiële voordelen zijn grenzeloos.

Door een gesloten ontwikkelingsproces te creëren, kan Volvo elk aspect de auto’s eindeloos en onophoudelijk verbeteren, dankzij realtime inzicht en geavanceerde rekenmogelijkheden in zijn auto’s en door zijn ingenieurs in de ontwikkelingscentra.

Volvo’s SPA3-platform van de volgende generatie

Een van de belangrijkste bouwstenen voor elk van zijn auto’s is Volvo’s elektrische technologiebasis: een combinatie van de nieuwste aandrijf-, elektrische en elektronische systemen waarop de auto is gebouwd.

Om zichzelf in een positie te brengen waarin Volvo toonaangevend is op het gebied van mobiliteit van de volgende generatie, ontwikkelt het merk een nieuwe elektrische technologiebasis, genaamd SPA3. Deze zal worden ondersteund door de Volvo Cars Superset technologiestack. De eerste auto die op SPA3 wordt gebouwd, is de aanstaande volledig elektrische middelgrote SUV, EX60.

SPA3 bouwt voort op veel van de bouwstenen van SPA2 en introduceert een aantal belangrijke upgrades. Het zal bijvoorbeeld een verbeterde core computing capaciteit hebben, waardoor Volvo betere prestaties kan garanderen en functies kan verbeteren via de tech stack. Maar de belangrijkste verandering is dat de architectuur van SPA3 veel schaalbaarder is dan die van zijn voorganger. Dit betekent dat Volvo, indien wenselijk, continu auto’s van alle formaten zouden kunnen ontwikkelen en bouwen – groter dan de EX90 en kleiner dan de EX30 – op basis van dezelfde technologie. De modulariteit en upgradebaarheid van SPA3 zal zorgen voor lagere investeringskosten – met ook lagere variaties – in verhouding tot de verkoop, wat op zijn beurt zou moeten leiden tot een sterkere toekomstige kasstroom.

Lagere productiekosten

Met een schaalbare SPA3-architectuur creëert Volvo meer synergieën en verbetert het de technologische efficiëntie op het gebied van core computing, batterijen, e-motoren, megacasting en modulaire productie. Allemaal factoren die bijdragen aan een aanzienlijke verlaging van de productiekosten van auto’s.

Volvo’s fabriek in Torslanda en de voorbereidingen voor de productie van SPA3-auto’s laten de benadering van toekomstige productie zien, waarbij alle capaciteiten die nodig zijn voor de productie van een auto zich in hetzelfde gebied bevinden. Deze aanpak wordt vooral krachtig wanneer de dezelfde belangrijke onderdelen gebruikt kunnen worden voor alle auto’s die op SPA3 worden gebouwd, wat betekent dat de complexiteit afneemt en de flexibiliteit toeneemt.

Geef een reactie