Porsche

Van Mission E naar productiemodel: Porsche’s eerste elektrisch aangedreven sportwagen heet Taycan

De toekomst komt steeds dichterbij. Komend jaar start de serieproductie van de eerste volledig elektrisch aangedreven Porsche. Het productiemodel, dat is afgeleid van de Mission E concept car, gaat Taycan heten. Vrij vertaald betekent deze naam ‘levendig jong paard’. Daarmee refereert Porsche aan het trappelende paard zoals dat sinds 1952 centraal staat in het Porsche logo.

Porsche CEO Oliver Blume: “Onze nieuwe elektrische sportwagen is krachtig en betrouwbaar. Het is een auto met het uithoudingsvermogen voor lange afstanden en hij staat voor vrijheid.” De naam met oosterse oorsprong markeert bovendien de lancering van de eerste elektrisch aangedreven sportwagen met de ziel van een Porsche. Het bekendmaken van de naam voor de eerste 100% elektrische modelreeks van Porsche was onderdeel van de ’70 jaar sportwagens van Porsche’ ceremonie.

Systeemvermogen ruim 600 pk

Twee permanent-synchroon elektromotoren met een systeemvermogen van meer dan 400 kW/600 pk zorgen ervoor dat de Taycan in minder dan 3,5 seconden van 0 naar 100 km/u accelereert en in minder dan 12 seconden van 0 naar 200 km/u. Dit komt bovenop een uithoudingsvermogen dat tot nu toe door geen enkele andere elektrische auto is bereikt. De Taycan kan meervoudig voluit accelereren zonder vermogensverlies en de actieradius volgens NEDC bedraagt meer dan 500 km.

Namen met een betekenis

Porsches hebben veelal een naam die een directe link met het model en de specifieke eigenschappen hebben. Zo staat Boxster voor de combinatie van boxermotor en roadsterdesign. Cayenne staat voor scherpte, de Cayman is bijtgraag en een Panamera is meer dan een GT – hij is ook in staat om de Carrera Panamericana te winnen. Macan is afgeleid van het Indonesische woord voor tijger en staat daarmee voor souplesse, kracht, fascinatie en dynamiek.

Verdubbeling van investeringen

Porsche heeft tot 2021 investeringen van meer dan 6 miljard euro in elektromobiliteit gepland. Dit is een verdubbeling ten opzichte van de oorspronkelijke planning. Van de extra drie miljard euro wordt zo’n 500 miljoen euro ingezet voor de ontwikkeling van Taycan-varianten en afgeleide versies. Circa 1 miljard euro is bestemd voor de elektrificatie en hybridisering van de bestaande range en daarnaast zijn er enkele honderden miljoenen gereserveerd voor de uitbreiding van productiefaciliteiten. Voor nieuwe technologieën, laadinfrastructuur en smart mobility is 700 miljoen euro beschikbaar.

Ombouw en uitbreiding in Zuffenhausen

Op het hoofdkwartier van Porsche in Zuffenhausen wordt gewerkt aan een nieuwe spuiterij, een speciale assemblagefaciliteit voor de Taycan en een transportbrug om gelakte carrosserieën en aandrijflijnen naar de eindassemblage te vervoeren. De bestaande motorenfabriek wordt uitgebreid om de fabricage van elektrische aandrijflijnen mogelijk te maken en ook carrosseriebouwfaciliteiten worden uitgebreid. Tevens wordt er geïnvesteerd in het Weissach Development Center. De productie van de Taycan levert alleen al in Zuffenhausen circa 1.200 nieuwe banen op.

Geef een reactie