Als onbetwiste offroad-kampioen en unieke SUV voor dagelijkse ritten in het drukke woon-werkverkeer biedt de nieuwste generatie van de iconische Jeep® Wrangler een uitstekend comfort en voortreffelijke rijeigenschappen. De nieuwe Wrangler is een bijzondere auto die een nieuw hoofdstuk toevoegt aan de rijke historie van het merk Jeep, die teruggaat tot de geboorte van de beroemde Willys MB ‘Jeep’ in 1941.
Ondanks de ingrijpende vernieuwing is hij trouw gebleven aan zijn afkomst en heeft hij zijn legendarische terreinkwaliteiten, authentieke Jeep-styling en geavanceerde techniek behouden. Dankzij zijn hoogwaardige 4WD-techniek, die afhankelijk van de modeluitvoering bestaat uit een Command-Trac of Rock Trac 4×4-systeem, Tru-Lock elektrisch bediende sperdifferentiëlen in de voor- en achteras of een Trac-Lok zelfblokkerend achterasdifferentieel en een elektronisch loskoppelbare voorste stabilisatorstang, is de nieuwe Wrangler bovendien de meest terreinvaardige Wrangler ooit.
Van het ruigste terrein tot de exclusiefste winkelstraten in de stad: overal voelt de nieuwe Jeep Wrangler zich op zijn gemak met zijn vernieuwde design dat trouw is gebleven aan het origineel, maar meer opties voor open rijden biedt en over een hele reeks moderne voorzieningen beschikt op het gebied van veiligheid en connectiviteit.
De vierde generatie Jeep Wrangler wordt aangeboden in drie verschillende uitvoeringen: Sport, Sahara en Rubicon. Deze zijn alle drie zowel in twee- als vierdeursuitvoering leverbaar, terwijl voor de Sahara-versie een Overland-optiepakket verkrijgbaar is dat dit model een nog exclusievere uitstraling geeft.
De nieuwe Jeep Wrangler is vanaf september leverbaar bij de Europese Jeep-dealers.
Verdere verbetering van de spreekwoordelijke Jeep 4×4-prestaties
De ongeëvenaarde terreinkwaliteiten van de Jeep Wrangler zijn het resultaat van ruim vijfenzeventig jaar leiderschap in de ontwikkeling van 4×4-systemen. Hij is verkrijgbaar met twee verschillende 4×4-systemen: de Sport en Sahara zijn uitgerust met Command-Trac, terwijl de Rubicon als meest voor zwaar terreinwerk toegeruste versie standaard is uitgerust met Rock-Trac. Beide systemen hebben de nieuwe Selec-Trac-tussenbak met hoge en lage gearing. Deze maakt gebruikt van een sensorgestuurde tractieregeling om het aandrijfkoppel over de voor- en achterwielen te verdelen.
Bij de Command-Trac-
Het systeem kent vier verschillende rijmodussen (plus een neutraalstand):
- 2H (tweewielaandrijving i.c.m. hoge gearing)
- 4H AUTO (automatisch en naar behoefte inschakelbare vierwielaandrijving i.c.m. hoge gearing)
- 4H Part-Time (met de hand inschakelbare vierwielaandrijving i.c.m. hoge gearing)
- N (neutraal)
- 4L (vierwielaandrijving i.c.m. lage gearing)
Overschakelen van twee- naar vierwielaandrijving en omgekeerd is mogelijk tijdens het rijden bij snelheden tot 72 km/h.
Onder normale rijomstandigheden is bij Command-Trac de tweewielaandrijving (2H-modus) ingeschakeld en wordt 100 procent van het motorkoppel naar de achteras overgebracht.
Door het keuzehendel in de stand ‘4WD High’ te plaatsen, kan de bestuurder overschakelen op vierwielaandrijving met hoge gearing, wat ideaal is bij het rijden op een gladde of losse ondergrond, zoals zand, modder, sneeuw of ijs. Nieuw is de stand 4H AUTO. Deze optie is ideaal voor veilige en comfortabele vierwielaandrijving onder alle rijomstandigheden, dankzij de continue bewaking en regeling van het koppel en de automatische in- en uitschakeling van de 4WD al naar gelang de beschikbare grip. Daarnaast kan de bestuurder ook kiezen voor de stand 4H Part-Time, waarbij het koppel altijd gelijkmatig over de voor- en achteras wordt verdeeld. Speciaal voor extreem zware en veeleisende offroad-routes is er de 4L-modus (4WD lage gearing), waarbij de lage gearing met een reductie van 2,72:1 wordt ingeschakeld om het aandrijfkoppel te verhogen.
Het optioneel leverbare Trac-Lok zelfblokkerende achterasdifferentieel zorgt voor extra koppel en grip bij het rijden op een ondergrond met weinig grip, zoals zand, grind, sneeuw of ijs.
De Jeep Wrangler Rubicon is nog beter toegerust voor zwaar terrein met een Rock-Trac 4×4-systeem dat gebruikmaakt van een tussenbak met een reductie van 4,0:1 in de lage gearing, een verzwaarde Dana 44-voor- en achteras van de nieuwste generatie, en elektrisch bediende Tru-Lok sperdifferentiëlen om ook de meest extreme offroad-trajecten te kunnen bedwingen.
De eindreductie in de voor- en achteras bedraagt 4,10:1 voor de benzinemodellen en 3,73:1 voor de dieselversies.
De Rubicon-modellen beschikken daarnaast over langere veerwegen dankzij een ontkoppelbare voorste stabilisatorstang. Deze kan door de bestuurder elektronisch worden losgekoppeld voor een extra grote verticale wieluitslag in ruw terrein.
De Wrangler Rubicon-modellen hebben verder een verbeterde maximale kruipreductie van 77,2:1 voor de benzineversies en 70,3:1 voor de dieselvarianten. Dit zorgt voor een uitzonderlijk hoog aandrijfkoppel dat in combinatie met de zeer lage kruipsnelheden het rijden over grote obstakels vergemakkelijkt.
Elke Wrangler is voorzien van een ‘Trail Rated’-badge als bewijs van zijn superieure offroad-kwaliteiten. Dit predikaat is voorbehouden aan Jeeps die in een serie loodzware tests hun kunnen hebben bewezen in de categorieën tractie, wendbaarheid, grondcontact, waaddiepte en bodemvrijheid.
De nieuwe Jeep Wrangler heeft de ‘Trail Rated’-badge onder andere toegekend gekregen op grond van:
- Het Command-Trac 4×4-systeem met 2,72:1 kruipreductie als standaarduitrusting op de Sport- en Sahara-uitvoeringen
- Het Rock-Trac 4×4-systeem met een ‘4LO’-overbrenging van 4:1 en Tru-Lok sperdifferentiëlen als standaarduitrusting op de Rubicon-uitvoering
- Bodembeschermplaten en sleephaken aan de achterzijde
- Maatgevende vrijloophoeken op hellingen: 36,4 graden aan de voorzijde, 25,8 graden in het midden en 30,8 graden aan de achterzijde voor de 2-deurs Rubicon, die daarnaast 25 cm meer bodemvrijheid biedt
- Een maximale waaddiepte van 76 cm
- Een trekcapaciteit van 1.500 kg voor de 2-deurs modellen en 2.500 kg voor de 4-deurs modellen
Modern maar toch authentiek Wrangler-design
De nieuwe Jeep Wrangler bouwt qua vormgeving voort op de voorgaande modellen en is uiterlijk direct herkenbaar aan enkele traditionele Jeep-designelementen, variërend van de ronde koplampen tot de zevensleufs radiateurgrille en van de trapeziumvormige wielkastranden tot de zichtbare deurscharnieren. Andere authentieke Wrangler-details zijn de neerklapbare voorruit, de rolbeugel, de uitneembare deuren en de diverse hard- en softtops voor open rijden.
Het nieuwe exterieurdesign van de Wrangler oogt stoer en robuust met grote, op de hoeken geplaatste wielen en een lagere taillelijn met grotere ruiten voor een beter zicht.
Jeeps designteam heeft de legendarische zevensleufs grille een modernere look gegeven door beide buitenste grilleribben te laten doorkruisen door de koplampen, als hommage aan het beroemde CJ-model. De bovenkant van de rechthoekige grille is licht naar achteren gebogen voor een lagere luchtweerstand.
Bij de Sahara- en Rubicon-versies stralen de optionele led-koplampen en -mistlampen een helder wit licht uit. De led-dagrijlichten (DRL) zijn verplaatst naar de voorzijde van de spatschermen, terwijl ook de traditionele vierkante achterlichten nu met led-lampen leverbaar zijn.
De voorruit is schuin geplaatst voor een lagere luchtweerstand en het ruitframe bevat aan de bovenzijde nog slechts vier bouten, waardoor de ruit sneller kan worden neergeklapt. De bovenste dwarsstang van het nieuwe ruitframe verbindt de A-stijlen en blijft zitten wanneer de ruit wordt neergeklapt. Dit betekent dat ook de binnenspiegel op zijn plaats kan blijven bij het neerklappen van de voorruit. Tweedelige spatschermranden in carrosseriekleur met een zwarte onderzijde zijn standaard op de Sahara.
Bij de nieuwe lichtgewicht portieren van extra sterk aluminium staat de maat van de benodigde torx-bit direct op het scharnier aangegeven om de portieren gemakkelijk te kunnen verwijderen.
Alle Wrangler-modellen hebben nu een rolbeugel in carrosseriekleur. De beugel is aan de carrosserie gelast en voorzien van geïntegreerde steunhandgrepen.
Zijn vele combinatiemogelijkheden voor het dak maken de Jeep Wrangler uniek in zijn klasse. Ze stellen de klant in staat optimaal te genieten van het gevoel van vrijheid dat rijden in de openlucht biedt en maken de Wrangler tot de enige écht open 4×4 SUV op de markt. Het nieuwe, elektrisch bedienbare Sky One-Touch-dak illustreert de Wranglers belofte van functionaliteit en avontuur: één druk op de knop volstaat om het canvas dak over de volle lengte open of dicht te schuiven. Daarnaast zijn nog twee andere dakopties leverbaar: een nieuwe ritsloze premium Sunrider-softtop en een lichtere en gebruiksvriendelijker Freedom Top-hardtop die uit drie afzonderlijk verwijderbare panelen bestaat. De Sunrider-softtop is verbeterd door de toevoeging van twee extra bogen om het vouwdak te geleiden. Dit nieuwe ontwerp geeft minder windgeruis en vergemakkelijkt het geheel of gedeeltelijk openen van het dak.
De modulaire, driedelige Freedom Top-hardtop is geperfectioneerd door de introductie van lichtere Freedom-dakpanelen en nieuwe vergrendelingen waardoor de hardtop sneller kan worden verwijderd en gemonteerd. Afhankelijk van de modeluitvoering is de Freedom Top leverbaar in carrosseriekleur of in zwart.
Ten slotte is ook de positie van de reservewielsteun achterop de Wrangler aangepast. De steun is circa 300 mm verlaagd om bestuurder en passagiers beter zicht naar achteren te geven.
De Sahara-versie is verkrijgbaar met een exclusief Overland-optiepakket dat het uiterlijk extra cachet geeft. Het pakket bestaat uit een set speciale lichtmetalen 18-inch velgen, een grille en reservewielkap in carrosseriekleur, chroomkleurige omlijstingen rond de grillesleuven en de koplampen en een Overland-badge. Het exclusieve uiterlijk van het Overland-pakket wordt gecompleteerd met een stijlvol leren interieur en led-verlichting.
Voor de nieuwe Wrangler is een grote verscheidenheid aan wielen leverbaar. De Sport-versie is standaard uitgerust met gelakte en gepolijste lichtmetalen 17-inch velgen, terwijl optioneel twee verschillende 17-inch lichtmetalen velgen in speciale designs leverbaar zijn. De Sahara-uitvoering heeft standaard 18-inch lichtmetalen velgen en is optioneel leverbaar met de exclusieve 18-inch lichtmetalen velgen van het Overland-optiepakket. De op alle terreinsituaties berekende Rubicon heeft standaard gelakte en gepolijste lichtmetalen 17-inch velgen met 32-inch BF Goodrich Mud-Terrain banden en is als optie leverbaar met lichtmetalen 17-inch velgen in een specifiek design die zijn afgewerkt met een zwarte glanscoating. Het velgenaanbod kan verschillen afhankelijk van de marktvereisten en modelspecificaties.
De nieuwe Jeep Wrangler zal verkrijgbaar zijn in tien verschillende lakkleuren: Black, Firecracker Red, Billet Silver Metallic, Bright White, Granite Crystal Metallic, Hellayella, Ocean Blue, Punk’n Metallic, Mojito en Sting Gray.
Nieuwe interieurs die meer comfort en functionaliteit bieden
De interieurs van de nieuwe Jeep Wrangler combineren een authentieke styling met veelzijdigheid, functionaliteit en een intuïtief gebruik van de bedieningselementen. De hoogwaardige materialen en afwerking zorgen voor meer comfort en stijl.
De op historische Jeep-modellen geïnspireerde middenconsole onderscheidt zich door zijn strakke vorm die perfect aansluit bij het horizontale dashboarddesign. De afwerking verschilt per modeluitvoering. Zo is het dashboard van de Wrangler Sahara-versies bekleed met soft-touch-materiaal dat is afgewerkt met handgestikte naden in een accentkleur.
De klimaat- en volumeregelknoppen, de schakelaar van het Stop&Start-systeem (ESS), de oplaad- en aansluitpoorten voor externe apparaten en andere bedieningselementen zijn allemaal geribbeld voor een snelle herkenning en bevinden zich direct binnen handbereik van de voorpassagiers. De ronde luchtroosters aan de binnen- en buitenkant van het dashboard zijn voorzien van matchromen sierlijsten voor een chique en tegelijk stoere uitstraling.
De van Jeep bekende functionaliteit en veelzijdigheid gaan harmonieus samen in de nieuw gestileerde tunnelconsole waarin de transmissiekeuzehendel, de tussenbakbediening en de parkeerrem zijn ondergebracht. Fraaie bevestigingsschroeven op de keuzehendel, de steunhandgrepen en het frame van het infotainmentscherm versterken het authentieke karakter van het interieur.
Nieuw is de drukknop met waterdichte omlijsting voor het starten van de motor, die zich perfect binnen handbereik van de bestuurder bevindt. De stoelbekleding van stof of leder is afgewerkt met accentstiksels en de voorstoelen zijn optioneel verkrijgbaar met zitkussen- en lendensteunverstelling. Tot de beschikbare comfortopties behoren verder verwarmbare voorstoelen en een verwarmbaar stuurwiel.
De panelen van de voorportieren zijn bekleed met soepel vinyl en voorzien van langere armleuningen voor meer comfort.
Het instrumentenpaneel bevat een TFT-infodisplay van 3,5 of 7,0 inch. De grootste variant, die tot de standaarduitrusting behoort van de Sahara- en Rubicon-versies, is een kleurenscherm dat de bestuurder meer dan honderd instelmogelijkheden voor de weer te geven informatie biedt. Op het stuurwiel bevinden zich bedieningstoetsen voor de audio-, telefonie- en cruise control-functies, zodat de bestuurder zijn handen te allen tijde veilig aan het stuur kan houden.
Centraal in het dashboard is het 5,0-inch, 7,0-inch of 8,4-inch touchscreen (het grootste en meest geavanceerde scherm ooit op een Wrangler) van het Uconnect-infotainmentsysteem van de nieuwste generatie geplaatst. Beide laatste versies ondersteunen Android Auto en Apple CarPlay en onderscheiden zich door een verbeterde gebruikersinterface, een hogere schermresolutie en krachtigere systeemprestaties met kortere opstarttijden. Direct onder het touchscreen zijn de bedieningsknoppen voor de klimaat- en volumeregeling aangebracht, evenals de aansluitingen voor externe apparaten.
Naast de twee USB-aansluitingen voorin in de auto, zijn er ook twee USB-poorten binnen het bereik van de achterpassagiers. Verder is de nieuwe Wrangler standaard voorzien van diverse 12-volt accessoire-aansluitingen en kan hij optioneel worden uitgerust met een 230-volt wisselstroom-stopcontact.
De Jeep Wrangler heeft altijd uitgeblonken in functionaliteit en het gemak dat hij biedt voor avontuurlijke reizen. De nieuwe, vierde generatie Wrangler vormt hierop geen uitzondering. Zo bevat het interieur een groot aantal slimme opbergmogelijkheden, waaronder bekerhouders, diverse telefoonvakken en stevige opbergnetten over hele lengte van de deurpanelen. De klep van het dashboardkastje is nu voorzien van demping. Daarnaast kan het kastje, net als de opbergruimte in de tunnelconsole, voortaan worden afgesloten om de auto veilig met open dak te kunnen parkeren zonder alles van waarde mee te hoeven nemen. Een handige ruimte in de vloer achter de achterbank is ideaal om kleine voorwerpen uit het zicht op te bergen. Het geheel nieuwe, als optie leverbare Trail Rail-organizersysteem biedt verschillende mogelijkheden om de bagage achterin op een overzichtelijke manier op te bergen en vast te zetten. Verder bevindt zich onder de vloer van de bagageruimte een nieuwe bak met vakken voor het bewaren van schroeven en bouten, terwijl in de centrale armleuning een gereedschapset met bijbehorende instructies is ondergebracht. Deze voorzieningen, bedoeld voor het verwijderen en opbergen van de schroeven en bouten van de hardtop, portieren en neerklapbare voorruit, onderstrepen dat alles aan boord van deze iconische Jeep is gericht op een zo gemakkelijk en praktisch mogelijk gebruik.
Tot de unieke bijzonderheden van de Wrangler behoort zijn uitspoelbare interieur, met onder andere een speciale rubberen beschermkap voor het infotainmentscherm.
Oerdegelijk ladderchassis als basis voor ongeëvenaarde offroad-kwaliteiten
Zijn maatgevende 4×4-kwaliteiten dankt de Wrangler in de eerste plaats aan het feit dat de carrosserie op een afzonderlijk chassis is gemonteerd. De herziene five-link wielophanging zorgt daarbij voor een verdere verbetering van zowel de rijeigenschappen op de weg als de veiligheid en het comfort van de inzittenden. Het gebruik van extra sterke lichtmetalen componenten – waaronder deuren, deurscharnieren, wielkastranden, voorruitframe en achterklep – draagt bij tot een vermindering van zowel het totale voertuiggewicht als het brandstofverbruik.
Om bij offroad-gebruik de essentiële voertuigcomponenten te beschermen – zoals de brandstoftank, de verdeelbak en het carter van de automatische transmissie – is de Wrangler uitgerust met vier bodembeschermplaten en -stangen. De Rubicon-uitvoeringen hebben daarnaast robuuste stalen rock-rails om mogelijke carrosserieschade op extreme offroad-routes te voorkomen.
De wielophanging van de nieuwe Wrangler is geoptimaliseerd om het rijcomfort en de handling bij weggebruik verder te verbeteren zonder afbreuk te doen aan de offroad-capaciteiten. De Wrangler behoudt de beproefde five-link wielophanging met schroefveren: deze bestaat uit een dwarsgeleidestang met vier langsgeleidearmen voor de voorwielen, terwijl voor de achterwielophanging vier smeedstalen langsgeleidearmen en een Panhardstang worden toegepast.
Volledig nieuwe krachtbronnen
Het motorenaanbod van de Wrangler heeft een update gekregen met twee volledig nieuwe motoren: een 2,0-liter turbobenzinemotor en een 2,2-liter MultiJet II turbodiesel. Deze beide viercilinder-lijnmotoren zijn gekoppeld aan een nieuwe achttraps automatische transmissie, wat een absolute noviteit is voor de Wrangler.
De nieuwe 2,2-liter MultiJet II turbodieselmotor maakt gebruik van de tweede generatie MultiJet directe commonrail-inspuiting met elektromagnetische verstuivers die de brandstof onder een druk van 2.000 bar inspuiten. Verder is deze uiterst efficiënte krachtbron uitgerust met vier kleppen per cilinder, een dubbele bovenliggende nokkenas (DOHC) met riemaandrijving en een turbocompressor met variabele geometrie (VGT). Gekoppeld aan een nieuwe achttraps automatische transmissie levert hij een maximum vermogen van 200 pk bij 3.500 toeren en een maximum koppel van 450 Nm bij 2.000 toeren.
De 2,2-liter turbodiesel is uitgerust met een Stop&Start-systeem (ESS) en heeft daarnaast de volgende hoofdkenmerken:
- Cilinderblok van gelegeerd aluminium
- In het blok geïntegreerd Lancaster-balanceersysteem met tandwielaandrijving
- Cilinderkop van gelegeerd aluminium met 16 kleppen en dubbele bovenliggende nokkenas
- Roltuimelaars en hydraulische klepstoters
- Injectiesysteem gebaseerd op tweede generatie MultiJet-technologie, met een inspuitdruk van 2.000 bar en elektromagnetische verstuivers die worden aangestuurd via Injection Rate Shaping management (IRS)
- Turbocompressor met variabele geometrie, bediend door elektrische actuator
De uitlaatemissies van de motor worden gecontroleerd met behulp van een nieuw meerkanaals EGR-systeem, met lage- en hogedruk uitlaatgasrecirculatie, beide watergekoeld. Bovendien wordt de inlaatlucht gekoeld door een water-op-lucht aircooler die de emissies helpt verminderen en tegelijk de responsiviteit van de motor verbetert. De nabehandeling van de uitlaatgassen gebeurt via een onder de vloer aangebrachte SCR-katalysator voor de NOx-reductie, in combinatie met dicht bij de motor gemonteerde DOC- en DPF-systemen om de uitstoot van (roet)deeltjes te verminderen. Dankzij deze nabehandelingssystemen voldoet de motor aan de nieuwe RDE Euro 6/D-normen.
Nieuwe 2,0-liter viercilinder-in-lijn turbobenzinemotor: de nieuwe 2,0-liter turbobenzinemotor levert 272 pk aan vermogen bij 5.250 toeren en heeft een maximum koppel van 400 Nm bij 3.000 toeren. De motor van de Global Medium Engine-familie is uitgerust met een Stop&Start-systeem (ESS) en wordt gecombineerd met een nieuwe achttraps automatische transmissie. Hij heeft dubbele bovenliggende nokkenassen voor onafhankelijke regeling van de kleptiming en maakt gebruik van een gekoeld uitlaatgas-recirculatiesysteem (C-EGR). Voor een optimale respons zijn het gasklephuis en de turbocompressor samengebouwd. Het is voor het eerst dat op een motor een Twin Scroll-turbocompressor wordt toegepast in combinatie met directe benzine-injectie, een C-EGR-systeem en onafhankelijke vloeistofkoeling van de inlaatlucht. Deze combinatie van verschillende technologieën resulteert in superieure prestaties en een laag brandstofverbruik. De nieuwe 2,0-liter motor zal vanaf het laatste kwartaal van 2018 in heel Europa leverbaar zijn.
Nieuwe achttraps automatische transmissie: beide op de nieuwe Wrangler leverbare motoren zijn gekoppeld aan een nieuwe achttraps automatische transmissie. Deze speciaal op de eigenschappen van de nieuwe Wrangler afgestemde automaat zorgt enerzijds voor optimale benutting van het motorvermogen in het terrein voor ongeëvenaarde offroad-prestaties en anderzijds voor een soepele en efficiënte vermogensafgifte bij weggebruik.
Nieuw Uconnect-systeem dat uitblinkt in gebruiksvriendelijkheid
De nieuwe Jeep Wrangler is uitgerust met een Uconnect-infotainmentsysteem van de vierde generatie waarin alle communicatie-, audio- en navigatiefuncties zijn onderbracht. Al naar gelang de modeluitvoering maakt dit systeem gebruik van een kleurentouchscreen van 5,0, 7,0 of 8,4-inch, waarbij in de laatste variant ook een navigatiesysteem is geïntegreerd. Alle systemen onderscheiden zich door een verbeterde gebruikersinterface, een hogere schermresolutie en krachtigere systeemprestaties met kortere opstarttijden. Ze stellen de bestuurder ook in staat diverse andere voorzieningen direct vanaf het Uconnect-scherm te regelen, zoals de instelling van het interieurklimaat. De versies met 7,0- of 8,4-inch scherm ondersteunen bovendien Apple CarPlay en Android Autovoor handsfree telefoneren, navigeren en berichten versturen via spraakopdrachten.
Jeep Uconnect LIVE-services beschikbaar op Uconnect 8,4-inch NAV
Het Uconnect-systeem met 8,4-inch scherm biedt gebruikers toegang tot het complete aanbod aan Uconnect LIVE-services op het gebied van entertainment en informatie door simpelweg hun iPhone of smartphone op het Uconnect-systeem aan te sluiten. Daarvoor moeten ze wel eerst de Uconnect LIVE-app op hun toestel installeren. Deze app kan worden gedownload vanuit de App Store of van Google Play.
Verder biedt deze versie van het Uconnect-systeem een TomTom Live-navigatiesysteem en speciale offroad-pagina’s voor het weergeven van 4×4-gerelateerde informatie, zoals de langs- en dwarshellingshoeken en het gebruik van de vierwielaandrijving en de differentieelblokkeringen.
Uconnect LIVE biedt gebruikers via het touchscreen op het dasboard toegang tot onder andere Tune In Internet met meer dan 100.000 webradiostations uit de hele wereld, Deezer Internet Music met een muziekbibliotheek van meer dan 35 miljoen titels, Reuters om op de hoogte te blijven van het laatste wereldnieuws en, uiteraard, Facebook, Facebook CheckIn en Twitter om met vrienden en volgers in contact te blijven.
Breed scala aan geavanceerde veiligheidssystemen
Bij de ontwikkeling van de nieuwe Jeep Wrangler stond de veiligheid voor bestuurder en passagiers voorop. Hij beschikt dan ook over een groot aantal actieve en passieve veiligheidsvoorzieningen, zoals dodehoekbewaking met detectie van kruisend verkeer achter de auto, parkeersensoren vóór en achter, een ParkView-achteruitrijcamera met dynamische hulplijnen in het camerabeeld, elektronische stabiliteitsregeling (ESC) met elektronische rolbeperking en standaard vier airbags.
Jeep Wrangler en Mopar®: meer dan 180 exclusieve accessoires waarmee Wrangler-rijders hun eigen stijl kunnen accentueren
Ruim voor de introductie van de nieuwe Wrangler is Mopar – het aftersalesmerk van FCA voor accessoires, services, customer care en originele onderdelen – al begonnen met het ontwikkelen van een bijpassend accessoire-aanbod, waarmee het zijn sterke band met het merk Jeep eens te meer bevestigt. Bezitters van de nieuwe Jeep Wrangler kunnen daarom van het begin af aan al kiezen uit ruim 180 originele Mopar-accessoires die speciaal zijn ontworpen om hen een breed scala aan personalisatiemogelijkheden te bieden die perfect aansluiten bij hun uiteenlopende levensstijlen.
Twee sets met originele Mopar-accessoires voor de Wrangler Sahara die het offroad-karakter en de stedelijke stijl van deze iconische Jeep benadrukken
Om de introductie-activiteiten in de EMEA-regio te ondersteunen, worden op Camp Jeep®, dat dit jaar worden gehouden op de Red Bull Ring in Spielberg, Oostenrijk, twee speciaal uitgevoerde Jeep Wrangler Sahara-versies gepresenteerd op het terrein waar de rijtests voor de internationale media plaatsvinden. Beide auto’s zijn op verschillende wijze aangekleed met originele Mopar-accessoires om enerzijds de offroad-kwaliteiten en anderzijds de stedelijke aantrekkingskracht van de Wrangler accentueren.
De in Steel Blue Metallic gespoten offroad-versie is voorzien van een verhogingsset waarmee de grondspeling met 2-inch wordt vergroot, een set 17-inch offroad-wielen en -banden, een ‘1941’-striping op de motorkap en Moab-striping op de rest van de carrosserie, voorgevormde kunststof spatlappen, een ‘bikinitop’ zonnescherm, een snorkeluitlaat en speciale offroad-verstralers op het voorruitframe. De ‘Urban’-variant is gespoten in Granite Crystal-lak en rijkelijk afgewerkt met details die de stedelijke aantrekkingskracht van de nieuwe Wrangler accentueren, zoals zilverkleurige ventieldoppen met Jeep-logo, een ‘1941’-striping op de carrosserie, een 32-inch reservewielkap en diverse chroomdetails zoals de opstapbuizen, portierdorpels en tankklep. Tot de verder getoonde accessoires behoren onder andere een groot aantal reservewielkappen die speciaal voor de nieuwe Wrangler zijn ontwikkeld.