De BMW Group heeft in 2017 wereldwijd meer dan 100.000 auto’s met elektrische aandrijving afgeleverd. Daarmee heeft BMW de belofte ingelost die het begin dit jaar deed. Dit succes onderstreept de leidende positie van BMW op het gebied van elektrische mobiliteit. Ter gelegenheid van deze mijlpaal is het hoofdkantoor van de BMW Group – de beroemde ‘Viercilinder’ in München – verlicht als een reuzenbatterij.
“Wij maken onze beloften waar”, zegt Harald Krüger, bestuursvoorzitter van BMW AG. “Dit gebouw markeert de route naar het tijdperk van elektrische mobiliteit. De verkoop van 100.000 auto’s met elektrische aandrijving is een belangrijke mijlpaal, maar slechts het begin. Sinds de introductie van de BMW i3 in 2013 hebben we meer dan 200.000 auto’s met elektrische aandrijving verkocht. In 2025 hebben we 25 modellen met elektrische aandrijving in ons gamma. Elektromobiliteit is een pijler onder het succes van de BMW Group.”
Flexibele elektrificatie van alle modellenseries.
Elektrische mobiliteit is een essentieel onderdeel van onze strategie NUMBER ONE > NEXT. Op basis daarvan ontwikkelt de BMW Group zich als de belangrijkste aanbieder van individuele premium mobiliteit en mobiliteitsdiensten. In 2025 biedt BMW Group wereldwijd 25 volledig elektrische en plug-inhybridemodellen aan. De vijfde generatie elektrische aandrijflijn- en batterijtechnologie – die vanaf 2021 beschikbaar is – omvat schaalbare, modulaire pakketten zodat elk model is uit te rusten met elk type aandrijflijn. Komend jaar verschijnt de BMW i8 Roadster, in 2019 een elektrische MINI, in 2020 een elektrische BMW X3 en in 2021 BMW’s technologische vlaggenschip, de BMW iNext. Die combineert elektrische mobiliteit met autonomie en biedt als eerste serieproductiemodel de nieuwste connectiviteitsopties.
Vooraanstaande aanbieder van elektromobiliteit.
Doordat BMW Group al vroeg actief was met elektrische mobiliteit, heeft het nu een leidende positie veroverd. Volgens het onafhankelijke POLK/IHS Report (dd. 7 december 2017) verkoopt de BMW Group duidelijk meer auto’s met elektrische aandrijving dan zijn concurrenten.
Met 21% heeft de BMW Group een drie keer zo groot aandeel van de elektrische markt als met zijn traditionele modellen op de reguliere markt. BMW heeft daarmee een onevenredig groot aandeel van de groeiende markt voor elektrische auto’s: 6% in Europa en 10% wereldwijd. BMW modellen met elektrische aandrijving zijn vooral in West-Europa en de Verenigde Staten populair: in beide markten zijn ze verantwoordelijk voor 7% van de totale verkopen.
Een op de tien exemplaren van de BMW 3 Serie had elektrische aandrijving en bij de BMW 2 Serie Active Tourer was 13% van de verkochte modellen een plug-inhybride. De MINI Cooper S E Countryman ALL4 (gecombineerd verbruik 2,1-2,3 l/100 km; CO2-emissie 49-52 g/km) vertegenwoordigt 10% van de verkopen wereldwijd van de MINI Countryman. De verkoop van de volledig elektrische BMW i3 groeide in 2017 met ongeveer een kwart (per november 2017.)
Behalve nu al negen auto’s met elektrische aandrijving biedt de BMW Group ook de ideale tweewieler voor premium elektrische mobiliteit aan: de BMW C evolution. Met een nieuwe batterij bedraagt de actieradius nu 160 km. De verkoop nam dit jaar toe tot 1.500 exemplaren wereldwijd, een groei van 80% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
Lichtend voorbeeld.
Om deze belangrijke mijlpaal kracht bij te zetten, is het hoofdkantoor van BMW in München – de ‘Viercilinder’ – met speciale verlichting omgetoverd in vier rechtopstaande batterijen. Die staan voor de vooruitstrevende instelling van BMW, een essentieel onderdeel van het DNA van BMW. De speciale verlichting werd op 18 december om 20.00 uur ontstoken en brandde tot middernacht.