Met de Volvo Design Challenge daagt Volvo jonge en gedreven designers uit een ontwerp te creëren, geïnspireerd op het merk Volvo en de XC60. De tien beste inzendingen zijn nu bekend! Deze designtalenten mogen hun ontwerp onder professionele begeleiding verder ontwikkelen. De eindresultaten worden geëxposeerd tijdens de Dutch Design Week 2014, waarbij Volvo als automotive partner prominent aanwezig is.
Volvo ondersteunt jong ontwerptalent en streeft ernaar een platform te ontwikkelen waar design en automotive elkaar ontmoeten, grenzen verkennen en elkaar inspireren. Het doel hiervan is ambitieuze designers te prikkelen en zich verder te laten ontwikkelen – onder meer met de jaarlijkse Volvo Design Challenge. Deelnemers aan de ontwerpwedstrijd kregen de opdracht om met een op Volvo en de XC60 geïnspireerd ontwerp te laten zien hoe design hen in ‘vervoering’ brengt.
Veelbelovende top 10
De tien beste inzendingen van de Volvo Design Challenge zijn:
Kim Beekmans – Memories in movement
Youp Boelen, Jan van Ackeren, Maurice Schill, Miguel Guera – REK
Annika de Boer – The adventurers hammock
Roos Gomperts & Aukje Fleur Janssen – Blur
Lenneke Langenhuijsen & Brecht Duijf – Patina
Victoria Ledig – Precious skin 2.0
Hanneke de Leeuw – SOLO, moving apart together
Lex Pott – Volvo True Colours
Tomm Velthuis – XC60 Wannabe
Mianne de Vries – Capture vase
Gerenommeerde vakjury
Deze genomineerden zijn gekozen door de vakjury, die bestaat uit Niels van Eijk en Miriam van der Lubbe (designers), Alied Ottevanger (curator vormgeving en toegepaste kunst, Centraal Museum Utrecht), Carlo van de Weijer (directeur Smart Mobility TU Eindhoven) en Corien Pompe (hoofd designer Future Lab & Innovation, Volvo Car Group). Zij hebben gelet op originaliteit, visie en artistieke kwaliteit, een originele verbinding met Volvo, esthetiek en relevantie.
‘Jonge designers verrassen me vaak met hun originele visie, frisse ideeën en bijzondere invalshoeken’, zegt jurylid Corien Pompe. ‘De overgangsperiode waarin wij nu leven, waar diverse culturen elkaar ontmoeten, triggert de creativiteit en genereert interessante nieuwe waarden. Er hangt zoveel energie in de lucht! Ik kijk er naar uit om deze aanstormende talenten te ontmoeten in de Volvo Design Challenge.’
Expositie Dutch Design Week
De tien genomineerden ontvangen van Volvo elk een productiebudget en mogen hun ontwerp onder professionele begeleiding verder ontwikkelen. Hun werk krijgt een podium tijdens de toonaangevende Dutch Design Week 2014 (DDW), die van 18 tot en met 26 oktober plaatsvindt in Eindhoven. De talenten exposeren hier samen met de gerenommeerde designers Niels van Eijk en Miriam van der Lubbe, die voor Volvo een unieke collectie ontwerpen. Tijdens DDW wordt ook de winnaar van de Volvo Design Challenge bekend gemaakt. Deze ontwerper wint een geldbedrag.
Volvo verzorgt tijdens DDW bovendien ‘Design Rides’ met de populaire Volvo V40 Cross Country. Deze gratis taxiservice brengt bezoekers geheel in stijl van de ene naar de andere designlocatie.