De Dacia Spring heeft aanzienlijke erkenning gekregen, met name voor zijn energie-efficiëntie en ecologische voetafdruk. In 2022 ontving het model de maximale score van vijf sterren van Green NCAP, een onafhankelijke Europese organisatie, die de Spring prees om zijn minimale milieu-impact. Deze onderscheiding benadrukt de toewijding van Dacia aan duurzame en efficiënte mobiliteit.
Dagelijks Gebruik en Oplaadgewoonten
Bestuurders van de Dacia Spring leggen dagelijks gemiddeld 37 kilometer af met een gemiddelde snelheid van 37 km/h. In 75% van de gevallen laden de eigenaren hun voertuigen thuis op, wat bijdraagt aan het gemak en de toegankelijkheid van elektrisch rijden.
Doorontwikkeling en Krachtigere Motor
Sinds de marktintroductie is de Dacia Spring voortdurend doorontwikkeld. De nieuwste versie, geïntroduceerd in 2023, beschikt over een krachtigere elektromotor van 48 kW (65 pk), die ondanks het lichte voertuiggewicht een indrukwekkende efficiëntie behoudt. Deze nieuwe motorvariant biedt betere prestaties zonder in te boeten op energie-efficiëntie.
Robuust en Praktisch Ontwerp
De nieuwe Dacia Spring heeft een robuuster en moderner ontwerp gekregen, geïnspireerd door de nieuwste designtaal van Dacia. Dit resulteert in krachtige looks met strakke, eenvoudige vormen. Hoogglanszwarte strips en kenmerkende matte strepen accentueren het moderne design, terwijl 15-inch wielen standaard zijn geworden voor de krachtigere motorversies, wat bijdraagt aan de robuuste uitstraling.
Interieurontwerp en Functionaliteit
Het interieur van de Dacia Spring is volledig opnieuw ontworpen met een focus op frisheid, praktische bruikbaarheid en digitalisering. Alle uitvoeringen zijn uitgerust met een 7-inch digitaal instrumentarium, en afhankelijk van de versie is er een centraal 10-inch beeldscherm voor het multimediasysteem. Het dashboard is intuïtief te bedienen en biedt directe toegang tot essentiële informatie, terwijl witte accenten een frisse, modulaire sfeer creëren.
Verbeterde Rij-eigenschappen
De rij-eigenschappen van de nieuwe Dacia Spring zijn aanzienlijk verbeterd. Een nieuw stuurwiel, een in hoogte verstelbare stuurkolom, hernieuwde elektrische stuurbekrachtiging en nieuwe 15-inch wielen dragen bij aan een nauwkeuriger en comfortabeler rijervaring. Daarnaast beschikt de Spring over een nieuwe B-modus voor sterkere regeneratieve remwerking, wat bijdraagt aan een efficiënter energiegebruik.
Praktisch en Betaalbaar
De Dacia Spring blijft trouw aan zijn oorspronkelijke concept van betaalbare, volledig elektrische mobiliteit. Met de grootste bagageruimte in zijn segment en slimme, praktische accessoires optimaliseert de Spring de beschikbare ruimte. Het model biedt een standaard bagageruimte van 308 liter, uitbreidbaar tot 1.004 liter met de achterbank neergeklapt.
Connectiviteit en Multimediamogelijkheden
De nieuwe Dacia Spring biedt verbeterde connectiviteit en multimediamogelijkheden. Het standaard Media Control-systeem omvat Bluetooth-connectiviteit, usb-poorten en bediening vanaf het stuurwiel. Optioneel is het Media Nav Live-systeem beschikbaar, dat bediend wordt via een 10-inch touchscreen en draadloze connectiviteit biedt met Apple CarPlayTM en Android AutoTM.
Geavanceerde Rijsystemen en Veiligheidsfuncties
De nieuwe Dacia Spring is uitgerust met geavanceerde rijassistentiesystemen (ADAS) om te voldoen aan de nieuwste Europese veiligheidsnormen. Deze omvatten onder andere een geavanceerd noodremsysteem, verkeersbordherkenning, parkeerhulp, en vermoeidheidswaarschuwing voor de bestuurder. Deze systemen verhogen de veiligheid en het gebruiksgemak van de bestuurder aanzienlijk.
Efficiëntie en Lage Kosten
Het lage gewicht van de Dacia Spring speelt een cruciale rol in zijn efficiëntie. Met een gewicht van slechts 984 kg is de Spring de enige volledig elektrische auto in Europa die minder dan een ton weegt. Dit draagt bij aan een bijzonder laag energieverbruik van gemiddeld 13,2 kWh/100 km voor de versie met 48 kW (65 pk) en 14,1 kWh/100 km voor de versie met 33 kW (45 pk).
Geschikte Batterij en Regeneratief Remsysteem
De Dacia Spring is uitgerust met een compacte batterij van 26,8 kWh, die een actieradius van 225 kilometer biedt, ruim voldoende voor het gemiddelde dagelijkse gebruik. Het nieuwe regeneratieve remsysteem maximaliseert de energie-efficiëntie door energie terug te winnen tijdens het vertragen en op te slaan in de batterij.
Gemakkelijk Opladen en Bidirectioneel Laden
De nieuwe Dacia Spring kan eenvoudig worden opgeladen met een 7 kW-boordlader voor wisselstroom (AC), waarmee de batterij in circa vier uur volledig kan worden opgeladen. Optioneel is een snellaadoptie beschikbaar die de batterij in 45 minuten van 20 tot 80% kan opladen. Daarnaast biedt de Spring bidirectioneel laden, waardoor de batterij ook andere elektrische apparaten van stroom kan voorzien.
Betaalbaarheid en Marktbeschikbaarheid
De Dacia Spring blijft de meest betaalbare elektrische auto op de markt. Ondanks nieuwe Europese importheffingen blijven de prijzen ongewijzigd, waardoor de Spring een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding biedt. De nieuwe Dacia Spring is sinds het voorjaar van 2024 te bestellen en zal in het najaar van 2024 bij de dealers beschikbaar zijn.
Met deze uitgebreide en verbeterde eigenschappen biedt de Dacia Spring een praktische, efficiënte en betaalbare oplossing voor volledig elektrische mobiliteit, perfect afgestemd op de behoeften van de moderne bestuurder.