ŠKODA gaat opnieuw een topjaar tegemoet. De Tsjechische autofabrikant leverde in januari wereldwijd 103.800 auto’s aan klanten af, bijna 11 procent meer dan in dezelfde maand een jaar geleden. ŠKODA was met name populair in Europa (+13,7 procent), met een uitzonderlijke verkoopgroei voor Nederland. Vooral de nieuwe SUV-modellen KODIAQ en KAROQ dragen bij aan het verkoopsucces.
“ŠKODA is vol het nieuwe jaar ingegaan. Het verkoopsucces bewijst dat we met ons modelprogramma op de goede weg zitten,” zegt Alain Favey, verantwoordelijk voor verkoop en marketing bij ŠKODA AUTO. “De verkoopaantallen blijven ongekend hoog, mede dankzij de populariteit van de KODIAQ en zojuist gelanceerde KAROQ. Daarnaast gaan de nieuwe modellen die we in Genève presenteren de verkoop nog een extra impuls geven, onder meer dankzij de nieuwe ŠKODA FABIA.”
Nederland verkoopt bijna de helft meer in januari
In West-Europa zijn de verkopen in januari vergeleken met het voorgaande jaar met zo’n 13 procent toegenomen tot 38.600 auto’s. Vooral in Nederland was de verkoopstijging ongekend. Ten opzichte van vorig jaar werden er afgelopen maand in ons land 45,4 procent meer ŠKODA’s verkocht; een equivalent van 2.518 auto’s tegenover 1.732 een jaar geleden. In lijn met die trend vergrote ŠKODA zijn marktaandeel in Nederland tot 4,24 procent (2017: 3,36 procent).
Ook in Duitsland, de grootste Europese afzetmarkt voor het merk, was ŠKODA afgelopen maand wederom populair, met 12.800 auto’s (+14,4 procent). Eenzelfde tendens is waarneembaar in Oostenrijk, Italië, Frankrijk, België en in de Scandinavische landen.