Het Management Board van BMW AG heeft vandaag de prognoses voor het financiële jaar 2024 bijgesteld.
Deze aanpassing wordt deels veroorzaakt door extra tegenwind in het Automobielsegment, die voortkomt uit leveringsstops en technische acties in verband met het Geïntegreerde Remsysteem (IBS) dat wordt geleverd door een leverancier.
De leveringsstops voor voertuigen die nog niet aan klanten zijn geleverd, zullen wereldwijd een negatieve impact hebben op de verkoop in de tweede helft van het jaar. De technische acties gerelateerd aan het IBS beïnvloeden meer dan 1,5 miljoen voertuigen en leiden tot extra garantiekosten die in het derde kwartaal oplopen tot een hoog driestellig miljoenenbedrag.
Tegelijkertijd heeft de aanhoudend zwakke vraag in China invloed op de verkoopvolumes. Ondanks stimuleringsmaatregelen van de overheid blijft het consumentenvertrouwen laag.
Gezien deze ontwikkelingen in het Automobielsegment, heeft de BMW Group de prognoses voor het financiële jaar 2024 als volgt aangepast:
- Lichte daling in leveringen ten opzichte van het voorgaande jaar (voorheen: lichte stijging).
- EBIT-marge voor 2024 tussen 6% en 7% (voorheen: 8% tot 10%).
- Return on Capital Employed (RoCE) tussen 11% en 13% (voorheen: 15% tot 20%).
- Free Cash Flow in het Automobielsegment wordt voor het financiële jaar 2024 geschat op meer dan €4 miljard.
Vanaf vandaag zullen de beschreven winsten, samen met extra voorraden, de derde kwartaalresultaten veel meer beïnvloeden dan de resultaten van het vierde kwartaal.
Motorfietsen Segment
In het Motorfietsen Segment heeft de aanhoudende concurrentie in de belangrijkste markten – waaronder China en de VS – een grote impact op de verkoopvolumes en prijsrealisatie. De leveringen aan klanten worden nu verwacht op het niveau van het voorgaande jaar (voorheen: lichte stijging). Dienovereenkomstig wordt de EBIT-marge voor 2024 verwacht tussen 6% en 7% (voorheen: 8% tot 10%) en wordt de Return on Capital Employed (RoCE) geschat tussen 14% en 16% (voorheen: 21% tot 26%).