BMW Group Nederland blikt terug op een succesvol 2017. Met 18.830 registraties behoort BMW tot de tien bestverkochte automerken van Nederland en heeft het zijn leidinggevende positie in het premiumsegment behouden. Met meer dan 6.000 registraties noteerde MINI een nieuw verkooprecord, terwijl BMW Motorrad voor het achtste opeenvolgende jaar het bestverkochte motorfietsmerk van Nederland is.
Met een kleine 415.000 registraties in 2017 groeide de Nederlandse automarkt met 8% ten opzichte van verkoopjaar 2016. Het marktaandeel van het premiumsegment was 15%, terwijl BMW met een aandeel van ruim 30% zijn leidinggevende positie in dit segment wist te behouden. De sterke merkfocus en gezonde productmix vormen de basis van dit succes. De BMW 3 Serie is nog altijd de populairste BMW van Nederland, op de voet gevolgd door de BMW 5 Serie waarvan de nieuwste generatie sinds februari vorig jaar te koop is. De BMW X1, die wordt geproduceerd bij VDL Nedcar in Born, is de op twee na bestverkochte BMW in Nederland. Ook BMW M blikt terug op een succesvol 2017, met meer verkopen dan de concurrenten Mercedes-AMG en Audi RS samen. De BMW M2 is het bestverkochte M model in Nederland.
MINI verkocht in 2017 een recordaantal van 6.182 voertuigen, waarmee de afzet in minder dan vijf jaar verdubbeld is. De MINI 3-deurs is het populairste model en de grotere modellen MINI Countryman en MINI Clubman nemen bijna de helft van de verkopen voor hun rekening. Dat is vooral te danken aan de sterke groei van MINI in de zakelijk markt. Behalve in de zakelijke leasemarkt noteert MINI ook groeicijfers in de private leasemarkt.
BMW Motorrad sloot 2017 zeer succesvol af en is voor het achtste opeenvolgende jaar marktleider. Met meer dan 2.000 verkochte exemplaren is de BMW R 1200 GS het populairste model. Tevens levert BMW Motorrad opnieuw de motorfietsen voor de verkeerssurveillance van de politie: de BMW R 1200 RT. Met de nieuwe BMW G 310 R en BMW G 310 GS staat BMW Motorrad nu al in de top drie in het segment onder de 500cc. In november werd het dealernetwerk van BMW Motorrad met BIQER Motoren Eindhoven uitgebreid met een state-of-the-art showroom, uitgerust met de werkplaats van de toekomst.
Vooruitzichten 2018.
De strategie voor 2018 is deels gericht op de verkoopgroei van geëlektrificeerde modellen. Het aanbod plug-in hybrides omvat nu zeven modellen, waarvan zes BMW’s en een MINI. Ondanks dat de bijtelling voor deze modellen vorig jaar is toegenomen, ziet BMW Group Nederland grote kansen voor deze belangrijke aandrijftechnologie, vanwege de invoering van de nieuwe WLTP-testprocedure en de toenemende focus op CO2-reductie in het bedrijfsleven.
Voor de consument zal de WLTP-test realistischere verbruikscijfers opleveren, maar ook hogere consumentenprijzen vanwege de op CO2-uitstoot gebaseerde BPM-heffing. Tevens moet gerealiseerd worden dat bij de te verwachten autoverkoop van 445.000 (bron: Aumacon) stuks in 2018 geen rekening gehouden is met de gevolgen van de WLTP-test. Aan de andere kant wordt een verdubbeling van het aantal EV-verkopen in Nederland verwacht, wat kansen biedt voor het submerk BMW i.
In Nederland heeft BMW Group verschillende innovatieve projecten uitgerold en worden strategische partnerschappen binnen en buiten de auto-industrie gezocht. Zo heeft BMW Group verschillende deelautoprogramma’s met elektrische voertuigen gelanceerd, het werkt samen met de overheid, wegbeheerders en bedrijven om mobiliteitsoplossingen te ontwikkelen en uitdagingen aan te pakken met betrekking tot verkeerscongestie, emissies, laadinfrastructuur en parkeren. Aan de energiemaatschappij Vattenfall is een groot aantal BMW i3 batterijen geleverd voor de opslag van windenergie.
Steeds meer bedrijven streven naar duurzame mobiliteitsoplossingen voor hun werknemers en elektrificeren hun wagenparken. Waaronder, ING Bank en Royal Haskoning, twee voorlopers op weg naar volledige elektrificatie van de leasevloot. BMW Group nodigt CEO’s uit om actie te ondernemen en samen een leidinggevende rol te spelen op het gebied van elektrische mobiliteit (zie het persbericht van Vision Full Electric 2030).
BMW i. De toekomst is elektrisch.
De cijfers laten duidelijk zien dat automobilisten steeds meer overtuigd raken van elektrisch rijden. De markt voor EV’s en PHEV’s groeide wereldwijd met 63,7% in de eerste tien maanden van 2017. BMW is marktleider in het premium (PH)EV-segment en verkocht alleen al in de maand september 2017 meer geëlektrificeerde modellen dan in heel 2016.
Eind oktober werd de 100.000ste BMW i3 geproduceerd in Leipzig. Tevens werd eind vorig jaar de verkoopdoelstelling gehaald van 100.000 geëlektrificeerde modellen in 2017. De markt voor (semi-)elektrische auto’s is in Nederland anders dan elders in de wereld. Vanwege belangrijke fiscale wijzigingen, daalde de verkoop van PHEV’s in ons land vorig jaar met maar liefst 90 procent ten opzichte van 2016, net zo veel als het gehele PHEV-segment. Sterker nog: door de populariteit van gebruikte PHEV’s in het buitenland en de toenemende export daarvan, daalt het aantal PHEV’s op de Nederlandse wegen.
De verkoop van volledig elektrische voertuigen in Nederland verdubbelde bijna ten opzichte van 2016. Dit geldt ook voor de verkoop van BMW i die vorig jaar boven de duizend stuks uitkwam, geholpen door de introductie van de vernieuwde BMW i3 en de toenemende interesse vanuit de zakelijke markt. De BMW i8 is de bestverkochte hybride sportwagen ter wereld. Sinds de lancering in 2014 zijn al ruim 12.500 exemplaren geregistreerd. Het aanbod is nu uitgebreid met de open variant: BMW i8 Roadster. De unieke combinatie van een elektromotor tussen de voorwielen en een driecilinder turbobenzinemotor bij de achteras is ongewijzigd. Wel levert de elektromotor nu 105 kW (143 pk) in plaats van 96 kW (131 pk) dankzij de krachtigere, 63 procent grotere batterij. Het systeemvermogen bedraagt nu 275 kW (374 pk). Bovendien is de elektrische range toegenomen tot 53 km (vorige i8 coupé: 37 km).
Tien jaar na de aankondiging van BMW i speelt het submerk een evidente rol bij de implementatie van de ACES strategie (Automated, Connected, Electrified, Shared) van BMW Group, gericht op autonoom rijden, digitale diensten, elektrificatie en gedeelde mobiliteitsdiensten. In 2025 heeft BMW 25 geëlektrificeerde modellen in het aanbod, waarvan twaalf volledig elektrisch. Tegen die tijd nemen EV’s en PHEV’s naar verwachting 15 tot 25 procent van de autoverkoop voor hun rekening, wat neerkomt op zo’n 500.000 auto’s per jaar. In de toekomst vallen alle geëlektrificeerde BMW modellen onder het BMW i label. In het kader daarvan zijn de modelnamen van i1 tot i9 en van iX1 tot iX9 officieel vastgelegd.
De strategie op het gebied van elektrificatie gaat echter verder dan alleen elektrisch rijden. BMW Group kondigde een aantal belangrijke innovaties aan tijdens de VN-klimaattop in Bonn in november 2017. Zo maakt de onderneming vanaf 2020 wereldwijd uitsluitend gebruik van elektriciteit uit hernieuwbare energiebronnen. Hiermee zet BMW Group een belangrijke stap om de langetermijndoelstelling van CO2-vrije productie te realiseren. Eind 2016 bedroeg het aandeel elektriciteit uit hernieuwbare bronnen bij BMW Group wereldwijd 63 procent.
Tevens investeert BMW Group 200 miljoen euro in het eigen Battery Cell Competence Centre. Hier ligt de focus op technologische expertise voor de ontwikkeling van batterijcellen voor alweer de vijfde generatie elektrische aandrijflijn. Hiermee wordt de leidinggevende positie van BMW Group opnieuw onderstreept. Vanaf het volgende decennium is het bovendien mogelijk om alle modelseries met elke aandrijflijn uit te rusten dankzij schaalbare elektrische modulaire systemen.
De eerste modellen die profiteren van de nieuwste technologie, zijn de volledig elektrische MINI in 2019 en de volledig elektrische BMW X3 in 2020. In 2021 volgt de eerste autonome, connected en volledig elektrische BMW iNEXT en kort daarop de BMW i Vision Dynamics, waarvan het studiemodel getoond werd op de autoshow van Frankfurt (IAA). Het betreft een vloeiend gelijnde vierdeurs Gran Coupé met een actieradius van 600 kilometer.
Recordverkoop voor MINI.
Ook MINI blikt terug op een zeer succesvol jaar. Met 6.182 registraties was 2017 het beste jaar ooit voor MINI in Nederland. De verkoop groeide met 7% ten opzichte van 2016, toen MINI 5.777 modellen verkocht. Inmiddels rijden er bijna 80.000 MINI’s op de Nederlandse wegen, waarvan de MINI 3-deurs meer dan de helft voor zijn rekening neemt.
Het succes van MINI in Nederland is grotendeels te danken aan het uitgebreide en vernieuwde productaanbod en verdere groei in het zakelijke segment. Inmiddels wordt de helft van alle MINI’s zakelijk aangeschaft. De toetreding tot het grotere C-segment heeft daarin een belangrijke rol gespeeld. MINI wordt steeds vaker gekozen als eerste auto in het gezin. Nooit eerder werden zoveel exemplaren van de MINI Countryman verkocht in Nederland als in 2017 (1.445). Wat ook een rol speelt: MINI is een beetje Nederlands. Zowel de MINI 3-deurs als de MINI Cabrio en MINI Countryman worden gebouwd bij VDL Nedcar in Born.