Volvo Cars rapporteerde een wereldwijde verkoop van 57.447 auto’s in juli, een stijging van 6% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De verkoopstijging was vooral te danken aan de sterke verkoop van de volledig elektrische auto’s in Europa.
De verkoop van geëlektrificeerde modellen, waaronder zowel volledig elektrische als plug-in hybride modellen, steeg met 49% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar en vertegenwoordigde 49% van alle verkochte auto’s in juli. Het aandeel van volledig elektrische auto’s bedroeg 25% van alle verkochte auto’s in die maand.
De totale verkoop voor de periode van januari tot en met juli bedroeg 445.520 auto’s wereldwijd, een stijging van 13% ten opzichte van dezelfde periode 2023.
“We zijn verheugd om opnieuw een maand van verkoopgroei te rapporteren, die grotendeels wordt gedreven door de verkopen in Europa ondanks een over het algemeen uitdagende marktomgeving”, aldus Björn Annwall, Chief Commercial Officer en plaatsvervangend CEO bij Volvo Cars.
In Nederland bereikte Volvo in de maand juli de tweede plaats in de totaalmarkt, met zowel de EX30 als de EX40 in de top 10 van meest geregistreerde modellen. Volvo sluit de maand juli af met in totaal vier modellen in de top 20: de EX30 (2), de XC40/EX40 (7), de XC60 (15) en de V60 (19). In de EV-markt behaalde Volvo zelfs de eerste plaats, met de EX30 als meest verkochte EV en de EX40 op de vierde positie. Tot en met juli bereikte Volvo met een marktaandeel van 9,2% de tweede plaats in de totale markt. Het totaal aantal registraties is de 20.000 gepasseerd en is daarmee een verdubbeling ten opzichte van 2023.
In Europa werden in juli 28.390 auto’s verkocht, een stijging van 40% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De verkoop van de geëlektrificeerde modellen van Volvo Cars steeg met 64% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, en het aandeel van de geëlektrificeerde modellen bedroeg 65% van alle verkochte auto’s in Europa in juli.
De verkoop in de VS daalde in juli met 11% tot een totaal van 9.597 auto’s. De verkoop van plug-in hybride modellen steeg echter met 73% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
Volvo Cars verkocht in China 9.775 auto’s, een daling van 31% ten opzichte van juli 2023. De verkoop van geëlektrificeerde modellen – volledig elektrische en plug-in hybride modellen – kwam uit op 1.130 verkochte auto’s, een daling van 3% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
In juli was de Volvo XC60 het best verkochte model met een verkoop van 15.577 auto’s (2023: 18.259), gevolgd door de XC40/EX40 met een totale verkoop van 13.818 auto’s (2023: 14.594) en de EX30 met 9.201 auto’s (2023: 0).