Dacia

 ‘À la Dacia’: nieuw businessmodel gericht op uitzonderlijk winst- en rendementsniveau

Dacia’s Toekomstige Ontwikkelingsplannen

Renault Group heeft in Roemenië de toekomstplannen voor de verdere ontwikkeling van Dacia onthuld. CEO Luca de Meo van Renault Group en CEO Denis Le Vot van Dacia presenteerden samen met het managementteam een nieuw businessmodel dat gericht is op hogere efficiëntie in design, productie en distributie. Dit moet Dacia’s sterke prijspropositie behouden en de winstgevendheid vergroten.

Het nieuwe businessmodel van Dacia rust op drie pijlers: kostenefficiëntie, een ongeëvenaarde industriële basis, en een uiterst efficiënt distributiemodel. Het merk streeft naar een kostenvoordeel van ongeveer 15% ten opzichte van concurrenten door zich te richten op essentiële behoeften van klanten en door gebruik te maken van Renault Group’s middelen en de expertise van 3.000 ingenieurs.

Dacia’s nieuwe merkidentiteit richt zich op het bieden van de beste prijs-prestatieverhouding. In een markt met stijgende prijzen door inflatie en strengere regelgeving, blijft Dacia aantrekkelijk voor klanten die betaalbare auto’s zoeken met de juiste uitrusting. Het merk biedt een reeks modellen met verschillende versies, zoals de Extreme- en Journey-uitvoeringen, die aansluiten bij de waarden eenvoud, authenticiteit en robuustheid.

Dacia is een veroveringsmerk voor Renault Group, met 76% van de kopers afkomstig van concurrerende merken. Merktrouw is cruciaal, met 68% van de eigenaren die opnieuw voor een Dacia kiezen en 81% die een auto van andere merken binnen de Group kopen. Dankzij een eenvoudige modelreeks met scherpe prijzen kan Dacia beleid voeren van lage of geen kortingen, wat leidt tot hoge restwaarden en tevreden dealers.

Halverwege het jaar zal Dacia zijn positie als een van de topmerken voor particuliere klanten in Europa voor het vierde jaar op rij bevestigen. Het merk dankt zijn succes aan populaire modellen zoals de Sandero, Duster, Jogger en de elektrische Spring, die allemaal hoge verkoopcijfers behalen.

Dacia’s unieke “design-to-cost” benadering draait de standaard productontwikkelingslogica om: de kostprijs is het uitgangspunt. Het merk werkt met een standaard platform en modulaire bovenbouw, wat kapitaalkosten en werkuren verlaagt. Dit zorgt ervoor dat Dacia zijn ontwikkelingskosten kan blijven verlagen en de vruchten plukt van het schaaleffect, met als doel 2 miljoen exemplaren van het CMF-B-platform tegen 2030.

De efficiëntie van Dacia wordt verder versterkt door een hoge benuttingsgraad van fabrieken en concurrerende ecosystemen in Roemenië, Marokko en Turkije, waar lokale leveranciers sterk geïntegreerd zijn.

Dacia richt zich ook op toekomstige groei met een sterke productstrategie. Na de Jogger zal de Dacia Bigster vanaf 2025 bijdragen aan de terugkeer naar het C-segment, gevolgd door nog twee andere modellen. Het merk mikt op 1 miljoen verkochte voertuigen in 2030, waarvan ongeveer een derde in het C-segment.

Dacia zal geleidelijk overgaan van betaalbare geëlektrificeerde modellen naar 100% elektrische modellen, waarbij gebruik wordt gemaakt van de technologische bouwstenen van Renault Group en Ampère. Dit zal bijdragen aan de doelstelling om de CO2-voetafdruk van Dacia tegen 2035 met 50% te verminderen.

Parallel aan deze elektrificatiestrategie zal Dacia ook blijven focussen op verbrandingsmotoren door samen te werken met HORSE Powertain om baanbrekende motoren voor alternatieve brandstoffen te ontwikkelen.

Het businessmodel en de productbenadering van Dacia zorgen voor sterke groei en solide winstgevendheid, met als doel de omzet te verdubbelen tussen 2022 en 2030, en een tweecijferige operationele marge te bereiken. Dacia wil zijn rendement op aangewend kapitaal (ROCE) verder verhogen en het profiel van kampioen op dit gebied binnen Renault Group versterken.

Geef een reactie