SEAT Nederland heeft van het Spaanse moederbedrijf grote waardering gekregen voor zijn innovatiekracht. De Nederlandse onderneming behoort wereldwijd tot de top drie van meest innoverende importeurs van het merk en was genomineerd voor de prestigieuze prijs ‘Best Innovative Importer’. Tal van vooruitstrevende Nederlandse oplossingen op het gebied van digitale marketing en connected car-initiatieven krijgen daarmee internationaal erkenning.
Innovatie is hét speerpunt van SEAT. Om die focus ook in individuele landen te stimuleren, reikt SEAT de ‘Best innovative award’ uit aan importeurs. Het merk kijkt daarbij nadrukkelijk naar organisaties die opvallen door bijvoorbeeld nieuwe initiatieven om klanten beter van dienst te zijn, door aansprekende nieuwe sales, service- en mobiliteitsoplossingen aan te bieden, en meer. SEAT Nederland kwalificeerde zich samen met Israël en Mexico in de top drie van meest innoverende importeurs wereldwijd.
SEAT Nederland scoorde in de verkiezing bovenal met innovaties op het gebied van digitale marketing en de connected car app. Enkele voorbeelden van succesvolle initiatieven die SEAT afgelopen jaar in ons land ontplooide en waardoor de Nederlandse importeur in de prijzen viel:
De digitale showroom
Naast de showrooms van de dealers heeft SEAT als geen ander merk ook ‘digitale showrooms’. De nieuw gelanceerde website van SEAT is een perfect voorbeeld. Uiteraard is hij responsive, waardoor de website op elke scherm perfect tot zijn recht komt. Maar door de slimme achterliggende technologie zorgt hij ook voor de juiste boodschap op het juiste moment. Daarbij nodigt de website uit tot (inter)actie. Een goed voorbeeld daarvan was de mogelijkheid om een virtuele proefrit in de nieuwe Leon te maken.
Showroom on demand
Met de SEAT Live Studio bracht SEAT de showroom ook naar de huiskamer. Tijdens een livestream via SEAT.nl liet een presentator het online publiek live kennismaken met nieuwe modellen als de Arona, Ibiza en Leon. Tijdens de uitzending konden kijkers live meepraten. Waarbij de presentator en cameracrew individuele vragen en wensen beantwoordden met persoonlijke aandacht en specifieke camerabeelden.
Goed verbonden
Tevens was er vanuit SEAT S.A. veel waardering voor de connectiviteitsoplossingen die SEAT in Nederland biedt. Sinds 2016 levert SEAT de zogenaamde connected car-modellen. Via de Mijn SEAT app is het mogelijk om belangrijke technische functies te checken, is de auto altijd terug te vinden en profiteert de bestuurder van maximaal parkeergemak via ParkMobile. Ook houdt de app alle ritten bij. Tevens heeft SEAT slimme connected-oplossingen voor fleetbeheerders en dealers.
Mobiliteitsprovider
SEAT ontwikkelt zich in Nederland steeds meer tot mobiliteitsprovider. Het merk scoort sterk met Private Lease, waarbij particulieren voor een vast scherp maandbedrag in een nieuwe SEAT kunnen rijden. Daarnaast combineert SEAT die producten met slimme mobiliteitsconcepten die binnen hetzelfde concern worden ontwikkeld. Voorbeelden zijn Shuttel (een nieuwe, flexibele alles-in-één-kaart die toegang geeft tot alle vormen van vervoer), Mind Mobility (een digitale tool die het wagenparkbeheer en autorijden slimmer maakt) en Next (voor slimme mobiliteitsoplossingen in en rond de stad).
Hoge ambities, gedreven mensen
Hans Mulder, directeur van SEAT Nederland, is trots op de waardering voor de innovatiekracht van het merk in ons land. “Innovatie en digitalisering staan hoog op de agenda. Samen met onze dealers focussen wij sterk op innovatieve (connectiviteits)oplossingen. Het ambitieniveau van zowel importeur als dealers is hoog en dat vullen we in met gedreven mensen die vérder denken als het gaat om klantenbeleving en mobiliteitsoplossingen. Dat komt tot uiting in initiatieven en projecten waarmee we ons voorbereiden op de toekomst. Deze erkenning door onze fabrikant SEAT S.A. is daarvoor een prachtige beloning.”