Isuzu

Isuzu D-Max 1.9D bekroond met “Green Light Truck (pick-up) Award 2018

De titel voor de milieuvriendelijkste Pick-Up van het jaar werd in de wacht gesleept door de Isuzu D-Max. Het betreft een titel die jaarlijks toegekend wordt door het Duitse automagazine VerkehrsRundschau aan de pick-up die als meest energie-efficiënte uit de tests komt.

De tests vonden plaats tussen 29/01/18 en 09/02/18. Er waren 4 pick-up modellen bij betrokken; de Isuzu D-Max 1.9, de Mitsubishi L200, de Nissan Navara en de Toyota Hilux. De deelnemende voertuigen, allen met dubbele cabine, beschikten qua uitrusting over een dieselmotor van de Euro 6-norm, geen hardtop, winterbanden en indien aanwezig een start-stop functie. Met uitzondering van de Toyota waren de wagens voorzien van een manuele versnellingsbak (die keuze was vrij te bepalen door de constructeur).Tijdens de tests, die plaatsvonden op verschillende types wegen gaande van platteland tot stadsverkeer en autosnelweg, werden alle mogelijke comfortopties zoals airco en verwarmde zetels uitgeschakeld en werden er eventuele systemen ter besparing van brandstof geactiveerd. Bijkomstig moesten alle voertuigen het parcours afleggen met een lading van 700 kg.

Bij de tests werd het reële brandstofverbruik en de CO2-emissie gemeten. Met een gemiddeld verbruik (mix van wegen en met lading)  kwam de Isuzu D-Max als beste uit de test met de laagste CO2 en een gemiddeld verbruik van 9,18 l/100 km. Dit resultaat leverde hem 810 Eco-punten op. De jury loofde de D-Max omwlle van zijn hoog laad- en trekvermogen alsook voor zijn laagste netto gewicht, zijn kwaliteit, zijn prijs en de cilinderinhoud. De overige 3 merken behaalden een eindscore van respectievelijk  750 Eco-punten voor de Toyota Hilux (2e plaats), 714 punten voor de Nissan Navara (3e plaats) en 688 punten voor de Mitsubishi L200 (4e plaats).

Met deze Green Light Truck Award, bewijst Isuzu andermaal zijn positie als pick-up specialist. Isuzu, met als corebusiness het fabriceren van pick-ups en vrachtwagens, schenkt veel aandacht aan haar invloed op het milieu. Dit resulteerde o.a. in 2017 in het lanceren van de D-Max met een kleinere motor (1.9L) zonder het additief AdBlue. De uitzonderlijke garantievoorwaarden van de D-Max, onderlijnen dan weer het onverwoestbare imago van het merk.