Ingenieurs van Jaguar Land Rover ontwikkelden een unieke 3D-geprinte hondenpoot. Die helpt hen om de duurzaamheid van achterbumpers te testen. De hondenpoot genaamd ‘RoboYogi’ is gemodelleerd naar de poten van de labrador Yogi, die is ingezet om de krasbestendigheid van de achterbumper van de Land Rover Defender te testen.
Met behulp van ‘RoboYogi’ kunnen de ingenieurs de krasvastheid van de achterbumpers testen. Uit de uitvoerige tests blijkt dat de nu gebruikte lak meer dan tien jaar bestand is tegen het krassen van hondenpoten. De resultaten benadrukken dat de modellen van Jaguar en Land Rover perfect geschikt zijn voor de actieve levensstijl van hun eigenaren.
3D-geprinte hondenpoot
Een 3D-print maken van een hondenpoot is een nauwkeurig karwei. De ingenieurs van Jaguar Land Rover zijn begonnen door de hulphond Yogi in en uit de bagageruimte van de nieuwe Defender te laten springen. Daarbij werd met behulp van pressure mapping technology elke sprong geanalyseerd. De ingenieurs konden met deze technologie de kracht van de sprong en de druk van de pootkussens en nagels op de achterbumper van de Defender meten. Vervolgens modelleerde zij een 3D-model aan de hand van de poten en pootafdrukken van Yogi.
5.000 keer over achterbumper schuren
Tijdens de duurzaamheidstesten schuren speciale machines met de 3D-geprinte hondenpoot maar liefst 5.000 keer over de achterbumper. Daarnaasts krast RoboYogi tien keer op willekeurige momenten over de lak, gevolgd door een lineaire kras over de breedte van de bumper. Dankzij zijn vlakke drempel en zijwaarts opende achterdeur bleek de nieuwe Land Rover Defender het perfecte testmodel.
Julie Nicholls, Senior Engineer in Materials Engineering bij Jaguar Land Rover, legt uit: “Our performance testing covers plenty of scenarios that our cosmetic parts are exposed to, but sometimes we have to think outside the laboratory to come up with bespoke solutions. Creating globally renowned vehicles means applying a quality mindset at every stage of a product’s lifecycle to ensure we meet the needs of our customers’ lifestyles. In this case we were able to achieve it by getting a dog, printing a paw and using a robot.”
3D-geprinte onderdelen
De nieuwe testmethode is het resultaat van een samenwerking tussen de afdelingen Materials Engineering, Additive Manufacturing en Robotic Engineering. Het Jaguar Land Rover Additive Manufacturing Centre produceert meer dan 80.000 onderdelen per jaar voor onder meer prototypes, designstudies en productielijnen. Verder maakt Jaguar Land Rover al diverse onderdelen met behulp van een 3D-printer. Een van de eerste modellen met 3D-geprinte onderdelen is de Jaguar XE SV Project 8 – de extreemste Jaguar aller tijden.