Skoda

ŠKODA AUTO levert meer dan 1,2 miljoen auto’s af in 2017

ŠKODA AUTO heeft in 2017 een nieuw verkooprecord gerealiseerd. Wereldwijd nam het aantal afgeleverde ŠKODA’s afgelopen jaar met 6,6 procent toe tot ruim 1,2 miljoen auto’s. Daarmee verkocht ŠKODA voor het vierde jaar op rij meer dan een miljoen auto’s in een jaar tijd. De belangrijkste pijlers onder dit succes waren naast de ŠKODA OCTAVIA en SUPERB de nieuwe SUV’s van het merk, de KODIAQ en KAROQ.

“2017 was het beste jaar uit ŠKODA’s 122-jarige historie en dat hadden we niet kunnen realiseren zonder het vertrouwen dat klanten in ons merk stellen. Het afgelopen jaar heeft bewezen dat we met onze ŠKODA Strategy 2025 op de goede weg zijn. Tegelijkertijd motiveert dit succes ons om in 2018 opnieuw vol gas te geven. En dat is precies wat we gaan doen, met de introductie van tal van nieuwe producten en mobiliteitsoplossingen,” verklaart ŠKODA CEO Bernhard Maier.

Voor ŠKODA eindigde 2017 zoals het begon: met een verkooprecord. Na de beste januari-maand ooit voor het merk, noteerde ŠKODA in december opnieuw een recordmaand. Met 107.500 afgeleverde auto’s overtrof de Tsjechische autofabrikant het resultaat van een jaar ervoor met ruim 19 procent.

Groei in Europa, China blijft belangrijkste markt
In West-Europa zag ŠKODA de afzet afgelopen jaar met 5,2 procent toenemen tot 477.700 auto’s, mede dankzij indrukwekkende verkoopresultaten in de markten Duitsland, Frankrijk, Italië, Oostenrijk en Noorwegen. ŠKODA’s belangrijkste markt wereldwijd blijft China, waar het merk in 2017 dankzij een verkoopstijging van 2,5 procent 325.000 auto’s verkocht.

In Nederland hielden de ŠKODA-verkopen gelijke tred met de groeiende Nederlandse automarkt, wat een verkooptoename van 8,2 procent betekende. Dat resulteerde voor ŠKODA in een marktaandeel van 4 procent, goed voor een positie in de top tien van bestverkochte automerken in ons land. De introductie van de KODIAQ en recent de KAROQ zorgen ervoor dat ŠKODA een indrukwekkende ontwikkeling doormaakt in het populaire SUV-segment. Gesteund door een breed modelprogramma – van CITIGO tot SUPERB – gaat ŠKODA zijn positie in 2018 verder versterken.

Geef een reactie